۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۸
احتمال تکرار تجربه ورشکستگی موسسات مالی در حوزه دارو؛ پرداخت هزینه تصمیم های غیرکارشناسی از جیب مردم
نایب رئیس انجمن داروسازان تهران مطرح کرد

احتمال تکرار تجربه ورشکستگی موسسات مالی در حوزه دارو؛ پرداخت هزینه تصمیم های غیرکارشناسی از جیب مردم

صبور نایب رئیس انجمن داروسازان تهران گفت: امروز صنعت دارو به محل آزمون و خطای برخی از مسئولان تبدیل شده و بیم آن می رود که تجربه شکست موسسات مالی در دولت قبل درباره دارو تکرار شود.

بازار؛ گروه صنعت: بهمن صبور نایب رئیس انجمن داروسازان استان تهران در خصوص مشکلات داروسازان بیان داشت: متاسفانه در هیچ دوره ای همچون اکنون شاهد این نبوده ایم که افرادی که صلاحیت ندارد درباره حضور دارو اظهار نظر می کنند؛ اتفاقی که نتیجه اش همین وضع موجود می شود.

وی افزود: حداقل طی این چند سال اخیر به عنوان کسی که در نهادهای مختلف بوده ام یک موضوعی به بنده اثبات شده که هیچ کدام از این دوستانی که خارج از حوزه وزارت بهداشت هستند و متاسفانه برای داروی کشور تصمیم سازی می کنند نه تنها به هیچ عنوان صلاحیت ورود به این حوزه را ندارند بلکه حتی هیچ متخصص حوزه سلامت در گروه هایشان نیست.

صبور ادامه داد: اگر اعضای هیئت مقررات را بررسی کنید خواهید دید حتی یک نفر از اعضای حوزه سلامت در گروه شان نیست و بدترین تصمیمات را برای حوزه داروسازی گرفته اند و چون جایگاه شان قانونی است تصمیمات شان قابلیت اجرایی دارد.

وی با اشاره به اینکه وضعیت شورای رقابت و سایر نهادهایی که امروز خارج از حوزه سلامت درباره این حوزه تصمیم گیری می کنند به یک شکل است گفت: متاسفانه اکنون برخی در وزارت فناوری و ارتباطات نیز همچون وزارت اقتصاد اجازه ورود به حوزه دارو را داده اند و وزارت صمت هم تمام قد در همین گروه قرار گرفته اند. بنابراین کسانی که در این بین حرف شان خریدار ندارد همان متولی این حوزه یعنی وزارت بهداشت است.

نگرانی از افزایش پرداخت هزینه های درمان از جیب مردم

صبور با اشاره به اینکه اصلاح تعارض منافع در صنعت دارو بی معنی است بیان داشت: بنابراین وقتی در حوزه دارو نظر تخصصی نمی گیرند نتیجه همین شرایط امروز می شود. نکته قابل توجه این است که در همین مجلس وقتی وزیر بهداشت می خواهد رای بیاورد از درمان صحبت می کند و بدون استثنا حوزه دارو او را استیضاح کرده اند.

در شرایطی که باید تاکنون ۴۰ همت از بودجه دارو واریز می شد اما تاکنون فقط در حدود ۲۱ همت پرداخت شده است

وی با اشاره به اینکه در حدود یک ماه پیش نیز رئیس مجلس و غیره نسبت به حوزه دارو اظهار نگرانی کردند ادامه داد: اگر دارو انقدر کالای استراتژیکی است پس چرا در سیاست گذاری ها جای آن خالی است؟ سال گذشته که فصل آخر بودجه را مصوب می کردند و از ۱۸۰ همت به ۱۰۵ همت رسید و سپس ۶۹ همت مصوب شد؛ رئیس مجلس برای رفع نگرانی درباره کمبود بودجه دارو اعلام کرد که اگر ببینیم بودجه دارو کم است سریع یک متمم می زنیم و جبران می کنیم.

صبور تاکید کرد: اکنون پیگیر مطالبات هستم و فقط در حدود ۲۱ همت از بودجه دارو واریز شده است؛ این درحالی است که در عمل باید حداقل ۴۰ همت واریز می شد. بعد توقع دارند در حوزه ارائه خدمات معجزه صورت بگیرد که چنین چیزی به هیچ عنوان امکان پذیر نیست و اکنون نیز دچار چالش هستیم.

وی اضافه کرد: در خصوص دخالت هایی که در حوزه دارو می شود باید پرسید با تجربه موسسات مالی که در دولت قبل ورشکست شدند و خسارت از جیب چه کسانی پرداخت شد آیا خسارت ناشی از تصمیمات اشتباه مسئولان در حوزه دارو نیز باید از جیب مردم پرداخت شود و یک بار دیگر این مردم هستند که باید محتمل زیان شوند؟

صنعت دارو محل آزمون و خطای غیر کارشناسان نیست

صبور با اشاره به اینکه داروسازان با تاسیس داروخانه ها مشکلی ندارند بیان داشت: اما این مساله ای که برخی در دولت پیش گرفته اند و بدون در نظر گرفتن زیر ساخت تعداد داروخانه ها را طی یک سال و نیم اخیر به اندازه ۳۵ سال افزایش دادند که باعث شده که شعار خودمان یعنی در حوزه عدالت در دسترسی نقض شود و در مناطق تعداد داروخانه ها کم باشد.

یک تصمیم گیری اشتباه در حوزه شیرخشک باعث بهم ریختن بازار این محصول شد و اگر این اتفاق درباره ۴ هزار قلم داروی مصرفی در داخل کشور بیفتد، شرایط خوبی برای کشور رقم نخواهد خورد

وی افزود: متاسفانه دولت ها می آیند و می روند و نتیجه تصمیمات شان می ماند و دیگرانی که باید خسارت آن ها را بپردازند. دود این سیاست های غلط و غیرکارشناسی فقط در چشم مردم می رود. بنابراین خواهشی که دارم این است که باید وزارت بهداشت را به عنوان متولی این حوزه به رسمیت بشناسیم تا دیگران به مشکلات دامن نزنند.

نایب رئیس انجمن داروسازان استان تهران نیز با اشاره به تصمیمات غیرکارشناسی که باعث بروز بحران در حوزه شیرخشک نوزادان شد تاکید کرد: در اسفند ماه سال قبل مشکلی پیش آمد که آن را برطرف نکردند، درصورتی که در صنعت شیرخشک توان تولید بیش از ۱۲۰ میلیون قوطی وجود دارد که منتهی به علت مشکلاتی که ایجاد شده کمبودها بروز کرد.

وی با اشاره به اینکه یک تصمیم گیری اشتباه در حوزه شیرخشک باعث بهم ریختن بازار این محصول شد تصریح کرد: اگر این اتفاق درباره ۴ هزار قلم داروی مصرفی در داخل کشور بیفتد و کسانی که خارج از حوزه سلامت هستند اعمال نظر کنند شرایط خوبی برای کشور رقم نخواهد خورد؛ چرا که دارو کالای عادی نیست که برخی بخواهند با آن آزمون و خطا کنند.

این داروساز در انتها بیان داشت: خروجی چنین اتفاقی می شود همین که داروی والفارین (ضدانعقاد خون) به یکباره دچار کسری در بازار می شود و باید بیش از پنج برابر میزان مصرف کشور را تزریق کنید تا بتوانید جو روانی کمبود دارو را برطرف کنید.

کد خبر: ۲۶۹٬۰۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha