۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۳
احتمال گرانی خودروهای برقی با ناآرامی ها در دریای سرخ| چالش جدید برای زنجیره تامین ایجاد شد
یک کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با بازار:

احتمال گرانی خودروهای برقی با ناآرامی ها در دریای سرخ| چالش جدید برای زنجیره تامین ایجاد شد

میرزایی کارشناس ارشد خودروهای برقی به بازار گفت: احتمالا تویوتا، سوزوکی، پژو، هوندا، آئودی و داچیا به دلیل چالش لجستیکی در دریای سرخ مجبور به افزایش قیمت محصولاتشان شوند.

بازار؛ گروه خودرو: در سال ۲۰۲۴، صنعت خودروهای برقی جهانی با ریسک هایی برای گسترش و رشد بازار خود مواجه است. این ریسک ها هم جنبه فناوری و هم از سیاست های جهانی نشات می گیرند، براین اساس احتمال کاهش سرعت برقی سازی وجود دارد. از سوی احتمالا برنامه تولید خودروهای برقی اقتصادی در اروپا و آمریکا فعلا به حالت تعلیق درآید، چرا که هزینه های لجستیکی برای زنجیره تامین افزایش یافته است. برای بررسی این مهم با علی میرزایی کارشناس ارشد خودروهای برقی به گفت و گو پرداختیم:

خودروهای برقی پیشرفته و شارژهای هوشمند وسایلی بسیار آسیب پذیر برای تهدیدات سایبری با پلتفرم های به هم پیوسته و تبادل داده های مشتریان هستند

* چرا نگرانی از هوشمند سازی خودروهای برقی به ویژه در زمان شارژ برای کشورهای دارای این وسایل نقلیه حائز اهمیت است؟

از نظر تکنولوژی به دلیل گسترش سریع خودروهای پیشرفته برقی و سیستم ‌های شارژ مبتنی بر فناوری اطلاعات، حمل و نقل برقی در حال مواجه احتمالی با تهدید حملات سایبری است. خودروهای برقی پیشرفته و شارژهای هوشمند وسایلی بسیار آسیب پذیر برای تهدیدات سایبری با پلتفرم های به هم پیوسته و تبادل داده های مشتریان هستند. کشورهایی که این خودروها و تکنولوژی ها را از کشور سازنده وارد می کنند، باید دانش خود را در حوزه سایبری به سرعت افزایش دهند. مهارت سایبری تخصصی نیست که خودروسازان سنتی به آن اشراف داشته باشند.

* در صنعت خودرو دنیا مشوق های مالی خودروهای برقی براساس سیاست های آمریکا تنظیم می شود، به نظر شما تغییر در بسته های تشویقی خودروهای پاک ایجاد خواهد شد؟

از نظر سیاسی، بحث راهبردی خودروهای برقی در کشورهای مختلف همچنان ادامه دارد. به عنوان مثال برخی از سیاستمداران آمریکایی به دلایل مختلف از خودروهای برقی انتقاد می کنند، علت این مورد نیز افزایش وابستگی آن ها به چین و ضربه به صنعت سوخت فسیلی آمریکاست. تغییر در سیاست‌ ها و مشوق ‌های دولتی می‌تواند بر گسترش خودروهای برقی در هر کشوری تأثیر بگذارد. به دلیل وسعت بازار آمریکا هر گونه تغییر سیاست بالادستی می تواند بر دینامیک بازار خودروهای برقی جهان موثر باشد. بنابراین باید دید که آیا دولت بعدی آمریکا نیز به انقلاب خودروهای برقی ایمان دارد یا خیر.

احتمال گرانی خودروهای برقی با ناآرامی ها در دریای سرخ| چالش جدید برای زنجیره تامین ایجاد شد

چالش های حمل و نقل از آسیا به اروپا، مانند اجتناب از کانال سوئز، بر زنجیره تامین خودروسازان مخصوصا خودروسازان برقی تاثیر می گذارد

* اخیرا خودروسازان بزرگ دنیا اعلام کردند که وضعیت تولید و عرضه آن ها با تاخیر همراه خواهد بود، دلیل این موضوع چیست؟

از نظر ژئوپلیتیکی، درگیری های دریای سرخ بر زنجیره تامین خودروسازان تاثیر گذاشته است. شرکت های تسلا و ولوو به دلیل کمبود قطعات مرتبط با درگیری ها در دریای سرخ، با مشکلات تاخیر تولید در منطقه اروپا مواجه شدند. چالش های حمل و نقل از آسیا به اروپا، مانند اجتناب از کانال سوئز، بر زنجیره تامین خودروسازان مخصوصا خودروسازان برقی تاثیر می گذارد. این موضوع هزینه های تولید و انتقال قطعات را افزایش می دهد. به خاطر درگیری های دریای سرخ تسلا اعلام کرده است؛ «زمان حمل و نقل به طور قابل توجهی طولانی تر شده و باعث ایجاد شکاف در زنجیره تامین می شود.» این شرکت اعلام نکرد که چه قطعاتی با تأخیر به کارخانه های خودروسازی خود در اروپا رسیدند. ولوو که اکثریت سهام آن متعلق به جیلی چین است، اعلام کرد که هفته آینده تولید خود را در بلژیک به مدت سه روز به دلیل تاخیر در تحویل گیربکس متوقف خواهد کرد. متعاقبا سهام تسلا در بازار نیویورک ۳.۷ درصد کاهش و سهم ولوو دربازار استکهلم ۲.۸ درصد کاهش داشته است.

* آیا افزایش هزینه های لجستیکی در زنجیره تامین می تواند سبب گرانی خودرو در بازارهای جهانی شود؟

غول‌های کشتیرانی مانند مرسک انتظار دارند مسیرهای طولانی ‌تر در دور زدن آفریقا به جای کانال سوئز انتخاب کنند، این موضوع سبب تغییر برنامه ‌ها و افزایش هزینه ‌های زنجیره تامین می شود. مرسک گفت: «مسیر جدید حدود ۱ میلیون دلار هزینه سوخت اضافی برای سفر از آسیا به شمال اروپا ایجاد می کند.» اثر این موضوع بسیار گسترده تر از هزینه های اضافی سوخت است، به عنوان مثال تاخیر در خطوط مونتاژ و مدیریت نیروی انسانی، تعطیلی موقت کارخانه ها، تغییر برنامه تولید، افزایش حق بیمه لجستیک و گرانی زنجیره تامین را تحمیل می کند.

طبق گزارش S&P، آسیا (عمدتاً چین) تقریبا ۶۷ درصد از قطعات باتری‌ها و دیگر قطعات الکتریکی اتحادیه اروپا را در سال گذشته فراهم کرده است

* کدام یک از خودروسازان بزرگ در دنیا اکنون چالش تولید و عرضه محصول را تجربه می کنند؟

سایر خودروسازان نیز ممکن است به دلیل درگیری دریای سرخ با چالش مواجه شوند. به گزارش تحلیلگران غربی صرف نظر از نوع پیشرانه (برقی و غیر برقی) احتمال اینکه خودروسازان بین الملل دیگر مانند تویوتا، مزدا، سوزوکی، آئودی، پژو، هوندا و داچیا به مشکلات لجستیکی به دلیل مذکور دچار افزایش قیمت محصولات خود شوند. آن دسته از خودروسازان اتحادیه اروپا که به شدت به آسیا برای تامین خودروهای برقی متکی هستند، ضربه اقتصادی بیشتری را تجربه می کنند. طبق گزارش S&P، آسیا (عمدتاً چین) تقریبا ۶۷ درصد از قطعات باتری‌ها و دیگر قطعات الکتریکی اتحادیه اروپا را در سال گذشته فراهم کرده است. اگر کشمکش های دریای سرخ ادامه یابد خودروسازان اروپایی ممکن است در نیمه اول سال ۲۰۲۴ با چالش‌های ناشی از اختلال در زنجیره تامین و عدم قطعیت تولید و عرضه مواجه شوند. با وجود این چالش‌ ها، مصرف‌کنندگان اروپایی هنوز به پایین آمدن قیمت ‌های خودروهای برقی امیدوارند و درگیری های دریای سرخ به پیچیدگی ‌های پیش روی صنعت خودروهای برقی اضافه کرده است.

احتمال گرانی خودروهای برقی با ناآرامی ها در دریای سرخ| چالش جدید برای زنجیره تامین ایجاد شد

* به نظر شما خودروسازان داخلی که تازه قصد ورود به مونتاژ محصولات برقی را دارند، چه چالش ها و ریسک های خواهند داشت؟

در حالی که تأکید به فناوری ‌های حیاتی خودروهای برقی مانند تکنولوژی باتری مهم است، یادگیری و مدیریت ریسک های جدید و نا آشنا نیز به همان اندازه برای تداوم بازار خودروسازی حیاتی است. ریسک های جدید می تواند ناشی از عوامل جهانی مانند: زنجیره تامین به هم پیوسته، پیشرفت های تکنولوژیکی، ریسک های سایبری و عدم قطعیت های ژئوپلیتیکی باشد. این مورد از سوی خودروسازان نیازمند کنترل، رصد، برنامه ریزی و مدیریت دارد. صنعت خودروسازی یک صنعت بهم پیچیدهو پیوسته است و تاثیر سلامت اقتصاد جهانی و ملی هر کشور در کنار تحولات ژئوپلیتکی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. این مسائل درس های زیادی برای کشورهای جدیدالورود به خودروسازی برقی ارائه می دهد.

کد خبر: ۲۶۸٬۷۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha