۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۴
پیش بینی واردات گاز  از سوی  پتروشیمی ها، سیمانی ها و دولت
احتمال قطعی گاز به تابستان هم  رسید

پیش بینی واردات گاز از سوی پتروشیمی ها، سیمانی ها و دولت

احتمال قطعی گاز به تابستان هم  رسید. مرکز پژوهش های مجلس گفته، ایران روزانه ۱۲۳ میلیون متر مکعب کمبود گاز داشته؛ باباخانی کارشناس انرژی استفاده از ظرفیت ال ن جی را را راهکار مقابله با ناترازی می داند.

بازار، گروه آب و انرژی: زمستان امسال بخت با وزارت نفت یار بود و خبری از سرمای شدید هوا نبود. بر اساس داده های اعلامی از طرف رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور، متوسط دمای پاییز امسال نسبت به متوسط بلند مدت چیزی حدود ۲.۱ درجه سانتی گراد گرم تر بوده است.

به گفته او، میانگین دمای هوا از ابتدای پاییز حدود ۱۶.۷ درجه سانتیگراد ثبت شد، این در حالی است که در بلندمدت دمای این بازه زمانی ۱۴.۶ درجه سانتیگراد بوده است.

با توجه به افزایش متوسط دمای کشور، استفاده از وسایل گرمایشی هم نسبت به سنوات گذشته کمتر بوده است. با این وجود بازهم قطعی گاز در صنایع و پتروشیمی ها ادامه داشته است.

بسیاری مصرف بالا را دلیل اصلی کسری گاز اعلام می کند. اما تازه ترین گزارش منتشر شده از سوی مرکز پژوهش های مجلس نشان می دهد که مصرف بالای بخش خانگی همه داستان ناترازی گاز در کشور ما نیست.

طبق گزارش مرکز پژوهش های مجلس در سال گذشته ایران روزانه ۱۲۳ میلیون متر مکعب کمبود گاز داشته است. جالب است که بدانید میزان ناترازی گاز در سه ماهه سرد سال ۱۴۰۱ و در پیک مصرف نیز به ترتیب ۲۲۵ و ۳۱۵ میلیون متر مکعب در روز ثبت شده است

کمبودی برای تمام فصول

بر اساس گزارشی که مرکز پژوهش‌های مجلس منتشر کرده ناترازی گاز در پیک مصرف سال ۱۴۰۱ به ۳۱۵ میلیون مترمکعب در روز رسید. کسری گاز در ایران دیگر تنها به زمستان و پاییز نیست و به نظر می رسد که به نوعی کل سال را در بر گرفته است. این همان نکته ای است که گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس هم بدان اشاره شده است. طبق این گزارش در سال گذشته ایران روزانه ۱۲۳ میلیون متر مکعب کمبود گاز داشته است. جالب است که بدانید میزان ناترازی گاز در سه ماهه سرد سال ۱۴۰۱ و در پیک مصرف نیز به ترتیب ۲۲۵ و ۳۱۵ میلیون متر مکعب در روز ثبت شده است.

تعمیم ناترازی به کل سال یعنی، حالا دیگر نه فقط در زمستان، بلکه در تابستان هم نیروگاه‌ها گازوئیل و مازوت می‌سوزانند.

راهکار مقابله با کسری گاز چیست؟

در این میان راه کارهای متعددی برای مقابله با ناترازی گاز در کشور اعلام می شود. برخی از ضرورت سواپ و واردات گاز از ترکمنستان سخن می گویند و برخی دیگر اما روی مساله بهینه سازی و افزایش مدیریت مصرف سخن می گویند و برخی هم روی توسعه ظرفیت ال ان جی تاکید می کنند.

عبدالله باباخانی کارشناس انرژی در اینباره می گوید که به دلیل آنکه کشور به شبکه خط لوله وصل است، بنابرین گاز مایع بعد از تغییر ماهیت به گاز طبیعی می‌تواند در پایانه فوق به شبکه کشور تزریق گردد. البته مخازن پایانه ال ان جی تابناک (ایران سابق) امکان ذخیره سازی هم دارند

باباخانی کارشناس انرژی: پتروشیمی ها می توانند که گاز مایع مورد نیاز خود را از قطر و روسیه، مستقیما مخریداری و به شبکه تزریق و معادل آن را از شبکه بگیرند. در واقع تغذیه و خوراک پتروشیمی ها از گاز ایران مستقل می شود. این مسیر اجباری است که چند سال دیگر اتفاق خواهد افتاد، پس بهتر است که الان پله به پله صورت گیرد

به گفته او، در مرحله نخست، پتروشیمی ها می توانند که گاز مایع مورد نیاز خود را از قطر و روسیه، مستقیما خریداری و به شبکه تزریق و معادل آن را از شبکه بگیرند. در واقع تغذیه و خوراک پتروشیمی ها از گاز ایران مستقل می شود. این مسیر اجباری است که چند سال دیگر اتفاق خواهد افتاد، پس بهتر است که الان پله به پله صورت گیرد.

باباخانی گفت: همزمان صنایع گاز بر مانند صنایع سیمان و نیروگاه های خصوصی هم میتوانند شروع به خرید گاز مایع مشابه پتروشیمی ها بکنند.

باباخانی ادامه داد: البته منابع دیگری برای خرید گاز مثلا از ترکمنستان و آذربایجان هم هستند که قطعا دولت از آنها برای کمبود بخش خانگی در سال‌های آینده خریداری خواهد کرد. اما مانند خرید ال ان جی پایدار نیستند.

کد خبر: ۲۶۷٬۶۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha