۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۵
جریان تورمی زیر پوست مسکن قزوین | قیمت ها غیرعادی است!
گزارش بازار؛

جریان تورمی زیر پوست مسکن قزوین | قیمت ها غیرعادی است!

قزوین- علیرغم وجود پیشرفت نهضت ملی مسکن پیش‌بینی‌ها حکایت از ادامه جریان تورمی بازار مسکن در سال آینده است.

آرش صالحی؛ بازار- در شرایطی سال ۱۴۰۲ از سوی مقام معظم رهبری سال مهار تورم و رشد تولید لقب گرفت که دولت حجت الاسلام رئیسی تلاش کرد در سال منتهی به انتخابات مجلس دوازدهم از طریق راهکارهای سنتی مانند عدم اعطای وام توسط بانک‌ها و کنترل تراز مالی آنها تا حدودی بر اسب سرکش تورم لگام بزند و بی‌تردید وقتی پولی در بازار و در گردش نیست، به دلیل افت قدرت خرید تا حدودی شاهد مهار تورم به صورت مصنوعی و غیرریشه‌ای خواهیم بود.

این موضوع تا حدی هم بر سرعت رشد قیمت‌ها در بازار مسکن استان قزوین اثر گذاشت. با این همه پیگیری‌های ما از مسئولان راه و شهرسازی، اقتصاد و دارایی و در نهایت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی برای کشف آمار تورم مسکن بی‌نتیجه باقی ماند.

به نظر می‌رسد عدم ارائه آمار در این حوزه تا حدودی تعمدی به نظر برسد. چرا که سابقه نشان داده، مسئولان برای ارائه آمار مثبت خود پیش‌قدم می‌شوند و ارائه آمار منفی در حوزه کاری خود را یک خودزنی مدیریتی قلمداد می‌کنند. با این همه پیش‌بینی‌های فعالان حوزه مسکن نشانگر ادامه رشد قیمت‌ها در سال ۱۴۰۳ همگام با تورم سالیانه ناشی از افت ارزش ریل است.

قیمت غیرعادی مسکن

یک مشاور املاک در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه در شهر قزوین با توجه به محصور شدن شهر در میان باغستان و کمبود زمین قیمت مسکن غیرعادی است، گفت: در این شرایط باید توسعه ساخت‌وساز و بلندمرتبه‌سازی در نواحی منفصل شهری مانند شهرک اندیشه و عظیمیه جدی گرفته شود.

مشاور املاک: پیش‌بینی این است که در سال آینده بازار مسکن قزوین حداقل به اندازه میزان تورم موجود در کشور نرخ تورم را تجربه کند

غدیر ذوالقدر با اشاره به رکود بازار مسکن در قزوین تصریح کرد: این رکود ناشی از این است که مردم نقدینگی کافی برای خرید مسکن ندارند و بیشتر تمرکز دولت برای خانه‌دار شدن هم روی طرح نهضت ملی مسکن است که بر خلاف شعارها چندان که باید این نوع مسکن در استان قزوین ساخته نشده است.

وی با بیان اینکه عقل حکم می‌کند به جای ساختن واحدهای مسکونی در شهر جدید مهرگان که حداقل امکانات زندگی را ندارد، نواحی منفصل شهری توسعه پیدا کرده و با افزایش تراکم ساخت و تسهیل عبور و مرور این مناطق به مرکز شهر جذابیت زندگی و در نهایت ساخت‌وساز در این مناطق را بیشتر کرد ادامه داد: پیش‌بینی این است که در سال آینده بازار مسکن قزوین حداقل به اندازه میزان تورم موجود در کشور نرخ تورم را تجربه کند که امیدواریم با تحویل تعداد بیشتری مسکن ملی در قزوین این موضوع کمتر مردم را آزار دهد.

جریان تورمی زیر پوست مسکن قزوین | قیمت ها غیرعادی است!

جای خالی نیازسنجی در تولید مسکن

اما آنچه که در اجرای طرح‌هایی مانند مسکن مهر یا اقدام ملی مسکن به آن کم‌توجهی شد، این نکته است که مشکل مسکن استان به استان فرق می‌کند. حتی در یک استان هم شهرستان‌ها و شهرهای مختلف به سبب شرایط بومی در مسئله مسکن با هم تفاوت‌هایی دارند. با این حال بدیهی است که بخشی از مشکل کمبود مسکن به این برمی‌گردد که بین ساختار عرضه و تقاضا هماهنگی وجود ندارد. با توجه به اینکه اجرای طرح نهضت ملی مسکن یا همان جهش تولید مسکن در ابتدای راه خود قرار دارد، منطقی است که اجرای این طرح بر مبنای واقعیت‌های موجود بازار مسکن در استان انجام شود و دولت بداند که طی ۴ سال آینده چقدر مسکن در استان قزوین بسازد.

یک کارشناس ارشد شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه در شهریورماه ۱۳۹۷ یک پژوهش جامع درباره نیازهای مسکن در استان قزوین انجام داده، اظهار داشت: بر اساس پژوهش صورت‌گرفته سال ۱۳۹۰ حدود ۲۲ هزار واحد مسکونی خالی در نقاط شهری استان قزوین داشتیم که معادل ۹ درصدی موجود مسکن در استان بوده است؛ یعنی از هر ۱۰۰ خانه ۹ خانه خالی بوده است.

آتوسا آفاق‌پور افزود: اما در سال ۱۳۹۵ یعنی ۵ سال بعد میزان واحدهای مسکونی خالی در استان قزوین به ۴۴ هزار واحد خالی رسیده که معادل ۱۵ درصد موجودی مسکن در استان قزوین بوده و آخرین آمار در مورد خانه‌های خالی متعلق به سال ۹۵ است و وقتی این آمار را با ارقام موجود در دیگر کشورها مقایسه می‌کنیم، می‌بینیم که ۱۰ درصد بیشتر از استاندارد خانه‌های خالی در قزوین داریم.

کارشناس برنامه ریزی شهری: هر سال ۹۰ هزار واحد کمبود تولید مسکن داریم

وی تصریح کرد: سیاست مسکن در کلیه کشورها این است که کمتر از ۵ درصد از واحدهای مسکونی خالی بماند تا تعادل بین تقاضا و عرضه حفظ شود؛ اما وقتی ۱۵ درصد خانه خالی داشته باشیم، تعادل عرضه و تقاضا به شدت به هم می‌خورد که نتیجه آن تحریک بیش از حد کفه تقاضا و گران شدن شدید مسکن است.

۱۸ هزار خانوار قزوینی، هدف نهضت ملی مسکن

این کارشناس ارشد برنامه‌ریزی شهری و منطقه‌ای در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به اجرای طرح اقدام ملی و نهضت ملی مسکن گفت: بنا بر یافته‌های پژوهشی ما خانواده‌های حاضر در چهار دهک اول درآمدی می‌توانند به طور متوسط زیر ۵۰ متر مربع مسکن بخرند که این میزان برای دهک درآمدی اول زیر ۱۱ متر مربع است.

آفاق‌پور اضافه کرد: از طرفی مسکنی که بازار تولید می‌کند، متوسط بین ۶۰ تا ۷۰ متر مساحت دارد. بنابراین دولت وظیفه دارد به صورت مستقیم برای این چهار دهک درآمدی مسکن تولید کند و بنابراین گروه هدف طرح نهضت ملی مسکن این ۴ دهک هستند که خودشان نمی‌توانند مسکن مورد نیازشان را تأمین کنند که جمعیت آنها در قزوین طبق آمار سال ۱۴۰۰ حدود ۱۸ هزار خانوار است.

وی افزود: بنا بر بررسی‌های ما تا افق سال ۱۴۰۵ سالانه به ساخت ۱۱۳ هزار واحد مسکونی در استان قزوین نیاز داریم که ۲۳ هزار واحد آن را بازار تولید می‌کند. بنابراین هر سال ۹۰ هزار واحد کمبود تولید مسکن داریم که این فاصله در تولید باید جبران شود.

یک کارشناس ارشد شهرسازی با اشاره به افت توان تولید مسکن از سال ۱۳۹۲ تاکنون تصریح کرد: در نهایت سهم سهم آن ۴ دهک اول که بدون کمک دولت نمی‌توانند مسکن تهیه کنند، از ۱۱۳ هزار مسکن تولیدی حدود ۳۳ هزار و ۷۰۰ واحد مسکونی می‌شود که اگر این عدد را تقسیم بر ۵ سال کنیم، دولت باید تا ۵ سال آینده سالی شش هزار و ۷۰۰ واحد مسکونی در نقاط شهری استان قزوین برای ۴ دهک اول بسازد.

جریان تورمی زیر پوست مسکن قزوین | قیمت ها غیرعادی است!

تولید مسکن ۲ برابر نیاز دهک‌های محروم

از سوی دیگر، مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین سهم استان قزوین در طرح نهضت ملی یا جهش تولید مسکن را ساخت ۶۲ هزار واحد مسکونی اعلام کرده است. یعنی اگر طرح نهضت ملی مسکن درست در استان قزوین اجرا شود، حدود دو برابر نیاز چهار دهک اول در طول پنج سال برای این گروه مسکن ساخته می‌شود.

سیدعلی هاشمی در این باره گفت: در سال نخست اجرای این طرح ۱۵ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی برای متقاضیان ساخته می‌شود که ثبت نام تا پایان آذرماه تمدید شده است. حسن اجرای طرح نهضت ملی مسکن این است که متقاضیان ردشده در طرح اقدام ملی هم می‌توانند در این طرح ثبت نام کرده و از نعمت خانه‌دار شدن بهره‌مند شوند.

دبیر شورای تامین مسکن قزوین: شناسایی سه هزار باب خانه خالی در قزوین

وی تأمین زمین را نخستین اقدام برای اجرای طرح یادشده دانست و افزود: تا امروز برای تأمین زمین ساخت شش هزار واحد مسکونی در ۱۰ شهر آبیک، ارداق، اقبالیه، بویین‌زهرا، بیدستان، تاکستان، شال، شریفیه، قزوین و محمدیه اقدام شده است و روند تأمین زمین در سایر شهرهای استان هم ادامه دارد.

شناسایی سه هزار خانه خالی

دبیر شورای تأمین ‌مسکن استان قزوین از شناسایی سه هزار باب خانه خالی در استان خبر داد و گفت: خانه‌هایی که ۱۸ ماه یعنی معادل ۱.۵ سال شمسی مورد استفاده قرار نگیرد به عنوان خانه خالی محسوب می‌شوند و به آن‌ها مالیات تعلق می‌گیرد که پرداخت چنین مالیاتی اجباری بوده و برای پرداخت نکردن مالیات جرم‌انگاری صورت گرفته است.

هاشمی با اشاره به فعالیت نظارتی نهاد متبوعش برای نظارت بر بنگاه‌ها و مشاوره‌های ملکی در سطح استان خاطرنشان کرد: دو هزار و ۴۲۰ فقره بازرسی از بنگاه‌های املاک صورت گرفته و در همین ارتباط ۶۶۰ مورد تخلف شناسایی شده است.

با توجه به تولید ۶۲ هزار واحد مسکونی در طرح نهضت ملی مسکن به نظر می‌رسد که مشکل باقی‌مانده کمبود نقدینگی و سرمایه ثابت در خانوارهای کم‌درآمد قزوینی برای مشارکت در این طرح است که در این زمینه باید از حداکثر مشارکت بانک‌ها برای اعطای تسهیلات ارزان قیمت به خانوارهای حاضر در چهار دهک درآمدی اول استفاده شود.

کد خبر: ۲۶۹٬۴۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha