۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
ساختمان ها در مازندران قد می کشند| از مسکن میلی تا ملی
بازار گزارش می دهد؛

ساختمان ها در مازندران قد می کشند| از مسکن میلی تا ملی

ساری - رابطه مستقیم اقتصاد و معیشت از یک سو و محدودیت در تامین زمین برای طرح های مسکن سازی، بر قد ساختمان ها در مازندران افزوده است.

بازار؛ گروه استان ها: رابطه بین اقتصاد و معیشت و مسکن مستقیم و اساسی است و مشکلات اقتصادی و تنگناها سبب شده تا شکل و ظاهر ساختمان‌ ها در مازندران نیز طی ادوار تاریخی متفاوت شود از سوی دیگر کمبود زمین و گرانی آن سبب شده تا مازندران طی سال های اخیر به سمت بلندمرتبه سازی برود.

نگاهی به ساخت و ساز در دهه‌ های گذشته و مصالح و معماری به کار رفته در آن، حکایت از آن دارد که به مرور زمان شکل و ساخت خانه‌ها در این خطه از کرانه شمالی تغییر یافته است و خانه‌هایی با بام‌ های شیروانی و سفالی، اتاق‌ های دل باز و روبه آفتاب و غیره در حال برچیده شدن است.

شکل و سیاق خانه ها در حال تبدیل شدن به قوطی‌ های کوچک آغشته به آجر و سیمان بوده که روح از آن گرفته شده است و یکی از دلایل و ریشه‌ های این تغییر در ساختمان سازی ها، مساله اقتصاد آنان محسوب می‌شود.

گرانی قیمت زمین و مسکن از یک سو و تبدیل مسکن به کالای لوکس و سرمایه‌ ای که بخش زیادی از اقتصاد خانوارها را به خود تخصیص می‌دهد، سبب شده تا تمام تلاش اعضای خانواده معطوف به تأمین سرپناه شود و این عامل در دور شدن جوانان از ازدواج و تشکیل خانواده نقش بسزایی داشته است.

با این حال در گذر زمان خانه از محل زندگی و عشق ورزیدن به کالای سرمایه‌ ای و لوکس تبدیل شده است. از سوی دیگر روند روبه رشد شیب سالمندی در مازندران، کاهش نرخ زادآوری و باروری و غیره ضرورت ساخت خانه‌ هایی متناسب با نیازهای جدید جامعه را الزامی می‌ سازد.

شکل و سبک خانه ها تغییر کرده است

محمد جعفری یک کارشناس حوزه بازار مسکن در مازندران با اظهار این که شکل و سبک خانه سازی طی دهه های گذشته با تغییرات زیادی روبرو شده است، افزود: در گذشته در شمال و مازندران شاهد خانه های ویلایی و با متراژهای بالا و اغلب به صورت همکف بودیم اما اکنون ساخت وسازها به سمت بلندمرتبه سازی رفته است.

وی با عنوان این که در گذشته خانه بیشتر دلی و متناسب با زیست بوم و دیگر مسائل فرهنگی و غیره ساخته می شد، افزود: شاهد آن بودیم که هر یک اعضای خانواده در کنار هم و در ساختمان های بزرگ با اتاق های تو در تو و ویلایی بسر می برند اما اکنون نیازها و شرایط متفاوت شده است.

ساختمان ها در مازندران قد می کشند| از مسکن میلی تا ملی

وی با اظهار این که گرانی زمین و مسکن سبب شده تا بخش عمده ای از درآمد خانوار صرف اجاره مسکن و خانه شود، افزود: از سوی دیگر کمبود زمین موجب شده تا میل به آپارتمان سازی و بلندمرتبه ای افزایش یابد.

تامین زمین از جمله مشکلاتی است که پروژه های مسکن را در مازندران با چالش روبرو کرده است از این رو ساخت مسکن در قالب آپارتمان و بلندمرتبه سازی در مناطق مختلف استان کلید زده شده است. علی دیوسالار مدیرکل راه و شهرسازی استان مازندران مهم‌ ترین مشکل در اجرای مسکن ملی را تامین زمین بیان کرد و گفت: این مساله می‌ تواند در نابسامانی ساخت و ساز تاثیرگذار باشد.

مدیرکل راه و شهرسازی مازندران: به سمت بلند مرتبه سازی پیش برویم زیرا استان مازندران ظرفیت بلند مرتبه سازی را دارد و باید به این سمت برود و این طرح نیاز استان به شمار می رود

وی در گفت وگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه باید به سمت بلند مرتبه سازی پیش برویم زیرا استان مازندران ظرفیت بلند مرتبه سازی را دارد و باید به این سمت برود و این طرح نیاز استان به شمار می رود، افزود: زیرا نیاز واقعی استان محسوب می‌شود.

وی با اشاره به ابلاغ طرح بلند مرتبه سازی در سرخ رود گفت: ۴۰۰۰ نفر در پهنه‌ ها از مزایای طرح بلندمرتبه سازی در استان بهره مند می‌شوند، افزود: این طرح سبب می‌شود تا جلوی ساخت و سازهای بی‌ رویه و بی ضابطه گرفته شود.

طرح بلندمرتبه سازی در ۱۲ شهر مازندران تهیه شده است

دیوسالار با عنوان این که برای ۱۲ شهر برنامه ویژه در استان طراحی شده است، گفت: ضوابط بلند مرتبه سازی باید برای استان‌ های شمالی طراحی و تعریف شود زیرا اراده در تیم تصمیم گیری استان وجود دارد تا به سمت بلندمرتبه سازی پیش رویم.

مدیرکل راه و شهرسازی مازندران با اشاره به اینکه کمیسیون ماده ۵ به این نتیجه رسید که شهر بابل ظرفیت بلند مرتبه سازی تا ۱۱ طبقه را داراست، ادامه داد: این مجوز توسط شهرداری ارایه می‌شود و بلند مرتبه سازی در بابلسر نیز در دستور کار و برنامه قرار دارد ونهضت بلند مرتبه سازی را در استان جا خواهیم انداخت، گفت. آمادگی برپایی جلسات و حمایت از انجمن انبوه سازان را دارا هستیم.

ساختمان ها در مازندران قد می کشند| از مسکن میلی تا ملی

وی اظهار کرد:‌ نهضت ملی مسکن در مازندران از ابتدای سال ۱۴۰۱ آغاز شد که سهمیه در نظرگرفته شده برای این استان ۱۶۴ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی است که در قالب مسکن روستایی، مسکن حمایتی، بهسازی بافت فرسوده و خود مالکی اجرا می شود.

دیوسالار ادامه داد:‌ از این تعداد سهمیه در نظر گرفته شده تاکنون ساخت ۳۷ هزار و ۵۰۰ واحدآغاز شده است و در مراحل مختلف روند ساخت قرار دارند.

مدیر کل راه و شهرسازی مازندران تصریح کرد: از این تعداد هفت هزار و ۵۰۰ واحد در قالب مسکن حمایتی که به صورت اجاره زمین ۹۹ ساله و ۱۳ هزار واحد نیز در قالب مسکن روستایی است.

وی گفت: ۶۹ هزار واحد سهمیه مازندران در طرح نهضت ملی مسکن در قالب مسکن حمایتی از طریق زمین های اجاره ای ۹۹ ساله است که به دلیل ارزشمند بودن زمین های استان در برخی نقاط با مشکل مواجه هستیم.

دیوسالار مازندران را جزو پنج استان اول کشور در زمینه ساخت مسکن در قالب بهسازی بافت اعلام کرد و گفت:‌ در همین راستان هفت هزار و ۷۰۰ واحد مسکن در قالب این طرح در حال اجرا است.

مدیر کل راه و شهرسازی مازندران تعداد واحدهایی که در قالب خودمالکی در استان مازندران در حال ساخت هستند را ۱۲ هزار واحد عنوان کرد.

به اعتقاد صاحبنظران، موضوع ساختمان پیچیده است و فعالان و صنوف زیادی در آن نقش آفرین هستند تا چرخ های اقتصاد به حرکت درآیند. احمد توکلی سررپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران با بیان اینکه موضوع ساختمان یک موضوع پیچیده است، گفت: ساختمان یک صنعت پیشرو در دنیا است و باید افراد حرفه ای در این بخش کار کنند.

وی با اظهار این که نیاز دوم بشر به ساختمان است، ادامه داد: متاسفانه مسکن به یک کالای سرمایه‌ ای تبدیل شده است و این بزرگترین اشتباه محسوب می‌شود.

توکلی با بیان این که ۹۰ درصد افرادی که در حوزه انبوه سازی فعالیت می‌کنند، عاشق کار خود هستند، تصریح کرد: باید با ترویج بلندمرتبه سازی مشکل مسکن را در استان حل کنیم.

کد خبر: ۲۶۹٬۵۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • US ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
      0 0
      ما منتظر .اذاد سازی .اراضی ملی .زمینهای .منابع طبیعی .تصرف عدوانی ..تخریب ساخت وسازهای .غیر مجاز هستیم ..وپاکسازی ادارات مربوطه ..