۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۴
تولید ماده موثره برای رقابت با چین و هند حمایت می خواهد| گلایه از دیوان سالاری تا کمبود نقدینگی
مدیرعامل شیمی داروی داروپخش مطرح کرد

تولید ماده موثره برای رقابت با چین و هند حمایت می خواهد| گلایه از دیوان سالاری تا کمبود نقدینگی

قاسمی مدیرعامل شیمی داروی شرکت داروپخش به بازار گفت: صنعت نوپای ماده موثره دارویی برای رقابت با داروسازان قدرتمند چینی و هندی نیازمند حمایت های دولتی است.

بازار؛ گروه صنعت: قدمت صنعت ماده موثره دارویی که امروز به بیش از ۷۰ درصد از تولید داخلی دست یافته به اوایل پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی بر می گردد. زمانی که نه تنها ماده موثره مورد نیاز صنعت داروسازی بلکه بیشتر داروهای مصرفی کشور نیز وارداتی بودند و طی این سال ها با همت و تلاش نخبگان کشور به این حجم از داخلی سازی مواد اولیه دارویی دست یافته ایم.

صنعتی نوپا که برخلاف صنعت داروسازی کشور از تجهیزات و زیرساخت های به روز تری نیز برخوردار است و می تواند مسیر توسعه و پیشرفت را سریع تر طی کند، با این حال سایه قیمت گذاری دستوری بر سر این صنعت هم سنگینی می کند و تولیدکنندگان این حوزه نیز نیازمند حمایت های بخش های مختلف دولت هستند تا ضمن رشد و توسعه دستاورد سال های اخیرشان، ‌ بتوانند آن را حتی حفظ کنند.

رفع وابستگی با اتصال حلقه تولید ماده موثره به پتروشیمی ها

هوشنگ قاسمی مدیرعامل شیمی داروی شرکت داروپخش با ۱۸ سابقه فعالیت در حوزه تولید ماده موثره دارویی در خصوص دستاوردهای این صنعت به بازار گفت: صنعت ماده اولیه دارویی به عنوان یکی از صنایع نوپای کشور معرفی می شود که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اولین بار با ساخت داروی آسپرین و بعد استامینوفن شروع به کار کرد؛ صنعتی که در کشورمان توسعه یافته و به جز ایران حتی در کشورهای منطقه نیز حضور پررنگی ندارد.

وی با اشاره به توسعه یافتگی صنعت ماده موثره دارویی به عنوان یکی از مزیت های رقابتی این صنعت در منطقه افزود: بخشی از دستاوردهای این صنعت در نمایشگاه سلامت بنیان به نمایش گذاشته شد.

اصل هدفمان این است که صنعت ماده موثره را به صنعت پتروشیمی متصل کنیم و تمام خلاهایی که در این بین وجود دارد را برطرف کنیم

قاسمی درباره شرکت شیمی داروی داروپخش بیان کرد: این شرکت به نسبت سابقه زیادی در تولید ماده موثره دارویی دارد و به صورت اختصاصی هم در این حوزه فعالیت و حدود ۶۰ قلم ماده موثره را تولید می کند. همچنین چون تولید این گروه محصولات یک کار شیمیایی است و سطح بندی های مختلفی دارد شرکت نیز در تولید سطوح مختلف آن موفق عمل کرده است؛ برای مثال در تولید ماده موثره از سطح یک تا سطح پنج که به پتروشیمی ها متصل می شود توان تولید دارد.

این تولیدکننده ماده موثره دارویی ادامه داد: اصل هدفمان این است که صنعت ماده موثره را به صنعت پتروشیمی متصل کنیم و تمام خلاهایی که در این بین وجود دارد را برطرف کنیم. به اعتقاد بنده اتصال حلقه تولید ماده موثره به پتروشیمی ها اصل خودکفایی است و اگر خلاهای این بخش را برطرف نکنیم همچنان وابسته باقی می مانیم.

ضرورت حمایت دولت از تولیدکنندگان ماده موثره

قاسمی با اشاره به مهمترین چالش های صنعت ماده موثره دارویی گفت: به اعتقاد بنده چالش مهمی که پیش روی صنعت ماده موثره است کمبود نقدینگی است؛ یعنی جریان نقدینگی در صنعت دارو مختل شده و این بزرگترین چالش است. همچنین چالش های دیگری در بخش تکنولوژیک داریم. هرچند می توانیم به راحتی این تکنولوژی ها را از شرکت های خارجی بگیریم یا همکاران ما آن ها در اینجا توسعه دهند.

وی افزود: همچین یکی دیگر از چالش های ما این است که چون صنعت نوپایی هستیم نمی توانیم با کشورهایی همچون چین و هند به درستی رقابت از نظر قیمت تمام شده رقابت کنیم و دولت باید در این حوزه ما را حمایت کند. این حمایت هم باید به این شکل باشد که برای مدتی از نظر تعرفه ها، منع وارداتی و غیره که می گذارد ما را حمایت کند تا این صنعت چرخه خودش را کامل کند.

این تولیدکننده ماده موثره ادامه داد: به نظر بنده الان در یک چرخه دیوان سالاری در وزارت بهداشت افتاده ایم و قیمت گذاری هایمان با مشکل و با قیمت دستوری همراه است؛ در نتیجه برخی از اقلامی که تولید می کنیم توجیه پذیر نیست و ناچار به کنار گذاشتن آن ها هستیم. در نتیجه به اعتقاد بنده دولت باید به ما کمک و قیمت های ما را اصلاح کند. همچنین چرخه نقدینگی در صنعت دارو را بهبود دهد تا بتوانیم مشکلات را برطرف کنیم.

ضرورت ارزآوری از تولیدات ماده موثره کشور

مدیرعامل شرکت شیمی داروی داروپخش در پاسخ که چه خواسته ای به عنوان یک تولیدکننده با سابقه از متولیان دارد؟ گفت: به نظر بنده باید یک بازنگری بر روی چرخه دارو انجام شود و جریان نقدینگی را در صنعت دارو بهبود و اطمینان خاطر برای تولیدکنندگان ایجاد کنند. همچنین نیاز است که قیمت ها رقابتی شوند، به خصوص که تولیدکنندگان داخلی در مقابل دو غول صنعت ماده موثره و دارو یعنی چین و هند هستند و نیاز است که در ایران با حمایت های دولت این صنایع را توسعه دهیم.

در چین تولیدکننده ها در همه حوزه ها مورد حمایت دولت قرار می گیرند که صادرات اینقدر توسعه یافته است

وی با اشاره به دلایل توسعه یافتگی چین در صنعت ماده موثره دارویی افزود: در چین تولیدکننده ها در همه حوزه ها مورد حمایت دولت قرار می گیرند که صادرات اینقدر توسعه یافته است. همچنین باید کاری کنیم که تولید آنقدر برای تولیدکننده داخلی سودمند باشد که بتوانند جی ام پی واحدها را اصلاح و مدارک رسمی را دریافت و صادرات داشته باشند. بر این اساس اگر به میزان کافی صادرات نداشته باشیم و ارز وارد کشور نشود صنعت ماده موثره بسیار شکننده می شود.

قاسمی با اشاره به اینکه بالا بودن هزینه های تولید باعث جلوگیری از رونق صادراتی در حوزه ماده موثره می شود ادامه داد: تولیدکنندگان مختلفی در هند حضور دارند که در سطوح مختلفی فعالیت دارند و تا استانداردهای داخلی ایران را تامین نکنند وارداتی از تولیدات آن ها صورت نخواهد گرفت. بنابراین به طور کلی استانداردهای سختگیرانه داخلی باعث جلوگیری از واردات تولیدات بی کیفیت به داخل کشور می شود.

وی در پایان درخواست کرد: وزارت بهداشت باید تعامل خود را با شرکت های تولیدکننده داخلی بیشتر کند. همچنین نیاز است که وزارت صمت هم در این مسیر به تولیدکنندگان ماده موثره کشور کمک کند. در حوزه تخصیص ارز نیز به کمک نیاز داریم؛ چرا که تامین ارز با دشواری همراه است و به راحتی نمی توانیم ارز مورد نیاز تامین کنندگان خارجی را انتقال دهیم. مجموعه همه این حمایت ها نیاز است تا چرخه تولید بهبود بخشیده و نیاز کشور تامین و جلوی کمبودها گرفته شود.

کد خبر: ۲۶۸٬۴۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha