۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۷
کمیسیون کشاورزی روند تعیین نرخ گندم را بررسی می‌کند
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس:

کمیسیون کشاورزی روند تعیین نرخ گندم را بررسی می‌کند

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، گفت: با توجه به مسئله امنیت غذایی تهدید کشاورزان و رفتار ناصحیح با آنها در شان وزارت جهاد کشاورزی نیست و این اقدام هم اکنون موجی از نارضایتی کشاورزان را به همراه داشته است.

به گزارش بازار، ذبیح الله اعظمی ساردوئی عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، درباره قیمت خرید تضمینی گندم، گفت: موضوع بررسی تعیین نرخ خرید تضمینی گندم در دستور کار کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی قرار می‌گیرد تا مشخص شود در این مسیر چه اتفاقاتی رخ داده است، دو عضو ناظر مجلس در شورای قیمت گذاری محصولات اساسی کشاورزی نیز گزارش خود را در این نشست ارائه می‌کنند.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآـباد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت در تعیین نرخ خرید تضمینی گندم نرخ بازار جهانی را نیز مدنظر قرار می‌دهند، تصریح کرد: نرخ ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومانی گندم باعث کم انگیزه شدن کشاورزان گندمکار شده زیرا این کشاورزان با احتساب نرخ ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومانی اقدام به کشت کرده اند.

وی با اشاره به اینکه تعیین نرخ پایین خرید تضمینی گندم در میزان سطح زیرکشت این محصول استراتژیک در مناطق گرمسیر تاثیر منفی می‌گذارد، ادامه داد: بر اساس قانون باید قیمت خرید تضمینی گندم سه ماه پیش از فصل کاشت اعلام می‌شد اما برخلاف آن عمل شده است به همین دلیل می‌توانیم در مجلس روی قیمت ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومانی تعیین شده در شورای قیمت گذاری پافشاری کنیم.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه وزارت جهاد کشاورزی باید از کشاورزان حمایت کند و صداقت را رعایت کند در غیراینصورت کشاورزان گندمکار در سنوات آتی به آنها اعتماد نمی‌کنند سطح زیرکشت کاهش پیدا می‌کند، عنوان کرد: در راستای تامین امنیت غذایی کشاورزان با تولید ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تن گندم گام بزرگی را برداشتند و در این حوزه به خودکفایی رسیدیم.

اعظمی، گفت: پس از آغاز برداشت گندم در مناطق گرمسیر کشور در کمیسیون کشاورزی با برآورد قیمت روز جهانی تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم تا وزارت جهاد کشاورزی را مجاب کنیم نرخ خرید تضمینی این محصول را افزایش دهد و نباید کشاورزان در این حوزه نگرانی داشته باشند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: با توجه به مسئله امنیت غذایی، رفتار ناصحیح با کشاورزان در خصوص اینکه گندم از خارج وارد می شود در شان وزارت جهاد کشاورزی نیست و این اقدام هم اکنون موجی از نارضایتی کشاورزان را به همراه داشته است. انتظار ما خرید تضمینی گندم بالاتر از نرخ جهانی نیست بلکه توقع داریم این محصول استراتژیک بر اساس نرخ جهانی و با احتساب هزینه حمل‌ونقل و انبارداری از کشاورزان داخلی خریداری شود.

کد خبر: ۲۶۸٬۷۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha