۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۸
رفع تعهدات ارزی از پرچالش‌ترین مسائل مربوط به صنایع پلیمر
در گفت و گو با بازار مطرح شد؛

رفع تعهدات ارزی از پرچالش‌ترین مسائل مربوط به صنایع پلیمر

اصفهان - جمالی؛ نایب رئیس انجمن پلیمر اتاق بازرگانی اصفهان گفت: رفع تعهد ارزی امروز با وجود اینکه، روش‌ های متعدد موجود، یکی از پرچالش‌ ترین مسائل صنایع محسوب می‌شود.

مسعود جمالی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: از سال ۹۷ به دلیل مشکلات ارزی و کمبودهای این حوزه، بحث تعهد ارزی در کشور آغاز و رفع تعهد ارزی به یکی از پر چالش ترین حوزه‌ها برای صنایع تبدیل شد. البته با توجه به محدودیت‌های موجود، نظم بخشی به مسائل ارزی در آن برهه تا حدی لازم بود.

وی با بیان اینکه امروز ورود ارز به کشور بین دو تا پنج درصد هزینه دارد، گفت: یکی از مشکلات صنایع ناآگاهی از بخشنامه‌ها و قوانین جدید است که بعضاً زیان‌ های چند میلیون دلاری برای آنها به دنبال داشته بنابراین لازم است صنایع و فعالان اقتصادی به ویژه در حوزه صنعت پتروشیمی پیوسته جدیدترین دستورالعمل‌ ها و بخشنامه‌ های جدید را پیگیری کنند.

۵ روش رفع تعهد ارزی در صنایع پلیمر

نایب رئیس انجمن پلیمر اتاق بازرگانی اصفهان تصریح کرد: تهاتر کالا به کالا، واردات شمش طلا، بازپرداخت تسهیلات ارزی، ریال آفشور و در نهایت واردات کالا در برابر صادرات خود، از جمله روش‌ های رفع تعهد ارزی است که اگرچه نسبت به گذشته روش‌ های بیشتری را در بر می‌گیرد اما مشکلات مخصوص به خود را دارد. برای مثال ریال آفشور به تازگی توسط رئیس بانک مرکزی مطرح شده و هنوز دستورالعمل آن تدوین و اطلاع‌رسانی نشده است. واردات شمش طلا نیز تنها برای برخی صنایع اجرایی شده است.

جمالی خاطرنشان کرد: از طرفی اسکناس‌ های نقدی بدون گواهی ورود کالا از گمرک، قابلیت استفاده برای رفع تعهد ارزی ندارد بنابراین نمی‌تواند به بانک‌ های عامل عامل فروخته شود.

وی اضافه کرد: باید توجه داشت که انتخاب روش مناسب برای رفع تعهد ارزی از بین روش‌ های موجود، شرکت به شرکت متفاوت است و بستگی به عملکرد شرکت دارد؛ با این حال ساده‌ترین حالت برای واردات مواد اولیه و ماشین آلات صنعتی، استفاده از ارز حاصل از صادرات خود شرکت است.

نایب رئیس انجمن پلیمر اتاق بازرگانی اصفهان افزود: بر اساس مصوبه کارگروه بازگشت ارز حاصل از صادرات، پروانه‌های سال ۹۸ تا ۱۴۰۰ از طریق فروش حواله ارزی در سامانه نیما و فروش اسکناس در سامانه سنا تا پایان سال امکان پذیر است. پروانه‌ های سال ۱۴۰۱ به منظور بازگشت ارز حاصل از صادرات تا پایان دی ماه و صادرات خدمات فنی و مهندسی ۱۰ درصد از کل مبلغ ارزی درآمد از سال ۹۷ تا ۱۴۰۰ و مشمول معافیت مالیاتی خواهد بود. واگذاری ارز حاصل از صادرات به واردکنندگان نیز از طریق سامانه جامع تجارت امکان پذیر است.

تهاتر کالا به کالا بسیار دشوار است

وی گفت: تهاتر کالا به کالا بسیار دشوار است. بر این اساس حدود یک هزار کالا تحت تایید وزارت صمت قرار دارد که می‌توان از آن‌ها استفاده کرد؛ البته باید توجه داشت که در حوزه پلیمر گزینه‌های چندان زیادی وجود ندارد.

نایب رئیس انجمن پلیمر اتاق بازرگانی اصفهان گفت: رفع تعهد ارزی امروز با وجود روش‌های متعدد موجود، یکی از پرچالش‌ ترین مسائل صنایع محسوب می‌شود؛ با توجه به هزینه دو تا پنج درصدی ورود ارز به کشور، راهکار بهینه برای شرکت‌ های واردکننده مواد اولیه و ماشین آلات صنعتی، استفاده از ارز حاصل از صادرات همان شرکت است.

کد خبر: ۲۶۸٬۳۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha