۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
خواب زمستانی پله برقی ها در تهران | «گردن تحریم ها» جایگاه پذیرش مسئولیت مدیران!
بازار گزارش می‌دهد؛

خواب زمستانی پله برقی ها در تهران | «گردن تحریم ها» جایگاه پذیرش مسئولیت مدیران!

تهران- تهران مملو از آسانسورها و پله برقی های خراب است، تجهیزاتی که به کمک مردم آمده اند اما هر روز بیکار گوشه ای نشسته و به مردمی نگاه می‌کنند که با دشواری بر پله های سنگی سوار می شوند!

مرجان شرف- بازار؛ تهران کم کم به محاصره پله برقی های خراب در می آید و مردم مجبور هستند که از پله برقی مانند پله معمولی استفاده کنند! پله ها در خواب زمستانی هستند و دیگر نای بالا رفتن ندارند و برخی هایشان مدت ها است تعمیر نشده است.

برخی علت آن را تحریم ها و قطعات می دانند اما حبیب کاشانی نماینده شورای شهر تهران با بیان اینکه قطعاتی در پله های برقی استفاده می شود که در کشور سازنده منسوخ شده است، گفت: ۲۹ مدل آسانسور در کشور فعالیت می کنند که در کشور های خود دیگر ساخته نمی شوند از اینرو شهرداری در تامین قطعات آنها دچار مشکل شده است. طبق آماری که در سال ۱۴۰۰ منتشر شده تنها ۵۲ درصد از آین تعداد فعال هستند. و ۱۰ درصد از آنها ناایمن هستند.

وی افزود: آیین نامه ای در خصوص پله برقی های تهران تهیه شده و شهرداری تهران موظف است تا پس از دریافت ابلاغیه دستورالعمل را تهیه کند اما کماکان هیچ اقدامی انجام نداده است. توسعه کمی در مورد پله های برقی در سطح شهر تهران انجام شده اما در مورد نگهداری آنان قصور داشته ایم.

۱۲۱ دستگاه پله برقی داریم

در منطق ۲۲ گانه شهر تهران ۱۲۱ پله برقی نصب شده که در این خصوص سید محمد آقامیری رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران نیز پیشنهاد تعطیلی و تبدیل پله های برقی را به رمپ با شیب هشت درصد را داده است و در ادامه گفت: نصب پله های برقی در فضای باز و در مجاورت باد و باران امری اشتباه بوده زیرا دستگاه های مکانیکی نسبت به خاک حساسیت دارند. از نظر فنی زود به زود دچار مشکل می شوند. از این رو تاکنون تعداد ۵۳ پله برقی در حال جمع آوری و تبدیل به رمپ با شیب هشت درصد است که پیشنهاد دوفوریتی بودن این موضوع را در جلسات شورای شهر تهران داده شده است.

اما استانداردهای مورد نیاز برای پله برقی ها و آسانسورها آیا مورد درخواست قرار نمی گیرند که در صورت صحت گفته های مسئولان کیفیت این ابزار تایید شود؟ معاون بازرسی شرکت بررسی کیفیت و استاندارد ایران با بیان اینکه وضعیت استاندارد پله های برقی و آسانسور ها بر این منوال است که استانداردی که برای پله برقی مصوب شده از نوع اجباری نیست که حتما مورد بررسی و بازرسی قرار بگیرند گفت: تنها در هنگام واردات قطعات باید الزاما استاندارد اجباری گرفته و چک شوند.

معاون بازرسی شرکت بررسی کیفیت و استاندارد ایران : با هر اتفاقی اسم تحریم به میان می آید

یوسف باقریان افزود: نخستین بازرسی آسانسور در سال ۱۳۷۹ در کشور انجام شد و پس از آن تغییراتی در دستورالعمل ها و رویه ها صورت گرفت به این شیوه که در ساختمان نوساز هنگام اخذ پایان کار باید حتما گواهی بازرسی و تایید کیفیت و ایمنی آسانسور اخذ شود.

وی ادامه داد: برخی از قطعات چه ساخت داخل کشور و چه وارداتی باشند مشمول اخذ استاندارد اجباری بوده و باید گواهی استاندارد خود را اخذ کنند، برخی از قطعات هنوز مشمول این قانون نشده اند. در کشورهای دیگر قسمتی به این مدل اضافه شده که تایید نوع آسانسور است که ما هنوز در ایران این موضوع را نداریم.

خواب زمستانی پله برقی ها در تهران | «گردن تحریم ها» جایگاه پذیرش مسئولیت مدیران!

داستان پله برقی با آسانسور تفاوت دارد

معاون بازرسی شرکت بررسی کیفیت و استاندارد ایران گفت: برای نصب آسانسور قطعات آن به هم متصل می شوند که سخن از تایید نوع آسانسور در این هنگام به میان می آید و به معنای این است که همخوانی داشتن قطعات آسانسور با هم مورد بررسی قرار می گیرد اما در مورد خرابی های پله برقی های تهران متاسفانه با هر اتفاقی اسم تحریم به میان می آید اما واقعیت ماجرا این است که ارگان های ذیربط بودجه تعمیراتی ندارند اگر دقت کنیم پله برقی هایی خراب است که مالک دولتی دارد، شهرداری یا یک ارگان دولتی مالک یا بهره بردار آن است؛ چرا پله برقی های مراکز تجاری یا مکان های خصوصی که استفاده زیادی نیز می شود خراب نیست؟

باقریان با انتقاد از عملکرد دولت و مسئولان تاکید کرد: این سخن که بخاطر تحریم پله برقی ها خراب است حرفی خنده دار است، خیر دلیل این است که دولت بودجه در اختیار تعمیر نمی گذارد و اصلا برایش مهم نیست بلایی سر شخصی بیاید یا خیر؛ زمانی با بودجه ۱۰ برابری قیمت واقعی خرید و نصب آسانسور پیمانکاری کار را انجام داده و اکنون که پله برقی خراب است پیمانکاری آمده که با پول کلان تر مجدد اقدام به واردات قطعات کند.

معاون استاندارد ایران: اغلب پله برقی ها در تهران به صورت صحیح استاندارد سازی نشده است

وی با بیان اینکه قطعات وجود دارد اگر درست تعمیر شوند نیز می توانند مدت زیادی را کار کند، افزود: اغلب پله برقی ها در تهران به صورت صحیح استاندارد سازی نشده است بخصوص دولتی ها در حالی که مجتمع های خصوصی بسیار مراقب هستند اما شهرداری این نگرانی را ندارد. در همین خصوص تعداد گواهی های تایید ایمنی و کیفیت در تهران به دلیل اینکه ساخت و ساز در این یک دو سال اخیر دچار رکود شده و شرایط به گونه ای است که تعداد پروانه های ساخت و ساختمان هایی که به بهره برداری رسیده اند، کاهشی بوده تا افزایشی.

آسانسور از پله برقی پیشی گرفت

معاون بازرسی شرکت بررسی کیفیت و استاندارد ایران با بیان اینکه تعداد گواهی های صادر شده کاهش یافته و از آنطرف تعداد شرکت های اعطای گواهی استاندارد آسانسور نیز بیشتر شده است که این خود مشکل دیگری را ایجاد می کند، تاکید کرد: در دستورالعمل بازرسی به این گونه است که ابتدا هنگام اخذ پایان کار الزام به تائیدیه تاکید می شود اما اعتبار این گواهی تنها یکسال است و از سال بعد وارد دستورالعمل رویه بازرسی ادواری آسانسور قرار می گیرد که اجباری نیست.

باقریان ادامه داد: افراد ساکن در آپارتمان ها از این رویه اطلاعی نداشته و این وظیفه را به شرکت های تعمیرات و نگهداری آسانسورها می سپارند و برای بسیاری از این شرکت ها نیز به صرفه نیست که سالی چند میلیون هزینه بازرسی دهند از این رو در شرکت های زیرپله ای که در زمینه تاییدیه آسانسور فعالیت می کنند و تعدادشان هم کم نیست؛ مراجعه کرده که ان ها هم با اخذ عکس از چند جای آسانسور تاییدیه را صادر می کند و تمام.

وی تاکید کرد: در دستورالعمل استانداردهای آسانسور در ایران مصرف برق آنچنان موضوع مهمی نیست در اروپا یک بند از هشت بند استانداردها در مورد مصرف انرژی است اما در کشور ما اینطور نیست؛ البته با توجه به تحریم شرکت های بزرگ و موفق در زمینه آسانسور یا وارد کشور نمی شوند یا با واسطه وارد شده اند که بسیاری نیز تکنولوژی جدید بخاطر همین موضوع استانداردهای ایران وارد کشور نمی شود از این رو مبحث برق در کشور زیاد مورد توجه قرار نگرفته است و حتی مصرف برق برخی از مدل های آسانسور زیاد است.

کد خبر: ۲۶۷٬۸۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha