۲۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۳
مصرف گاز در ایران ۱۱  برابر متوسط جهانی| تعطیلات زمستانه برای کاهش آلودگی هوا
رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران

مصرف گاز در ایران ۱۱ برابر متوسط جهانی| تعطیلات زمستانه برای کاهش آلودگی هوا

تاجیک رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه مصرف گاز در ایران ۱۱ برابر متوسط جهانی است، گفت: متوسط مصرف گاز ۰.۷ مترمکعب در شبانه روز است اما مقدار مصرف در ایران ۸ مترمکعب در روز است.

بازار؛ گروه انرژی: سعید تاجیک رییس کمیسیون انرژی و محیط‌زیست اتاق تهران در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی در گزارشی، به تحلیل وضعیت شاخص‌های زیست‌محیطی و انرژی در ایران پرداخت و گفت: قیمت‌گذاری دستوری از جمله عوامل اصلی رشد شدت مصرف انرژی در ایران و همچنین عدم اجرای قانون هوای پاک است.

او با بیان اینکه شدت مصرف انرژی در ایران ۲ برابر متوسط جهانی است، ادامه داد: در ایران سرانه مصرف آب به ازای هر نفر ۱۵۵ لیتر است حال آنکه متوسط جهانی در این حوزه چیزی حدود ۱۴۵ لیتر در شبانه روز تخمین زده می شود. به عبارت دیگر سرانه مصرف در ایران چیزی حدود ۷ درصد بالاتر از متوسط جهانی است.

او همچنین با بیان اینکه ایرانی ها ۱۷ درصد بیشتر از متوسط جهانی برق مصرف می کنند، ادامه داد: متوسط مصرف برق در ایران ۳۵۱۸ کیلو وات ساعت در سال است حال آنکه متوسط جهانی این شاخص حدود ۳ هزار کیلو وات ساعت تمین زده می شود.

تاجیک همچنین متوسط مصرف گاز را ۰.۷ مترمکعب در شبانه روز اعلام کرد و گفت: ایرانی ها با ۸ مترمکعب در روز ۱۱ برابر دنیا گاز مصرف می کنند.

به گفته او، متوسط مصرف بنزین درجهان طی شبانه روز ۰.۶ لیتر است حال آنکه این رقم در ایران به ۱.۲۷ لیتر می رسد که ۲ برابر متوسط جهانی است.

رییس کمیسیون انرژی و محیط‌زیست اتاق تهران همچنین در این گزارش، به روند آلودگی هوا طی ۱۰ سال گذشته در ایران اشاره کرد و با ارائه برخی آمار و اطلاعات این بخش، راه‌کار پیشنهادی اتاق تهران برای حل معضل آلودگی هوا را تعطیلی زمستانی یک ماهه مدارس در بازه زمانی ۱۵ آذر تا ۱۵ دی هر سال و کاستن از مدت تعطیلات تابستانی در خرداد و شهریورماه اعلام کرد.

رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران همچنین راه‌اندازی میز خدمات سازمان حفاظت محیط‌زیست در محل اتاق تهران، مشارکت اتاق با این سازمان برای فرهنگ‌سازی و اصلاح الگوی مصرف انرژی در جامعه و تسهیل در اجرای قوانین موجود را از دیگر راه‌کارهای پیشنهادی بیان کرد.

سعید تاجیک در پایان تصریح کرد که توسعه پایدار محیط‌زیست در ایران، جز با توسعه فضای رقابتی که شاکله آن حذف قیمت‌گذاری‌های دستوری است و همچنین استفاده از ظرفیت‌های بین‌المللی به دست نخواهد آمد.

کد خبر: ۲۶۸٬۱۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha