۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۴
هزینه ۴۰ هزار میلیارد تومانی مازوت‌سوزی در صنایع سیمان

هزینه ۴۰ هزار میلیارد تومانی مازوت‌سوزی در صنایع سیمان

طبق اعلام انجمن صنعت سیمان، در فصل زمستان حدود ۷۰ درصد از نیاز صنایع سیمان به انرژی از مصرف مازوت تامین می‌شود که این اتفاق سالانه ۸۵۰ میلیون دلار به دولت خسارت وارد می‌کند.

به گزارش بازار، وضعیت آلودگی هوای کلانشهرهای کشور از جمله تهران به قدری بغرنج شده که حتی بارش باران نیز تنها چند ساعت می‌تواند به پاک شدن هوا کمک کند. طبق آمار، تهران در سال ۱۴۰۱ تنها ۳ روز هوای پاک داشته و مازوت‌سوزی این آلودگی را تشدید می‌کند.

طبق اعلام سازمان محیط‌زیست هر چند مازوتی در نیروگاه تهران و البرز سوزانده نمی‌شود اما محدودیت گاز، سایر صنایع را به مصرف مازوت سوق داده است. روز گذشته دبیر انجمن صنعت سیمان گفت: «۷۰ درصد تولید سیمان کشور اکنون با سوخت مازوت تولید می‌شود».

به بیان دیگر با آغاز فصل زمستان و افزایش مصرف گاز خانگی، روزانه فقط ۶ میلیون متر مکعب گاز به صنایع سیمان تخصیص می‌یابد درحالیکه نیاز آنها ۲۷ میلیون متر مکعب در روز بوده و مابقی تقاضا با مازوت پاسخ داده می‌شود تا تولید افت نکند.

اما مازوت‌سوزی در صنایع سیمان موضوع جدیدی نیست و طبق گزارش شرکت ملی گاز، در ۴ ماه سرد سال ۱۴۰۰ نیز در مجموع حدود ۱.۸ میلیارد لیتر نفت کوره در صنایع سیمان هدر رفته است؛ معادل ۷۵ درصد نیاز صنایع سیمان به سوخت.

هزینه ۴۰ هزار میلیارد تومانی مازوت‌سوزی در صنایع سیمان

بدین ترتیب، با در نظر گرفتن قیمت هر لیتر نفت کوره صادراتی ایران معادل ۴۷ سنت، عدم‌النفع دولت از مصرف مازوت در صنایع سیمان سالانه ۸۵۰ میلیون دلار محاسبه می‌شود. با این رقم دولت می‌توانست تعداد واگن‌های متروی تهران را ۵۰ درصد افزایش داده و زمان انتظار مسافران را از ۵ به ۳ دقیقه کاهش دهد.

افت عرضه گاز به صنایع سیمان در فصل زمستان درحالی است که به گفته مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز، تحویل گاز به این صنایع در ۹ ماهه امسال نسبت به سال قبل ۱۷ درصد افزایش یافته است. اما با این حال شرکت گاز اعلام کرده که هیچ تعهدی برای تامین گاز این صنایع در ۴ ماه سرد سال ندارد.

کد خبر: ۲۶۷٬۷۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha