۲۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۲
ادعای جدید ایرلاین ها بر ارزانی نرخ بلیت برخی پروازها؛ رشد ۳۰۰ هزار تومانی مسیر تهران-اهواز
«بازار» گزارش می دهد

ادعای جدید ایرلاین ها بر ارزانی نرخ بلیت برخی پروازها؛ رشد ۳۰۰ هزار تومانی مسیر تهران-اهواز

در حالی ایرلاین ها معتقد هستند بلیت هواپیما نایاب نیست و نرخ اکثر پروازها ارزان تر و متنوع تر عرضه شده که بازار حمل‌ونقل هوایی دچار آشفتگی شده و بلیت پروازهای داخلی کمیاب شده است.

بازار؛ گروه راه و مسکن: ایرلاین های داخلی به خصوص شرکتهای خصوصی از اواخر ماه گذشته با استناد به رأی هیات عمومی دیوان عدالت اداری اقدام به افزایش بهای بلیت هواپیما در برخی مسیرهای داخلی کردند.

این اقدام اگر چه با واکنش و گشت مشترک وزارت راه و شهرسازی و سازمان تعزیرات حکومتی از فرودگاه مهرآباد مواجه شد و به پلمب دفاتر برخی ایرلاین ها شد اما به نظر می رسد هنوز هم این شرکتها نمی پذیرند که گران فروشی کرده اند باکه معتقد هستند نه تنها اکثر پروازها متنوع تر عرضه شده بلکه ارزان فروشی هم صورت گرفته است.

نامه مدیران عامل شرکت‌های هواپیمایی به رئیس سازمان هواپیمایی که مدعی شده بودند پلمب دفتر دو ایرلاین در فرودگاه مهرآباد مغرضانه و با انگیزه شخصی صورت گرفته است

اما نامه مدیران عامل شرکت‌های هواپیمایی به رئیس سازمان هواپیمایی که مدعی شده بودند پلمب دفتر دو ایرلاین در فرودگاه مهرآباد مغرضانه و با انگیزه شخصی صورت گرفته است نشان می دهد که چند روزی بود که بلیت هواپیما کمیاب و نایاب شده بود.

شرکت‌های هواپیمایی زاگرس، وارش، فلای پرشیا، ایران ایرتور، سپهران، پارس‌ایر، معراج، آتا، کارون،‌ تابان،‌ کاسپین و انجمن شرکت‌های هواپیمایی خواستار ابطال مصوبه شماره ۳۶۶۸۵/م/ص مورخ ۱۸ دی‌ماه ۱۴۰۰ ستاد تنظیم بازار در خصوص قیمت‌گذاری بلیت هواپیما شده بودند

فارغ از مغرضانه بودن و انگیزه شخصی داشتن پلمب دفاتر، گزارش ها نشان می دهد که شرکت‌های هواپیمایی زاگرس، وارش، فلای پرشیا، ایران ایرتور، سپهران، پارس‌ایر، معراج، آتا، کارون،‌ تابان،‌ کاسپین و انجمن شرکت‌های هواپیمایی خواستار ابطال مصوبه شماره ۳۶۶۸۵/م/ص مورخ ۱۸ دی‌ماه ۱۴۰۰ ستاد تنظیم بازار در خصوص قیمت‌گذاری بلیت هواپیما شده بودند.

این درخواست نشان می دهد که ایرلاین ها معتقد هستند که باید نرخ گذاری بلیت هواپیما آزاد شود و دولت و وزارت راه و شهرسازی دخالتی در این موضوع نداشته باشد.

ادعای جدید ایرلاین ها بر ارزانی نرخ بلیت برخی پروازها؛ رشد ۳۰۰ هزار تومانی مسیر تهران-اهواز

در متن نامه مدیران عامل شرکت‌های هواپیمایی خطاب به محمد محمدی‌بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشوری به خوبی مشخص شده است که شرکت های هواپیمایی در تبعیت از دستور سازمان هواپیمایی کشوری در آذر ماه ۱۴۰۰ حدود ۱۵ درصد نرخ بلیت خود را کاهش دادند و در سال ۱۴۰۱ باتوجه به افزایش تورم، نرخ ارز و هزینه‌های خرید قطعات و تعرفه گمرکی و حقوق نیروی انسانی، شورای‌عالی هواپیمایی با افزایش ۳۰ درصدی نرخ بلیت موافقت کرد که علیرغم پیگیری های صورت گرفته افزایش مذکور ابلاغ نشد.

این نارضایتی در درخواست جدید ایرلاین ها به خوبی نشان می دهد که حتی اگر بلیت هواپیما هم کمیاب شده باشد به دلیل برخی ملاحظات است و اگر هواپیمایی هم زمینگیر شده است برای بالا بردن قیمت بلیت بوده است.

ادعای جدید ایرلاین ها بر ارزانی نرخ بلیت برخی پروازها؛ رشد ۳۰۰ هزار تومانی مسیر تهران-اهواز

در نامه مدیران عامل شرکت‌های هواپیمایی خطاب به محمد محمدی‌بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشوری به این موضوع تاکید شده است که در سال جاری نیز با چند برابر شدن هزینه ها نسبت به دو سال گذشته با ۲۹ درصد افزایش نرخ (که با احتساب مالیات بر ارزش افزوده و سایر عوارض کمتر از ۱۸ درصد می‌شود) موافقت شد که آن هم با مخالفت وزارت راه و شهرسازی در نحوه اجرا کمکی به بهبود وضعیت اقتصادی شرکت ها نداشته است. لذا شرکت‌ها به‌دلیل افزایش زمین‌گیری هواپیماها و کاهش دسترسی مردم به هواپیما و برای برون رفت از وضعیت بحرانی و پیگیری بر اجرای قانون شکایتی را بر علیه ستاد تنظیم بازاردر هیئت عمومی دیوان عدالت اداری مطرح کردند که هیئت مذکور با حضور بیش از ۱۰۰ قاضی معزز و دانشمند با ابلاغ دادنامه شماره ۱۴۰۲۳۱۳۹۰۰۲۴۵۸۹۷۸ مورخ ۲۱.۰۹.۱۴۰۲ بر لازم الاجرا بودن ماده ۱۶۱ قانون برنامه پنجم و ماده ۵۳ برنامه ششم توسعه صحه گذاشته و نرخ بلیط هواپیما را تابع عرضه و تقاضا اعلام کرد.

این درخواست ها اگر چه در نوع خود جای بررسی و رسیدگی به درخواست ایرلاین ها که مدعی هستند زیانده هستند دارد اما کمیاب شدن بلیت هواپیما و زمینگیر شدن هواپیما ماه ها است که در مورد آن صحبت می شود اما ایرلاین ها هیچ گاه پاسخ مناسبی برای آن نداشته اند.

ماجرای گرانی بلیت هواپیما در دو هفته گذشته تا جایی پیش رفت که تا پیش از رأی دیوان عدالت اداری و افزایش قیمت بلیت پروازهای داخلی توسط شرکت‌های هواپیمایی، کمبود یا نبود بلیت پروازهای داخلی به اوج خود رسید

اما ماجرای گرانی بلیت هواپیما در دو هفته گذشته تا جایی پیش رفت که تا پیش از رأی دیوان عدالت اداری و افزایش قیمت بلیت پروازهای داخلی توسط شرکت‌های هواپیمایی، کمبود یا نبود بلیت پروازهای داخلی به اوج خود رسید و کمبود بلیت هواپیما به نظر می رسید عمدی و با هدف فشار بر متولیان این بخش برای افزایش قیمت بلیت هواپیما بود.

ادعای جدید ایرلاین ها بر ارزانی نرخ بلیت برخی پروازها؛ رشد ۳۰۰ هزار تومانی مسیر تهران-اهواز

اما پس از رأی دیوان، عرضه بلیت پروازهای داخلی از سوی شرکت‌های هواپیمایی متناسب با افزایش حدود ۷۰ درصدی قیمت‌ها، بیشتر شد. هر چند با موقوف‌الاجرا شدن رأی دیوان عدالت اداری،‌ یک بار دیگر بلیت پروازهای داخلی کمیاب و در برخی مسیرها نایاب شد و مانند قبل دیگر خبری از عرضه بلیت با قیمت‌های مصوب نشد و معدود بلیت‌های موجود در برخی مسیرهای پروازی نیز با قیمت بالا و به‌صورت بیزینس عرضه شد.

در نامه درخواستی ایرلاین ها و شرکتهای داخلی به سازمان هواپیمایی کشوری اگر چه گفته شده است که بلیت تمام پروازها در پلتفرم های فروش بلیط و دفاتر خدمات مسافرتی دسترس بوده و اصطلاحاً بلیت نایاب نشده است اما بنا به گفته مشتریان و مسافران پرواز نایاب شدن بلیت هواپیما آنها را مجبور به استفاده از سایر ناوگان حمل و نقل و به خصوص قطار کرده است.

ایرلاین ها معتقد هستند که نرخ اکثر پروازها نه تنها گران تر نشده بلکه نرخ ها ارزان تر عرضه شده است اما در برخی مسیرها پرواز تهران ـ اهواز حدود ۱.۲ میلیون است که هواپیمایی "اروان" بلیت این مسیر پروازی را با قیمت یک میلیون و ۵۵۰ هزار تومان به فروش رسانده است

اگر چه ایرلاین ها معتقد هستند که نرخ اکثر پروازها نه تنها گران تر نشده بلکه نرخ ها ارزان تر و متنوع تر عرضه شده است اما در برخی مسیرها پرواز تهران ـ اهواز حدود ۱.۲ میلیون است که هواپیمایی "اروان" بلیت این مسیر پروازی را با قیمت یک میلیون و ۵۵۰ هزار تومان به‌صورت چارتری به فروش رسانده است.

به هر سوی ایرلاین ها درخواست دارند حالا که بازار توزیع بلیت هواپیما در آرامش قرار دارد بازرسی وزارت راه و شهرسازی با همراهی رئیس شعبه چهارم ملی تعزیرات حکومتی مبادرت به پلمب دفاتر شرکت های هواپیمایی پارس و زاگرس کرده که این همه التهاب آفرینی و ایجاد تنش در صنعت هواپیمایی کشور بی سابقه بوده است. لذا از سازمان هواپیمایی به‌عنوان متولی صنعت حمل‌ونقل هوایی انتظار دارند که از دخالت‌های غیرکارشناسی بازرسی وزارت راه و شهرسازی که بنظر می‌رسد مغرضانه و با انگیزه‌های شخصی در این صنعت صورت می‌گیرد، جلوگیری شود.

ادعای جدید ایرلاین ها بر ارزانی نرخ بلیت برخی پروازها؛ رشد ۳۰۰ هزار تومانی مسیر تهران-اهواز

به نظر می رسد همانطور که جعفر یازرلو سخنگوی سازمان هواپیمایی اعلام کرده است که پس از گذشت نزدیک‌ به ۲ سال از تصویب افزایش ۳۰درصدی نرخ ها توسط شورای عالی هواپیمایی کشوری در تاریخ ۲۳/۲/۱۴۰۲، براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار نرخ همه مسیرهای داخلی براساس جدول بهای کامل بلیت هواپیما در هر یک از مسیرهای داخلی به میزان ۲۹ درصد افزایش یافت، شرکت ها مجاز به افزایش نرخ بلیت هواپیما نیستند.

اما به هر سوی احتمال داده می شود که در روزهای آینده شورای عالی هواپیمایی کشوری جلسات مهمی با ایرلاین ها در خصوص میزان افزایش نرخ بلیت هواپیما برگزار کند.

کد خبر: ۲۶۸٬۵۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
      0 0
      چندبار درسال میخوان افزایش قیمت داشته باشن عجب رویی دارن ها!!!!؟؟
    • تنها IR ۱۷:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
      0 0
      اقا مگه این ایرلاینها چند بار نرخ رو بالا میبرن تو امسال این بار سومه بعد میگیم تو تحریمیم واسه همین گرونی شده ایرلاینی که بیشتر تجهیزات و امکانات رو از دولت میگیرن چرا انقدر نرخ رو بالا میبرن بخدا خوردن نداره