۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۳
سازمان انرژی اتمی، برنامه‌ریزی برای ارتقاء امنیت غذایی کشور را تدوین کرد
معاون سازمان انرژی اتمی:

سازمان انرژی اتمی، برنامه‌ریزی برای ارتقاء امنیت غذایی کشور را تدوین کرد

معاون سازمان انرژی اتمی و مدیرعامل شرکت توسعه کاربرد پرتوها گفت: این سازمان با راه‌اندازی پرتودهی مواد غذایی، سهم خود را در تامین امنیت غذایی کشور افزایش داده است.

به گزارش بازار، سیدپژمان شیرمردی افزود: ناامنی غذایی مساله‌ای نیست که بتوان از آن چشم‌پوشی کرد و بیش از ۵۰ درصد این ناامنی در قاره آسیا در حال رُخ دادن است که هر سال نیز قربانیان زیادی می‌گیرد.

وی که در همایش تخصصی «پرتودهی موادغذایی» در حاشیه برگزاری بیستمین نمایشگاه تخصصی صنایع غذایی و ماشین‌آلات و تجهیزات وابسته در نمایشگاه اصفهان، سخن می‌گفت، تصریح کرد: پرتودهی موجب افزایش «انبارمانی» محصولات غذایی می‌شود و بسیاری از آلودگی‌های میکروبی در محصولات را از بین می‌برد.

معاون سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: این سازمان آمادگی دارد که از طریق پرتودهی به محصولات غذایی و کشاورزی به افزایش طول عمر و ماندگاری محصولات و کاهش ضایعات غذایی کمک کند.

شیرمردی اضافه کرد: سازمان انرژی اتمی، ساخت دستگاه‌های پرتودهی را بومی‌سازی کرده است.

به گزارش ایرنا، همایش تخصصی «پرتودهی موادغذایی» در حاشیه برگزاری بیستمین نمایشگاه تخصصی صنایع غذایی و ماشین‌آلات و تجهیزات وابسته در نمایشگاه اصفهان برگزار شد.

بیستمین نمایشگاه تخصصی صنایع غذایی، ماشین‌آلات و تجهیزات وابسته» و «سیزدهمین نمایشگاه تخصصی تبلیغات، چاپ و بسته‌بندی» از بیستم تا بیست و سوم دی با حضور ۱۰۷ فعال صنعتی در محل نمایشگاه بین‌المللی اصفهان واقع در کمربندی شرق، روبه‌روی منطقه «روشن دشت» این کلانشهر برگزار شد.

یکی از مسائل مهم در کنار تامین مواد غذایی برای جمعیت رو به افزایش جهان، ایمنی مواد غذایی و کاهش ضایعات محصولات تولیدی پس از برداشت است که در همین راستا روش نوین پرتودهی موادغذایی بعنوان روشی ایمن و موثر مورد توجه قرار گرفته است.

پرتودهی محصولات کشاورزی فرایندی است که در آن محصولات در معرض اشعه‌های «گاما» و «ایکس» یا پرتوهای الکترونی قرار می‌گیرند.

این روش برای بهبود ایمنی مواد غذایی با افزایش ماندگاری محصول، کاهش خطر ابتلا به بیماری‌ها با منشاء غذا، تاخیر یا از بین بردن جوانه‌زنی و رسیدن محصول مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پرتودهی از طریق کاهش باکتری‌های بیماریزا و قارچ‌ها و کُند کردن فرایند رسیدگی میوه‌ها و سبزیجات، زمان ماندگاری مواد غذایی را افزایش می‌دهد.

امروزه بیشتر از ۴۰ کشور جهان از پرتودهی با اهداف مختلف روی محصولات تولیدی خود استفاده می‌کنند.

پرتودهی نخستین بار در آلمان مورد توجه قرار گرفت و در ایران نیز تاریخچه آن به احداث سامانه پرتودهی «گاما IR-۱۳۶» در سال ۱۳۶۴ در سازمان انرژی اتمی توسط یک شرکت کانادایی برمی‌گردد.

کد خبر: ۲۶۷٬۶۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha