۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۵
مواد اولیه داخلی ۲۰ درصد گران تر از نرخ جهانی| سیاست های فعلی منجر به نابودی صنعت خودرو می شود
یک قطعه ساز در گفت و گو با بازار:

مواد اولیه داخلی ۲۰ درصد گران تر از نرخ جهانی| سیاست های فعلی منجر به نابودی صنعت خودرو می شود

چنگی، مدیر عامل گروه پژوهش صنعت مدرن به بازار گفت: مواداولیه داخلی بسته به نوع محصول ۱۰ تا ۲۰ درصد از نرخ جهانی گران تر است، تنوع کیفیت مواداولیه فقط برای خودروسازان و قطعه سازان چالش ایجاد می کند.

بازار؛ گروه خودرو: تامین مواد اولیه، تخصیص ارز و فرآیند واردات پاشنه آشیل صنایع خودروسازی شده است، چرا که از ابتدای سال جاری وضعیت ثبت سفارش و تخصیص ارز شیوه جدیدی به خود گرفته که نتیجه آن فقط ضربه به صنعت خودرو بوده است. از سوی وزارت صمت ابتدای سال جاری برنامه تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو را به تولیدکنندگان ابلاغ کرد، برنامه ای که در تضاد با سیاست های فعلی متولیان این صنعت وجود دارد. ظاهرا وزارت صمت حاضر به تصحیح روند فعلی نیست و احتمالا بزودی تیراژ تولید خودروسازان و قطعه سازان با افت جدی مواجه خواهد شد. برای بررسی این موضوع با علی چنگی، مدیر عامل گروه پژوهش صنعت مدرن به گفت و گو پرداختیم:

* باتوجه به اینکه در تخصیص ارز برای صنایع خودروسازی چالش های متعددی ایجاد شده است، در شرایط فعلی قطعه سازان چگونه ارز مورد نیاز خود را تامین می کنند؟

در شرایط فعلی فرآیند ثبت سفارش و واردات کالاهای مورد نیاز واحدهای تولیدی مهم تر از چالش های تخصیص ارز است، تاخیر ناشی از ثبت سفارش توام با فرآیند طولانی تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی و یافتن منبع تامین ارز دست به دست هم داده تا برنامه تولید صنایع خودروسازی را با افت مواجه کند. در صورت عدم بهبود این فرآیندها چرخه تولید با اختلال ناشی از فقدان سیاستگذاری صحیح مواجه خواهد شد.

* آیا در گذشته فرآیند ثبت سفارش و تامین ارز برای صنایع خودروسازی مانند روند فعلی این امر، زمان زیادی نیاز داشت؟

در گذشته فرآیند ثبت سفارش و تخصیص ارز به شکل فعلی نبود، متاسفانه از ابتدای سال جاری سیاست جدیدی در بانک مرکزی اتخاذ که هر روز چالش بیشتری برای تولیدکنندگان ایجاد می کند. سال گذشته فرآیند ثبت سفارش و تخصیص ارز کمتر از ۱۵ روز زمان نیاز داشت، اما در شرایط فعلی فراهم سازی مقدمات واردات منجربه عدم برنامه ریزی برای صنایع خودروسازی شده است.

مواداولیه داخلی ۲۰ درصد گران تر از نرخ جهانی| سیاست های فعلی منجربه نابودی صنعت خودرو می شود

قیمت مواداولیه داخلی بسته به نوع محصول و کیفیت آن ۱۰ تا ۲۰ درصد از نرخ جهانی گران تر است

* باتوجه به اینکه قیمت مواداولیه یکی از عوامل اصلی تعیین قیمت خودرو است، در حال حاضر افزایش نرخ در این خصوص ایجاد شده است؟

قیمت جهانی مواداولیه ناشی از رکود اقتصادی بازارهای جهانی میل به افزایش ندارد، اما متاسفانه قیمت مواداولیه داخلی از مشابه خارجی آن گران تر است. قیمت مواداولیه داخلی بسته به نوع محصول ۱۰ تا ۲۰ درصد از نرخ جهانی گران تر است، تنوع کیفیت مواداولیه فقط برای خودروسازان و قطعه سازان چالش ایجاد می کند. این درحالی است که فروشندگان مواداولیه در دنیا علیرغم جبر تحریم های ظالمانه علیه کشور پاسخگویی مناسب و البته کیفیت مطلوب تری دارند. در داخل کشور خرید مواداولیه از طریق بورس انجام می شود که هیچ ارتباطی میان صنایع خودروسازی با صنایع بالادستی وجود ندارد.

* زنجیره تامین در حال حاضر با کمبود نقدینگی مواجه است، آیا وضعیت پرداخت خودروسازان به قطعه سازان بهبودی داشته است؟

وضعیت پرداخت مطالبات قطعه سازان نامطلوب و به نظر می رسد هدف مضمحل سازی صنایع خودروسازی در دستور کار متولیان است، باتوجه به شیوه و منوال فعلی باید انتظار نابودی صنعت خودروسازی در آینده را داشت. متولیان این صنعت به جای اتخاذ رویکرد اقتصادی-صنعتی، رفتار کاملا سیاسی را در پیش گرفتند.

متاسفانه در شرایط فعلی یکی از خودروسازان بزرگ کشور با افت تولید مواجه شده است، این افت نیز ظاهرا به زودی بهبود نخواهد یافت

* روند تولید خودروسازان تا پایان سال جاری افت خواهد داشت یا برنامه وزارت صمت در خصوص تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو محقق می شود؟

متاسفانه در شرایط فعلی یکی از خودروسازان بزرگ  با افت تولید مواجه شده است، این افت نیز ظاهرا بزودی بهبود نخواهد یافت. زیرا سیاست های وزارت صمت منجربه چالش های عدیده برای این صنعت شده است، از سوی زنجیره تامین تلاش دارد که وضعیت فعلی خودروسازان را بهبود بخشد.

کد خبر: ۲۶۸٬۹۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha