۲۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۳
اجزای بلاکچین و شبکه اتریوم چیست؟

اجزای بلاکچین و شبکه اتریوم چیست؟

بلاکچین اتریوم یک پلتفرم Open Source و غیرمتمرکز است که از تکنولوژی بلاک‌چین استفاده می‌کند.

بلاکچین اتریوم یک پلتفرم Open Source و غیرمتمرکز است که از تکنولوژی بلاک‌چین استفاده می‌کند؛ منظور از غیرمتمرکز بودن این پلتفرم این است که توسط هیچ نهاد یا سازمانی کنترل نمی‌شود. اتریوم توسط توکن اختصاصی خود، یعنی ETH، پشتیبانی می‌شود. ETH یک ارز دیجیتال است که تعداد زیادی کاربر و سرمایه‌گذار جذب کرده است. تفاوت مهم میان BTC و ETH در کاربردها و قابلیت‌های آن‌ها است. ETH دارای موارد استفاده متعددی است که کاربران می‌توانند با استفاده از توکن خود تراکنش‌های خود را انجام دهند، آن را به اشتراک بگذارند، از آن سود کسب کنند، NFTها را خریداری و ذخیره کنند، بازی کنند و در معاملات ارزهای دیجیتال شرکت کنند. این امکانات و کاربردها باعث شده‌اند که بسیاری از افراد بلاکچین اتریوم را به‌عنوان یک گام بزرگ و پیشرفته در جهت تحول دنیای ارز دیجیتال بخوانند. بلاک‌چین در شبکه اتریوم به‌عنوان یک چارچوب فناورانه عمل می‌کند و به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد تا برنامه‌های خود را طراحی، تست و پیاده‌سازی کنند و از مزیت‌های غیرمتمرکز بودن آن بهره ببرند.

نکته مهم: در این محتوا هیچ‌گونه پیشنهادی به خرید کوین مربوطه (اتریوم) و سرمایه‌گذاری روی آن نبوده و هرگونه معامله و سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال باید توسط افراد آموزش‌دیده و باتجربه انجام شود.

بلاکچین اتریوم و معامله آن

بلاکچین اتریوم در طول سال‌ها به یک بلاک‌چین بزرگ بدل شده است و پروژه‌های بسیاری بر اساس این پلتفرم توسعه‌یافته‌اند. بااین‌حال، معماری اجزای بلاک‌ چین اتریوم که به‌عنوان یکی از برترین شبکه‌های بلاک‌چینی شناخته می‌شود، چه ویژگی‌هایی دارد؟

معماری شبکه اتریوم طبق یک سیستم پیچیده و بسیار هوشمندانه طراحی‌شده است که امکان استفاده از صرافی‌های غیرمتمرکز و سایر محصولات مالی غیرمتمرکز را برای کاربران فراهم می‌کند. این اکوسیستم باعث شده تا کاربران بتوانند به‌راحتی در بستر اتریوم فعالیت کنند و از تمامی قابلیت‌ها و امکانات آن بهره‌برداری نمایند. به‌این‌ترتیب برای خرید سکه‌های ETH تنها کاری که لازم است انجام دهید، این است که یک حساب در صرافی باز کرده و ارز اتریوم خود را معامله کنید؛ صرافی والکس، به‌عنوان یکی از معتبرترین صرافی‌های ایرانی با امکان معامله سریع و آنی بیش از ۱۲۰ کوین متنوع، می‌تواند امکان معامله این ارز را به شما بدهد.

در تاریخچه بلاکچین اتریوم چه می‌گذرد؟

تاریخچه اجزای بلاک چین اتریوم با معرفی این تکنولوژی توسط ویتالیک بوترین در سال ۲۰۱۳ شروع‌شده است. ویتالیک بوترین، یک توسعه‌دهنده و برنامه‌نویس اهل کانادا بود که در آزمایشگاه بحث‌های بیت کوین شرکت کرد و سپس برای ساختن بلاک چین اتریوم اقداماتی انجام داد. در سال ۲۰۱۴، بوترین مقاله‌ای تحت عنوان "آزمایشگاه بلاک‌چین: بررسی کاربردهای عمومی برنامه‌های قابل‌اجرا در تکنولوژی بلاک‌چین" را منتشر کرد که در آن به ایده ایجاد یک بلاک‌چین قابل‌برنامه‌ریزی و دارای قرارداد هوشمند، اشاره و آن را معرفی کرد.

سپس در سال ۲۰۱۵، توسعه‌دهندگان اتریوم، برنامه جدیدی را برای توسعه چارچوب اتریوم ارائه دادند؛ این چارچوب به‌گونه‌ای طراحی‌شده بود که بتواند قراردادهای هوشمند را بر روی بلاکچین اتریوم اجرا کند. شبکه آزمایشی اتریوم در ۳۰ ژوئیه ۲۰۱۵ راه‌اندازی شد و یک ماه بعد نسخه اصلی اتریوم با نام "Frontier" به‌عنوان نسخه بهره‌برداری در دسترس قرار گرفت.

دو سال بعد، اتریوم توانست توجه بسیاری از توسعه‌دهندگان بلاک‌چین را به خود جلب کند و رشد قابل‌توجهی را تجربه کند. در سال ۲۰۱۶، اتریوم حجم بلاک‌چین خود را با استفاده از شبکه "Homestead" افزایش داد و این قراردادهای هوشمند را بهبود بخشید. همچنین، امکاناتی مانند توسعه قراردادهای هوشمند برای صنایع متنوع مثل امور مالی، شبکه‌های اجتماعی و بازی‌های رایانه‌ای ارائه و این سیستم بزرگ را توسعه داد. در سال ۲۰۱۷، بلاک چین اتریوم به‌عنوان یکی از ارزهای دیجیتال موفق، رتبه شماره ۲ را در بازار کسب کرد و هنوز هم یکی از محبوب‌ترین بلاک‌چین‌ها در دنیای ارزهای رمزنگاری‌شده است.

بلاکچین اتریوم

امکانات گسترده بلاکچین اتریوم و DAppها

یکی از امکانات جذاب بلاک‌ چین اتریوم، امکان برنامه‌نویسی نرم‌افزار و انتشار این نرم‌افزارها بر روی این پلتفرم است. این بلاک‌چین به توسعه‌دهندگان امکان ساخت نرم‌افزارهای DApp که برنامه‌هایی غیرمتمرکز هستند را می‌دهد. DApp به معنی برنامه‌های غیرمتمرکز و عبارت اختصاری Decentralized Applications است. این برنامه‌های دیجیتالی بیشتر بر روی بلاک چین اتریوم، و با هدف توسعه راه‌اندازی می‌شوند.

اتر در بلاکچین اتریوم

اتر (Ether) یا همان واحد پول دیجیتال بلاک چین اتریوم (Ethereum) است. اتر نقش اصلی به‌عنوان واحد پولی در اجرای تراکنش‌ها و پرداخت هزینه‌ها در شبکه‌ی اتریوم دارد. اتر نه تنها به‌عنوان واحد پول در معاملات استفاده می‌شود، بلکه نقش مهمی در سامانه‌ی تحت مجموعه‌ی اتریوم نیز دارد.

تمام ارز ETH به تعداد خاصی از اعشارات قابل‌تقسیم است. کمترین مقدار ETH که به آن Wei می‌گویند، ۰.۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۱ ETH است. در ۰.۰۰۰۰۰۰۰۰۱ ETH، یک Gwei (واحد گس) به‌اندازه کمی بیشتر از ETH وجود دارد. به‌جای اینکه بگویید قیمت گس شما ۰.۰۰۰۰۰۰۰۰۱ ETH است، شاید بتوانید بگویید که قیمت آن ۱ Gwei است. این مفهوم به بیت کوین شبیه است. هر بیت کوین شامل ۱۰۰ میلیون ساتوشی است، به‌عبارت٬دیگر ۰.۰۰۰۰۰۰۰۱ بیت کوین معادل یک ساتوشی است.

مراحل معامله در بلاکچین اتریوم

مراحل معامله بلاکچین اتریوم به‌صورت زیر است:

  • مرحله اول: انتخاب یک کیف پول امن

در این مرحله لازم است یک محل امن برای نگهداری ارز پیدا کنید. همان‌طور که تمامی ارزهای فیات مانند دلار یا ریال نیاز به محلی برای نگهداری دارند، ارزهای دیجیتال هم به محل نگهداری نیاز دارند. برای انتخاب کیف پول باید تمامی جوانب امنیت را در نظر بگیرید. ۲ نوع کیف پول سخت‌افزاری و نرم‌افزاری که به‌اصطلاح به آن‌ها کیف پول سرد و کیف پول گرم هم می‌گویند، وجود دارد.

  • مرحله دوم: انتخاب یک صرافی ارز دیجیتال معتبر

انتخاب یک صرافی‌ دیجیتال معتبر اهمیت بسیار بالایی دارد. برای تبدیل ارزهای دیجیتال فضای فیزیکی وجود ندارد، به همین دلیل نیاز است از صرافی دیجیتال کمک بگیرید. صرافی والکس با داشتن بیش از ۱۲۰ بازار معاملاتی پیشرفته یکی از معتبرترین صرافی‌های ارز دیجیتال است.

هنگام انتخاب صرافی، به امنیت، کارمزد منطقی، کیفیت پشتیبانی و… حتماً دقت کنید.

  • مرحله سوم: شارژ حساب کاربری در صرافی موردنظر

در مرحله سوم و آخر کافیست حساب خود را در صرافی آنلاین شارژ کرده و اقدامات مربوط به معامله اتریوم را از روش دلخواهتان انجام دهید.

اجزای بلاکچین و شبکه اتریوم چیست؟

جمع‌بندی

به‌طورکلی، اجزای بلاک‌چین و شبکه اتریوم یک زیرساخت توزیع‌شده است که با استفاده از تکنولوژی بلاک‌چین، امنیت، شفافیت و از بین بردن واسطه‌ها، امکان ایجاد تراکنش‌ها را فراهم می‌کند. اتریوم به‌عنوان یک پلتفرم قرارداد هوشمند، قابل‌برنامه‌ریزی است که این امکان را به کاربران می‌دهد تا برنامه‌ها و تراکنش‌ها را با هزینه کم در این پلتفرم منتشر کنند. از مزایای اتریوم می‌توان به سرعت بالا، قابلیت تعامل با پردازنده‌های خارجی مانند رمزارزهای دیجیتال و توسعه برنامه‌های توزیع‌شده اشاره کرد. در صورت نیاز به هرگونه مشاوره کافیست با کارشناسان مجرب والکس در ارتباط باشید.

کد خبر: ۲۶۸٬۱۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha