۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۶
دلار ۵۴ هزار تومانی و موقت را نخرید| ضرورت اجرای سیاست های ارزی برای جلوگیری از رشد بی منطق قیمتها
گزارش «بازار» از نوسانات قیمت در بازار سکه و ارز

دلار ۵۴ هزار تومانی و موقت را نخرید| ضرورت اجرای سیاست های ارزی برای جلوگیری از رشد بی منطق قیمتها

هر چند قیمت ها در بازار سکه و ارز چند روزی است بر مدار رشد قرار گرفته اند اما به گفته کارشناسان این افزایش قیمت گذراست و مردم نباید گول رشد نرخ های هیجانی را بخورند، چرا که متضرر می شوند.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: قیمت ها در بازار سکه و ارز پس از چند ماه ثبات قیمتی، چند روزی است نوسانی شده اند و مسیر رو به رشدی را می پیمایند، به طوری که قیمت دلار که طی هفته های گذشته برای چندین ماه در کانال ۴۹ هزار تومان قرار داشت هم اکنون به صورت غیر واقعی و متاثر از جو روانی و هیجان حاکم بر بازار در پی مناقشات منطقه ای اخیر افزایش یافته اند. این افزایش قیمت در بازار طلا که بخش عمده آن ناشی از رشد قیمت انس جهانی است باعث شده تا بهای سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم را به بیش از ۳۲ میلیون تومان برساند و هر گرم طلا نیز به ۲ میلیون ۷۰۰ هزار تومان نزدیک شود.

رشد قیمتی که با توجه به افزایش قیمت انس جهانی در بازارهای بین المللی و اثر گذاری آن بر بازار داخل امری طبیعی به نظر می رسد، اما معلوم نیست طی روزهای آینده قیمت این کالا چه رقمی شود زیرا افزایش قیمت انس جهانی طلا آنگونه که کارشناسان می گویند؛ برگرفته از تاثیر گذاری اجرای سیاست های کلان اقتصادی نمی باشد و مسائلی چون تحولات بین المللی و سیاسی موجب شده است تا بر مدار رشد قرار گیرد.

تحولات اخیر منطقه ای و بروز برخی مسائل و مباحث بین المللی، هم اکنون زمینه ایجاد فرصت مناسب را برای سوداگران و دلالان سودجوی ارز فراهم کرده است تا با بالا بردن نرخ دلار در کانالهای غیررسمی همچنین شانتاژ قیمت ها در شبکه های اجتماعی از این موقعیت برای گران کردن دلار و انواع ارز استفاده کنند

بازگشت مقطعی دلالان سودجو به بازار ارز

از طرفی تحولات اخیر منطقه ای و بروز برخی مسائل و مباحث بین المللی، هم اکنون زمینه ایجاد فرصت مناسب را برای سوداگران و دلالان سودجوی ارز فراهم کرده است تا با بالا بردن نرخ دلار در کانالهای غیررسمی و نا معتبر همچنین شانتاژ قیمت ها در شبکه های اجتماعی از این موقعیت برای گران کردن دلار و انواع ارز استفاده کنند و مردم را وادار به تهیه آن در بازار نمایند، اقدامی که به نفع آنهاست چرا که با چنین شیوه ای طی چند روز با داد و ستد ارز، سود های هنگفتی را به جیب می زنند.

البته هفته های گذشته نیز شاهد افزایش هیجانی قیمت ارز در بازار بودیم ولی پس از گذشت چند روز بدون اینکه اتفاق خاصی در بازار رخ دهد، نرخ ها دوباره به قیمت قبلی خود در بازار ارز بازگشتند. برگشت قیمتی که خیلی از سرمایه گذاران ارزی و سری افرادی که از سر هیجان اقدام به خرید این کالا کرده بودند را متضرر کرد. این در حالی است که بانک مرکزی مدتهاست با اجرای سیاست های اصولی ارزی از طریق بازارهای رسمی نیاز متقاضیان واقعی ارز را به درستی تامین می کند و مشکلی خاصی در تهیه این کالای مهم اقتصادی برای مردم بخصوص متقاضیان واقعی ارز چون تجار، بازرگانان، فعالان اقتصادی و ...وجود ندارد.

سرمایه گذاری مردم در بازار ارز این روزها در پی نوسانات قیمتی ناشی از تاثیر پذیری مسائل سیاسی و تنش های منطقه فاقد منطق اقتصادی بوده و به هیچ وجه توصیه نمی‌شود زیرا بانک مرکزی با اجرای سیاستهای اصولی ارزی به راحتی می تواند بازار را کنترل و مدیریت کند

سرمایه گذاران برای خرید ارز بی گدار به آب نزنند

البته بازار ارز به دلیل مدیریت اصولی بانک مرکزی در ساماندهی این بازار مهم اقتصادی و تامین قابل توجه نیازمندان ارزی در مراکز معتبر رسمی، دیگر چون سالهای گذشته آشفته نیست به همین جهت خیلی از دلالان سود جو نیز مدتهاست چون با سردی بازار و نبود داد و ستدهای خارج از مراکز رسمی مواجه شدند، اقدام به ترک چنین بازاری کرده اند. از طرفی خریداران ارز نیز چون موقعیت را برای تهیه چنین کالایی در بازارهای رسمی مناسب می بینند و به راحتی می توانند اقدام به خرید آن متناسب با شرایط که دارد نمایند، بنابراین اعتنایی به دلالان در حاشیه بازار نمی گذارند. دلالان سودجویی که فقط در برخی مواقع خاص برای اینکه بتوانند بازار را متشنج کنند و از آب گل آلود ماهی بگیرد وارد بازار ارز می شوند.

حال کارشناسان بازار تاکید دارند؛ سرمایه گذاری مردم در بازار ارز این روزها در پی نوسانات قیمتی ناشی از تاثیر پذیری مسائل سیاسی و تنش های منطقه فاقد منطق اقتصادی بوده و به هیچ وجه توصیه نمی‌شود، زیرا اولا بانک مرکزی همچون اوایل جنگ بین نیروهای حماس و صهیونیست ها که قیمت ها در بازار ارز هیجانی افزایش یافتند، با اجرای سیاستهای درست به راحتی توانست پس از چند روز دوباره به کانال قبلی بر گرداند. علاوه بر این چون بنیه بانک مرکزی به دلیل افزایش میزان صادرات نفتی و غیر ... تقویت شده است، بنابراین کنترل قیمت ارز درصورت رشد بی منطق آن در بازار خیلی سخت و پیچیده نیست.

بانک مرکزی بایستی اقدامات خود را در جهت کنترل قیمتها و ساماندهی بازار ارز با سیاست های اصولی به کارگیرد تا رشد هیجانی نرخ ارز در بازار باعث افزایش دوباره قیمت طلا و سکه در بازار نشود و چنانچه اقدامی در این زمینه صورت نگیرد نمی توان انتظار داشت که داد و ستد ها به شکل طبیعی انجام شود

نوسان قیمت ها در بازار در پی بروز تحولات سیاسی و تنش های منطقه ای

ابراهیم محمد ولی، رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفتگو با خبرگزاری «بازار» در باره علت نوسانات قیمتی در این بازار و راهکار جلوگیری از افزایش بی منطق نرخ آن در روزهای آتی، گفت: نوسان قیمت طلا و سکه در بازار طی بیش از یک هفته اخیر ناشی از رشد قیمت انس جهانی و افزایش نرخ ارز در داخل بود اما با اقداماتی چون عرضه سکه های بدون تاریخ توسط بانک مرکزی و عقب گرد نرخ انس جهانی در دو روز گذشته نرخ سکه و طلا تا حدی روندی کاهشی در پیش گرفت، حال با توجه به تحولات منطقه ای اخیر و تنش های سیاسی معلوم نیست این مسائل فردا و یا روزهای آینده چه تاثیری بر قیمت این کالاها و حتی دلار در بازار به جای گذارد.

وی با بیان اینکه با شروع معاملات در نخستین روز هفته همچنین تاثیر اتفاقات منطقه ای اخیر معلوم نیست قیمت ها در بازار طلا و سکه چگونه رقم خورد گفت؛ در چنین شرایطی بانک مرکزی بایستی اقدامات خود را در جهت کنترل قیمتها و ساماندهی بازار ارز با سیاست های اصولی به کارگیرد تا رشد هیجانی نرخ ارز در بازار باعث افزایش دوباره قیمت طلا و سکه در بازار نشود و چنانچه اقدامات خاصی در این زمینه از سوی بانک مرکزی صورت نگیرد، نمی توان انتظار داشت که داد و ستد ها به شکل طبیعی انجام شود.

از آنجایی که افزایش قیمت سکه و ارز این روزها مبنای اقتصادی ندارد، بنابراین بانک مرکزی با اجرای سیاست های خود باید مانع از رشد بی منطق و هیجانی قیمت ها شود، ثانیا سرمایه گذاران ارزی نیز نباید در چنین شرایط پرریسکی اقدام به خرید ارز کنند زیرا این امکان وجود دارد که دچار زیان شوند

ریسک خرید ارز این روزها بسیار بالاست

این کارشناس بازار خاطرنشان کرد: انس جهانی طلا که طی روزهای گذشته سیر نزولی داشت، معمولا همیشه در پی اتفاقات سیاسی دچار نوسان قیمت می شود، این موضوع نیز تاثیر خود را در بازار به جای می گذارد اما مهمتر از هر چیزی کنترل قیمت ارز در بازار است که بانک مرکزی با اجرای سیاست های درست بایستی مانع از رشد آن شود تا ثبات قیمتی در بازار ایجاد شود. به گفته محمد ولی طی هفته های گذشته آرامش نسبی در بازار طلا و سکه حکم فرما بود اما بروز تحولات منطقه ای باعث شد قیمت ها در این بازار دچار تغییر شود، به طوری که قیمت سکه با وجود حباب ۵ میلیونی افزایشی شد و هم اکنون نرخ آن به بیش از ۳۲ میلیون تومان رسیده است قیمت طلا نیز هر گرم حدود ۲ میلیون ۷۰۰ هزار تومان است.

بنا به این گزارش، با آنکه تحولات سیاسی و منطقه ای باعث شده است که تغییراتی در نرخ ارز و سکه در بازار ایجاد شود اما به گفته کارشناسان اقتصادی چون این افزایش قیمت مبنای اقتصادی ندارد بنابراین اولا بانک مرکزی با اجرای سیاست های خود مانع از رشد بی منطق و هیجانی قیمت ها خواهد شد، ثانیا سرمایه گذاران ارزی نیز نباید در چنین شرایط پرریسکی اقدام به خرید ارز کنند زیرا این امکان وجود دارد در شرایط کنونی که ریسک معاملات بالاست دچار زیان شوند.

کد خبر: ۲۶۸٬۶۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • شهروند IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۱
      0 0
      چرا دولت با این همه توانایی،نمی تواند جلوی دلال بازی های مداوم صراف ها وکنار خیابان های فردوسی و...را بگیرد،تا نتوانند باعث التهاب در بازار ارز، وزندگی مردم شوند
    • IR ۲۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
      0 0
      خدایی مردم را مسخره کردن