۲۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۴
انجام بیش از ۱۸ هزار و ۴۰۰ نشست و برخاست در فرودگاه‌های بین المللی کشور

انجام بیش از ۱۸ هزار و ۴۰۰ نشست و برخاست در فرودگاه‌های بین المللی کشور

کشور ایران دارای ۹ فرودگاه بین المللی است که در این تعداد فرودگاه حدود ۱۸ هزار و ۴۷۴ نشست و برخاست طی ۸ ماه گذشته ثبت شده است.

به گزارش بازار، محمدحسین آجیلیان ممتاز مشاور مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در امور اجرایی فرودگاه‌ها با بیان اینکه ۹ فرودگاه بین‌المللی زیرمجموعه شرکت فرودگاه‌ها وجود دارد که با رعایت الزامات ایکائو به عنوان فرودگاه بین المللی شناخته شده‌اند، گفت: فرودگاه اصفهان، بندرعباس، تبریز، مهرآباد، زاهدان، شیراز، کرمان، مشهد و یزد از جمله این فرودگاه‌های بین‌المللی محسوب می‌شوند. این ۹ فرودگاه کشور، ملزم به رعایت تعهدات و الزامات بین‌المللی هستند و خدمات فرودگاهی شامل قرنطینه، گمرک بانک، گذرنامه در این فرودگاه‌ها دیده و تعریف شده است. فرودگاه‌های بین‌المللی باید مجوز هیات دولت را اخذ نموده و پس از ابلاغ سازمان هواپیمایی کشوری و درج در کتاب اطلاعات هوانوردی AIP به عنوان فرودگاه‌های بین‌المللی اطلاق می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه سایر فرودگاه‌های کشور عمدتا به عنوان مرز هوایی شناخته شده و اطلاق فرودگاه بین‌المللی برای آن‌ها صحیح نبوده و پروازهای خاص و موردی خارجی از این فرودگاه‌ها انجام می‌شود گفت: ۲۶ فرودگاه کشور به عنوان مرز هوایی شناخته می‌شوند که با توجه به تقاضای سفر هوایی پروازهای آن‌ها متغیر است. برقراری پروازهای خارجی در این فرودگاه‌ها به معنای بین‌المللی بودن آن‌ها نیست.

آجیلیان ممتاز اظهار داشت: به طور نمونه فرودگاه لارستان که به عنوان فرودگاه مرز هوایی به شمار می‌رود دارای پرواز خارجی زیادی است و سومین یا چهارمین فرودگاه پر تردد در زمینه پروازهای خارجی محسوب می‌شود چراکه مردم این منطقه مراوادت زیادی با کشورهای حاشیه خلیج فارس دارند. در فرودگاه‌های دارای مرز هوایی، خدمات فرودگاهی شامل گذرنامه و گمرک و ... به صورت موقت و در زمان انجام پروازها مهیا است.

او بیان کرد: طبق آخرین آمارهای ارائه توسط شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در آبان ماه امسال، فرودگاه اصفهان ۱۵۷ پرواز خارجی، بندرعباس ۶۰ پرواز، تبریز ۱۷۵ پرواز، مهرآباد ۱۶ پرواز، شیراز ۴۰۵ پرواز، کرمان ۱۶ پرواز، مشهد ۸۹۳ پرواز و یزد ۱۲ پرواز خارجی داشته‌اند.

وی با بیان اینکه شرط انجام پرواز خارجی، بین المللی بودن فرودگاه نیست، افزود: انجام این پروازها در فرودگاه‌های مرز هوایی نیز میسر است. تقاضاهای مکرری در خصوص برقراری پروازهای خارجی از جمله پرواز عتبات در استان‌ها وجود دارد که انجام آن تابعی از تعداد ناوگان هوایی فعال کشور است و انجام این پروازها با توجه به فراهم‌بودن زیرساخت مناسب در فرودگاه‌ها به شرط صدور مجوز پروازی از جانب سازمان هواپیمایی کشوری ممکن است.

وی در خصوص ساخت فرودگاه‌ها گفت: رویه احداث فرودگاه‌ها براساس مطالعات جامع شامل توپوگرافی منطقه و وضعیت اقلیمی و پیش‌بینی میزان مسافر صورت می‌گیرد. سازمان هواپیمایی کشوری مسئول ارائه مجوز پروازی به ایرلاین بوده و فرودگاه‌ها نقشی در تعداد پروازها با توجه به فراهم زیرساخت‌ها ندارند. بنابراین با توجه وجود بستر مناسب، شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران از برقراری پرواز استقبال می‌نماید و مشکلی در خصوص ارائه خدمات به مسافران و پرواز ندارد.

آجیلیان با اشاره به رشد ۱۴درصدی پروازهای بین‌المللی گفت: تعداد نشست و برخاست‌های بین‌المللی در هشت ماه امسال، ۱۸۴۷۴ پرواز بوده که در هشت ماه سال ۱۴۰۱ این رقم ۱۶۱۷۷ نشست و برخاست بوده است.

براساس این گزارش حال با توجه به آنکه صنعت هوایی کشور به عنوان یک صنعت مهم در حوزه حمل ونقلی کشور به شمار می‌رود باید برنامه ریزی لازم در راستای استفاده از تمامی ظرفیت‌های فرودگاه‌های بین المللی صورت گیرد تا بتوان از مزایای این حوزه استفاده کامل را ببریم.

کد خبر: ۲۶۸٬۵۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha