۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۹
اجرای «مبحث ٢٢ مقررات ملی ساختمان» باید الزام قانونی شود
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان:

اجرای «مبحث ٢٢ مقررات ملی ساختمان» باید الزام قانونی شود

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان گفت: باید برای ایمن‌سازی ساختمان‌ها، الزامات مبحث ٢٢ را تبدیل به قانون کنیم تا مالکان و سازندگان ملزم به اجرای آن باشند.

به گزارش بازار، هدف مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان، تعیین حداقل الزامات در طول عمر مفید ساختمان برای تامین ایمنی، بهداشت، آسایش ساکنان، بهره‌دهی مناسب و جلوگیری از هدر رفتن سرمایه است.

حمزه شکیب رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان تصریح‌کرد: در این دوره شورای مرکزی، چک لیست نظارت برای مبحث ٢٢ را نیز تدوین و آماده کرده ایم، اما تا این الزامات تبدیل به قانونی لازم الاجرا نشود، در عمل این چک لیست ها یا حتی جزئیات مبحث مقررات ملی ساختمان٢، کاربرد اجرایی ندارد.

وی افزود: درخواست کردیم تا به سازمان نظام مهندسی ساختمان اجازه داده شود تا الزامات و جزئیات مبحث ٢٢ مقررات ملی ساختمان را در ساختمان های دولتی و اداری یا ساختمان های بلندمرتبه، اجرایی کند. در همین راستا، استان گیلان به عنوان پایلوت (نمونه) انتخاب شده است.

شکیب تصریح‌کرد: اگر مبحث ٢٢ مقررات ملی ساختمان را به طور دقیق در ساختمان پلاسکو رعایت می کردیم، هرگز شاهد فروریزش آن نبودیم

تهیه نقشه سه‌بعدی ساختمان‌های بلندمرتبه برای مواقع اضطراری
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان در ادامه گفت: یکی از مهمترین رویکردهایی که در شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان پیگیر هستیم، شفافیت است؛ در همین راستا اقدام به طراحی سامانه یکپارچه عضویت کرده‌ایم که به خوبی در حال تکمیل بوده و به‌زودی قابل استفاده است.

وی ادامه‌داد: با توجه به اینکه یک‌هزار ساختمان ١٢ طبقه در پایتخت وجود دارد و ایمن سازی آنها برای حریق یا زلزله از الزامات است، تصمیم گرفتیم تا نقشه سه بعدی معماری، تاسیسات مکانیکی و غیره این ساختمان ها طراحی شده و در اختیار آتش نشانی منطقه آن ها قرار گیرد تا در زمان وقوع یا حتی پیش از آن حادثه، این واحدها بتوانند تصمیمات و اقدامات لازم را انجام دهند.

کد خبر: ۲۶۸٬۸۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha