۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۴
رشد ارزش دلاری صادرات در استان سمنان/ موانع برطرف شوند
بازار رصد کرد؛

رشد ارزش دلاری صادرات در استان سمنان/ موانع برطرف شوند

سمنان - نگاهی به آمارها نشان می‌دهد که صادرات محصولات استان سمنان در سال جاری علی‌رغم کاهش وزنی، با افزایش ارزش دلاری روبرو بوده است این در حالی است که مشکلات در سال جاری بیش از سال قبل هستند.

به گزارش خبرنگار بازار، آمارها نشان از ارتقای کیفی کالاهای صادرشده از استان سمنان طی یک سال اخیر صحبت می‌کنند هرچند ازلحاظ وزنی شاید شاهد کاهش صادرات بوده باشیم اما ازلحاظ کیفی ارتقای خوبی در این زمینه دیده می‌شود.

خبرگزاری بازار در دو گزارش به بررسی وضعیت صادرات استان سمنان در سال گذشته و امسال می‌پردازد بخش اول گزارش به آمار صادرات و بخش دوم به موانع این بخش مربوط است.

رشد صادرات

طبق اعلام گمرک استان سمنان در شش‌ماهه سال ۹۷ هفت هزار و ۱۴۱ تن کالا به ارزش ۱۸ میلیون دلار به استان وارد و از گمرک ترخیص شده است که عمده کالاهای وارداتی شامل ماشین‌آلات خط تولید و اجزا و قطعات آن‌ها، مواد اولیه کارخانه‌ها، قطعات منفصله برای تولید اتومبیل، اجزا قطعات ترانسفورماتورها، ماشین‌های تزریق و ... است که از ۱۸ کشور جهان واردشده است.

موضوع اما اینجا است که ارزش هر تن کالای صادراتی در استان سمنان ۴۶۰ دلار محاسبه می‌شود اما ارزش هر تن کالای وارداتی بیش از ۲۳۰۰ دلار است اما نباید به‌راحتی از کنار میزان صادرات نیز گذشت بیشترین کالاهای صادراتی استان شامل پودرهای شوینده، سرب، ظروف یک‌بارمصرف، سود سوزآور، کولرآبی، آلایش غیرخوراکی دام، هیدروکربن سبک و ... است که به ۳۹ کشور جهان از قبیل کشورهای افغانستان، عراق، امارات، ترکیه، پاکستان، چین، انگلستان، هند، کرواسی، صربستان هنگ‌کنگ، ارمنستان، آذربایجان، ایتالیا و ...صادرشده است. 

۱۷۷ هزار تن کالا از استان سمنان در شش‌ماهه اول سال جاری به ارزش ۸۱ میلیون و پانصد هزار دلار صادرشده که در راستای توسعه اقتصادی می‌تواند نقش خوبی ایفا کند.

کاهش واردات

مدیرکل گمرک استان سمنان در گفتگو با خبرنگار بازار از کاهش قریب به ۵۰ درصدی واردات در سال ۹۷ خبر داد و گفت: در چهارماهه نخست سال گذشته کالاهای وارداتی به استان سمنان ۴۸ درصد کاهش داشته و ما معتقد هستیم که در کنار صادرات محصولات تولیدی استان باید به این نکته توجه داشت که مواد اولیه برخی از کارخانه‌ها از خارج مرزها فراهم می‌شود که اگر این مواد تهیه نشود در تولید با مشکل مواجه خواهند شد.

علی سعد الدین بیان کرد: طی چهارماهه نخست سال ۹۷ شش هزار و ۳۴۰ تن کالا از ۱۶ کشور جهان به استان واردشده همچنین این کالاها بیشتر ماشین‌آلات خط تولید، اجزا و قطعات و مواد اولیه کارخانه‌ها را شامل می‌شود لذا ایجاد شرایطی برای ترخیص مواد اولیه کارخانه‌ها می‌تواند به صادرات بیشتر محصولات تولیدی را به دنبال داشته باشد.

وی بابیان اینکه برای افزایش صادرات باید به دنبال تأمین مواد اولیه کارخانه‌ها نیز بود، تصریح کرد: در شرایط تحریم‌های پیش رو تنها با وحدت و انسجام می‌توانیم به بهبود شرایط اقتصادی امیدوار بود لذا در سال حمایت از کالای ایرانی باید بیش‌ازپیش بر روی ظرفیت‌های موجود تمرکز کنیم به این نحو که با رفع مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی شرایط را برای صادرات محصولات فراهم کنیم.

بهبود شرایط

در سال ۹۸ اما شرایط بهتر شده است در شش‌ماهه نخست سال جاری ۱۲۸ هزار و ۶۸۴ تن کالا به ارزش ۱۱۱ میلیون و ۷۷۰ هزار دلار از مبادی قانونی استان صادرشده است.

سعد الدین بابیان اینکه ازلحاظ ارزش کالاهای صادراتی استان سمنان در شش‌ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۷ درصد افزایش داشته‌اند، ابراز کرد: متوسط ارزش دلاری هر تن کالای صادراتی ۸۶۸ دلار است که ازلحاظ این شاخص هم خوشبختانه شاهد رشد بیش از ۸۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل هستیم.

مدیرکل گمرک استان سمنان بابیان اینکه کالاهای صادراتی استان به مقصد ۴۵ کشور جهان بارگیری می‌شوند، بیان داشت: میزان صادرات استان طی شش‌ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه ازلحاظ وزنی نیز ۲۹ درصد رشد داشته است.

سعدالدین، افغانستان، ترکیه، هند، امارات متحده عربی، ترکمنستان، ازبکستان، عراق، گرجستان، ارمنستان و ... را در زمره کشورهای میزبان کالاهای استان سمنان دانست و ابراز کرد: بیشترین کالاهای صادراتی به این کشورها، کابل زمینی، سود سوزآور، کرک و پشم، مصنوعات فلزی، سیمان، فروسیلیسیوم، ظروف یک‌بارمصرف، کولرآبی و ... است.

وی درباره واردات نیز توضیح داد: در شش‌ماهه نخست سال جاری هفت هزار و ۷۹۶تن کالا به ارزش ۲۵ میلیون دلار به استان سمنان واردشده که ارزش هر تن کالای وارداتی سه هزار و ۲۵۴ دلار برآورد می‌شود.

درآمد ۱۴۰ میلیارد ریالی

مدیرکل گمرک استان سمنان، بابیان اینکه کالاهای وارداتی به استان طی شش‌ماهه اول سال ۹۸ شامل مبدل‌های استاتیک برقی، اجزاء و قطعات ترانسفورماتور، الیاف، پلاسما، قطعات ماشین‌آلات و ... هستند، گفت: این کالاها از ۱۸ کشور مانند چین، آلمان، ایتالیا، ترکیه و ... به استان واردشده‌اند.

سعدالدین بابیان اینکه کالاهای وارداتی به استان سمنان ازلحاظ وزن نسبت به شش‌ماهه نخست سال قبل ۹درصد افزایش داشته است، گفت: این کالاها ازنظر ارزش مالی نیز ۴۲ درصد افزایش داشته‌اند.

این آمارها نشان از ارتقای صادرات در سطح استان سمنان اما باید اذعان کرد که هنوز موانعی بر سر راه صادرات استان سمنان وجود دارد که باید برطرف شوند در گزارش دیگر به این موانع خواهیم پرداخت.

کد خبر: ۲٬۶۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha