۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۱
رونمایی روزنامه آمریکایی از طرح جدید آتش‌بس در غزه

رونمایی روزنامه آمریکایی از طرح جدید آتش‌بس در غزه

روزنامه وال‌استریت ژورنال از ارائه یک طرح آتش‌بس چند مرحله ای در غزه که با آزادی اسرای اسرائیلی آغاز و به خروج نظامیان اسرائیلی و پایان جنگ در غزه منتهی می‌شود، خبر داد.

به گزارش بازار، «آمریکا، مصر و قطر یک طرح توافق جدید برای تبادل اسرا و آتش بس در غزه تدوین کرده‌اند». روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال با این خبر جزئیاتی از طرح سه مرحله‌ای جدید ارائه شده به تل‌آویو و مقاومت غزه ارائه کرد.

این طرح یک فرآیند دیپلماتیک چند مرحله‌ای و ۹۰ روزه است که بر اساس آن، در مرحله نخست، اقدامات نظامی متوقف می‌شود، حماس کلیه اسرای غیر نظامی را در قبال آزادی صدها اسیر فلسطینی آزاد می‌کند، نظامیان اسرائیلی از شهرهای نوار غزه خارج خواهند شد و آزادی تردد در نوار غزه تضمین می‌شود، پرواز پهپادهای اسرائیلی متوقف می‌شود و کمک‌های بشردوستانه به میزان دو برابر وارد نوار غزه می‌شود.

در مرحله دوم، حماس کلیه نظامیان زن اسرائیلی و اجساد اسرایی که در دست دارد را در مقابل آزادی شمار بیشتری از اسرای فلسطینی، آزاد می‌کند. در مرحله سوم سایر نظامیان مرد اسرائیلی آزاد خواهند شد و رژیم اشغالگر نیز همه سربازان خود را از نوار غزه بیرون می‌کشد.

۲۴ ماه نوامبر، در چهل و نهمین روز جنگ غزه با میانجیگری قطر، مصر و آمریکا، یک آتش‌بس دو جانبه میان رژیم صهیونیستی و حماس برقرار شد که با توقف یک هفته‌ای درگیری‌ها، ۱۰۰ گروگان اسرائیلی در غزه با بیش از ۳۰۰ اسیر فلسطینی در اسارت اسرائیل مبادله شد اما پس از آن، حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه با شدت بیشتری از سر گرفته شد.

طرح پیشنهادی جدید آتش‌بس را نیز همین میانجیگران ارائه کرده‌اند اما طرفین درگیری می‌گویند این طرح شامل گام‌هایی در تضاد با مواضعشان است و «طاهر النونو» مشاور رسانه‌ای حماس در این خصوص گفت که هیچ پیشرفت واقعی وجود ندارد و مقاومت بدون توقف کامل جنگ به تبادل اسرا نخواهد پرداخت. مقامات اسرائیلی نیز هنوز پاسخی به این پیشنهاد نداده‌اند اما سران حاضر در کابینه جنگی اسرائیل اعتراف دارند که بدون دستیابی به توافق با حماس، بازگرداندن اسرای اسرائیلی «بسیار دشوار» خواهد بود.

وال استریت ژورنال گزارش داد که حماس و اسرائیل هنوز طرح پیشنهادی را نپذیرفته‌اند «اما هر دو طرف برای مذاکره در خصوص این طرح اعلام آمادگی کرده‌اند».

کد خبر: ۲۶۹٬۲۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha