۲۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۶
تولید ۳۰۰ هزار تن نخود در کشور| صادرات ۴۵ میلیون دلار نخود به کشورهای هدف
رییس شورای ملی نخود ایران خبر داد

تولید ۳۰۰ هزار تن نخود در کشور| صادرات ۴۵ میلیون دلار نخود به کشورهای هدف

رییس شورای ملی نخود کشور گفت: طبق آمارها سالانه بین ۲۷۰ تا ۳۰۰ هزار تن محصول نخود در سطح ۵۵۰ تا ۶۰۰ هزار هکتار از اراضی دیم کشت می‌شود.

به گزارش بازار، ناصر مرادی درباره وضعیت تولید و سطح زیر کشت نخود در کشور، اظهار کرد: بخش عمده تولید نخود کشور مربوط به اراضی دیم است که از آب سبز (بارندگی‌ها) بهره می‌برد؛ بنابراین بارش‌ها تاثیر بسزایی در تولید این محصول دارد.

وی افزود: عملکرد کشاورزان در سال جاری بهبود چشمگیری داشته، به طوری که میزان برداشت نخود در واحد سطح آنها حدوداً به دو برابر رسید، در حالی که در سال‌های گذشته به دلیل شیوع آفات و سرمازدگی این میزان پایین‌تر یا نصف برداشت امسال بوده است.

رییس شورای ملی نخود کشور گفت: محصول نخود یکی از کشت‌های مهم در مناطق غربی کشور با تناوب زراعی و به شکل دیم است، زیرا این محصول نیاز آبی ندارد. نخود در اکثر استان‌های کشور کشت می‌شود که استان‌های کرمانشاه، لرستان، کردستان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، همدان، ایلام، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، مرکزی و استان قزوین عمده‌ترین تولیدکنندگان این محصول به شمار می‌روند.

مرادی تصریح کرد: طبق آمارها، استان کرمانشاه رتبه اول سطح زیر کشت و تولید و بعد از آن لرستان، کردستان، آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی به ترتیب رتبه‌های دوم تا پنجم را به خود اختصاص داده‌اند.

وی درباره صادرات این محصول بیان کرد: طبق آخرین آمار در هشت ماه امسال ۴۸ هزار تن محصول نخود به ارزش ۴۵ میلیون دلار به کشورهای هدف از جمله عراق، افغانستان، پاکستان و ازبکستان صادر شده است، البته امسال میزان کمی به کشور امارات نیز صادر شد که از این کشور ترانزیت می‌شود.

رییس شورای ملی نخود کشور با بیان اینکه انتظار می‌رود میزان صادرات نخود تا پایان سال افزایش خوبی داشته باشد، ادامه داد: در بحث صادرات از سال ۹۷ به بعد تولیدکنندگان و صادرکنندگان ما با مشکل تعهد صادراتی و پیمان سپاری ارزی روبه‌رو شدند که همین امر در روند صادرات تاثیر گذار بود.

مرادی خاطرنشان کرد: میزان صادرات ایران در سال ۸۴ حدود ۶۸ هزار تن بوده که بعد از گذشت ۱۵ سال، امسال بیشترین میزان صادرات نخود را داشته‌ایم، زیرا در سال ۱۴۰۰ حدود ۶ هزار و ۳۶۸ تن و در سال ۱۴۰۱ حدود ۹ هزار و ۱۸۵ تن از این محصول صادر شده بود که این میزان افت صادرات به دلیل برخی ممنوعیت‌ها و عوارض صادراتی از سال‌های قبل بوده است.

وی تاکید کرد: در سال ۸۱ حدود ۱۳۹ هزار و ۷۰۰ تن محصول نخود از ایران صادر شد، بنابراین ایران با توجه به حجم تولید، افزایش عملکرد در واحد سطح، امکان دستیابی به بازارهای جدید، تقویت صنایع بسته‌بندی و سورتینگ لیزری دانه‌بندی و رنگ‌بندی می‌تواند میزان صادرات را افزایش دهد.

کد خبر: ۲۶۸٬۶۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha