۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
قفل تسهیلات بانکی روی دروازه های تولید| سرمایه گذاران کوچ می کنند
بازار گزارش می دهد؛

قفل تسهیلات بانکی روی دروازه های تولید| سرمایه گذاران کوچ می کنند

ساری- قفل شدن پرداخت تسهیلات در بانک های مازندران، تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی را بر آن داشته تا سرمایه های خود را به بانک های پایتخت منتقل کنند.

بازار؛ گروه استان ها: چندماهی است که قفل پرداخت تسهیلات در بانک های مازندران به بهانه های مختلف قفل شده است و این مساله بیش از هر چیز، فعالان اقتصادی و صاحبان صنایع و تولید را برای تامین سرمایه در گردش و منابع مالی با مشکلاتی روبرو کرده است.

طی ماه های گذشته متقاضیان برای دریافت تسهیلات از بانک های استان همواره با کلمه نه و یا دستورالعمل نیامده است، روبرو شدند و این مساله مشکلات و چالش های فراروی تولید را در استان شتاب بخشیده است.

متولیان بانکی نبود تعادل بین منابع و مصارف بانکی و یا نداشتن معدل و کارکرد بانکی را از جمله دلایل در عدم پرداخت تسهیلات در شاخه های مختلف عنوان می کنند و از مشتریان درخواست می کنند تا برای بالارفتن معدل بانکی، نقدینگی و سپرده هایشان را در بانک ها حفظ کنند.

این درحالی که فعالان تولیدی و صنعتی درخواست دارند تا بانک ها، سرمایه های سرگردان را به سمت تولید و اقتصاد هدایت کنند.

رییس هیات مدیره کارخانه آورتا ساری گفت: سرمایه گذاری ۱۰ خط تولید برای اشتغال بیش از ۱۰۰ نفر در این کارخانه انجام شد و برای راه اندازی آن نیازمند تسهیلات هستیم.

حسن جمشیدی در گفت وگو با خبرنگار بازار با اظهار این که بیش از ۳۰۰ کارگر در این کارخانه مشغول به کار هستند، افزود: این کارخانه به صورت سه شیفت کار می کند و برای اجرای طرح توسعه نیازمند تسهیلات هستیم.

قفل تسهیلات بانکی| نخبگان تولید کوچ می کنند

یک تولیدکننده: ۳۰۰ میلیارد تومان تسهیلات درخواست کردیم و با آن که نماینده ولی فقیه و استاندار و نمایندگان مجلس نیز پیگیری کردند بانک مورد نظر با اظهار این که کارکرد حساب بالا نیست، وام نداده است

این تولیدکننده با اظهار این که ۳۰۰ میلیارد تومان تسهیلات درخواست کردیم و نماینده ولی فقیه و استاندار و نمایندگان مجلس نیز پیگیری کردند، گفت: بانک مورد نظر با اظهار این که کارکرد حساب بالا نیست، وام نداده است.

وی با اظهار این که با فروش ملک و قرض گرفتن در تلاش هستیم تا چراغ تولید را روشن نگه داریم، گفت: سرمایه گذاری زیربنایی ۱۰ خط تولیدی آماده است و با راه اندازی آن ۱۰۰ نیروی جوان دیگر را مشغول به کار می کنیم.

نوسانات بازار ارز و افزایش هزینه مواد اولیه، فعالان و صاحبان صنایع تولیدی مختلف در استان مازندران را برای تامین سرمایه درگردش و نقدینگی با چالش روبرو کرده است و به گفته علی تقی پور رییس اتاق بازرگانی مازندران فعالان اقتصادی با شرایط سخت مالی روبرو هستند و باید برای آنان چاره اندیشی شود.

میزان پرداخت تسهیلات در مازندران پایین است

وی در گفت وگو با خبرنگار بازار میزان پرداخت تسهیلات را در استان به رغم وجود صنایع بزرگ و متنوع پایین دانست و افزود: این مساله منجر به بروز پدیده جدیدی به نام مهاجرت نخبگان صنایع به تهران شده است.

وی با اظهار این که فعالان اقتصادی در تلاش هستند تا سرمایه و منابع خود را به تهران منتقل کنند و از بانک های پایتخت تسهیلات بگیرند زیرا سخت گیری کمتری اعمال می شود، این پدیده را زنگ خطری برای استان دانست و از شورای هماهنگی بانک ها و مسوولان خواست تا پول های سرگردان موجود در بانک ها را به تولید سوق دهند.

تقی پور ریشه اصلی مشکلات در عدم پرداخت تسهیلات را ابلاغ سیاست های بالادستی بیان کرد و افزود: متاسفانه سهم مازندران از تسهیلات حاصل از سپرده گذاری ها پایین است و از سوی دیگر بانک های خصوصی نیز در تولید نقش و ردپایی ندارند.

قفل تسهیلات بانکی| نخبگان تولید کوچ می کنند

رییس اتاق بازرگانی مازندران: اکنون فعالان اقتصادی با مشکلات زیادی روبرو هستند و با تلاش های فراوان توانستیم هشت هزار میلیارد ریال تسهیلات در حوزه مرکبات جذب کنیم

وی با عنوان این که بانک های خصوصی باید در تولید عملکرد و نقشی ندارند، خواستار ورود آن ها برای حمایت از بخش تولید شد و گفت: اکنون فعالان اقتصادی با مشکلات زیادی روبرو هستند و با تلاش های فراوان توانستیم هشت هزار میلیارد ریال تسهیلات در حوزه مرکبات جذب کنیم.

کمبود منابع مالی و نداشتن نقدینگی رقابت پذیری واحدهای تولیدی و صنایع مازندران را کاهش داده است و این وضعیت درحالی است که نوسانات قیمتی میزان نیاز به منابع مالی را بیشتر کرده است.

محمد چلنگری جویباری عضو هیات مدیره اتاق بازرانی مازندران با اشاره به تلاش اتاق برای تامین منابع مالی از طریق بازار بورس و سرمایه گفت: برای تهیه مواد اولیه و تجهیزات به دلیل نوسانات قیمتی، تولیدکنندگان با چالش های زیادی روبرو هستند.

وی در گفت وگو با خبرنگار بازار با اظهار این که واحدهای تولیدی برای بقا و رقابت پذیری نیازمند داشتن منابع مالی کافی و مورد نیاز هستند، افزود: در توانمندی بالقوه که سرمایه گذاران و کارفرمایان ایجاد کننده آن هستند، مشکل نداریم و هم‌پوشانی صنعتگران و سرمایه‌گذاران با صاحبان فکر و ایده اتفاقات خوبی را در کسب و کار ایجاد می کند.

عدم نظارت بر هزینه کرد تسهیلات بانکی در حوزه صنعت، ضرورت کاهش نرخ تعرفه گمرکی، سیاست های بدون ثبات در ارائه تسهیلات، بیمه اجباری مواد اولیه، معطلی برای مفاصا حساب، افزایش سود در صندوق توسعه ملی، عدم حمایت از تولیدکننده در پرداخت تسهیلات از جمله چالش های فراروی تولیدکنندگان در مازندران به شمار می رود.

کد خبر: ۲۶۸٬۷۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha