۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۴
اولین افت هفتگی قیمت طلا در  یک ماه و نیم گذشته رقم خورد
اولین بازتابهای توافق تجاری آمریکا و چین

اولین افت هفتگی قیمت طلا در یک ماه و نیم گذشته رقم خورد

انتشار آمارهای مثبت از اقتصاد چین و امضای توافق تجاری میان آمریکا و چین در این هفته سبب شد تا با افزایش میل سرمایه گذاران به حضوز در بازارهای پرریسک، قیمت طلا اولین کاهش هفتگی را در طی ۶ هفته گذشته تجربه کند.

انتشار آمارهای مثبت از اقتصاد چین و امضای توافق تجاری میان آمریکا و چین در این هفته سبب شد تا با افزایش میل سرمایه گذاران به حضوز در بازارهای پرریسک، قیمت طلا اولین کاهش هفتگی را در طی ۶ هفته گذشته تجربه کند.

در پپایان معاملات هفتگی دیروز قیمت هر اونس طلا با ۰.۳۰ درصد افزایش به ۱۵۵۷  دلار و ۲۴ سنت رسید، اما در مجموع معاملات هفتگی شاهد افت حدودا نیم درصدی بود که بیشترین افت هفتگی قیمت فلز زرد از اوایل ماه نوامبر تاکنون بود.

لاکمن اوتونوگا، تحلیلگر بازار طلا در موسسه اف ایکس تی ام در این باره گفت: «کاهش نسبی قیمت طلا پس از انتشار آمارهای مثبت از اقتصاد چین کاملا قابل پیش بینی بود. اما عاملی که سبب افزایش جزئی قیمت ها در معاملات روز جمعه شد نگرانی از این مسئله بود که پس از فاز نخست توافق تجاری میان آمریکا و چین وضعیت چگونه پیش خواهد رفت.»

وی در ادامه گفت: «من فکر می کنم احساس عدم قطعیت و احتیاط سرمایه گذاران را تشویق کرده که به طور کامل از بازار طلا خارج نشوند.»

پس از آنکه دیروز آمارها نشان داد که به رغم جنگ تجاری اقتصاد چین در حال تثبیت است و در اواخر سال ۲۰۱۹ عملکرد بهتری نسبت به ماه های آغازین داشته است ارزش سهام در بازارهای بورس جهان شاهد رکورد شکنی بود.

اما سرمایه گذاران همچنان نگران اند زیرا فاز نخست توافق تجاری به موضوع تعرفه ها و برخی از مهمترین موضوعات محل اختلاف بین آمریکا و چین نپرداخته است.

تحلیلگر موسسه اس پی انجل در این باره گفت:‌ با وجود انتشار آمارهای مثبت و توافق تجاری «چشم انداز رشد اقتصادی و نرخ تورم همچنان شکننده است و این مسئله سبب می شود قیمت طلا افت قابل توجهی را تجربه نکند.»

وی افزود:‌«روز پنجشنبه شاهد کاهش نرخ بهره از سوی بانک های مرکزی برخی کشورها بودیم.» به علاوه رشد اقتصادی حوزه یورو همچنان برای سرمایه گذاران یک علامت سوال بزرگ است.

نظرسنجی انجام شده توسط رویترز از اقتصاددانان و فعالان بازار نشان می دهد که هرچند چشم انداز رشد اقتصادی و نرخ تورم در حوزه یورو همچنان شکننده است، اما احتمال بروز رکود تا حدودی کاهش یافته است.

در سایر بازارهای فلزات گرانبها، روز جمعه قیمت فلز پالادیوم با ۲.۸ درصد رشد به ۲۳۷۸ دلار و ۴۰ سنت رسید. در معاملات میانه روز قیمت این فلز گرانبها به دلیل کمبود شدید عرضه به رقم بی سابقه ۲۴۰۱ دلار و ۹۸ سنت رسیده بود. این فلز مورد استفاده در صنعت خودروسازی با رشدی حدودا ۱۳ درصدی بزرگترین رشد هفتگی از مارس ۲۰۱۶ تاکنون را به ثبت رساند.

کد خبر: ۲٬۶۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha