۲۹ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۸
جایگاه قرقیزستان در «کمربند-جاده» چین| شانگهای عامل تعمیق همگرایی
گلوبال تایمز مطرح کرد

جایگاه قرقیزستان در «کمربند-جاده» چین| شانگهای عامل تعمیق همگرایی

چین و قرقیزستان متعهد به ارتقاء توسعه پایدار سازمان همکاری شانگهای و همچنین متحد کردن سایر نیروهای منطقه ای برای ترویج ساخت نوع جدیدی از روابط بین المللی و جامعه جهانی با آینده مشترک هستند.

بازار؛ گروه بین الملل: سایت تحلیلی گلوبال تایمز اخیرا گزارشی با عنوان «قرقیزستان فرصت های توسعه جدیدی با چین ایجاد می کند» با قلم «شو چانگژی» و «سو چانگ» منتشر نموده است. ترجمه متن مقاله در ادامه می آید.

سال گذشته سال شلوغی برای چین از نظر تعاملات آن با سایر نقاط جهان بود و روابط خارجی این کشور همیشه تأثیر عمیقی بر اقتصاد، استراتژی و معیشت مردم دارد. پس از آنکه چین طرح یک کمربند یک جاده (BRI) را در سال ۲۰۱۳ پیشنهاد داد، قرقیزستان – کشوری از آسیای مرکزی - فعالانه به این ابتکار واکنش نشان داده و همکاری با چین را در سطح استراتژیک ملی عمیق تر کرده است.

اکنون دو کشور وارد مرحله جدیدی از همکاری های اقتصادی و تجاری شده اند که در نتیجه آن دستاوردهای چشمگیری در زمینه هایی مانند انرژی، حمل و نقل و کشاورزی حاصل شده است. این دستاوردها روابط دوجانبه را به ارتفاعات جدیدی از دوستی و همسایگی ارتقا داده است. چین همواره موقعیت خود را به عنوان بزرگترین شریک تجاری قرقیزستان و منبع اصلی سرمایه گذاری برای چندین سال حفظ کرده است.

در سال ۲۰۱۳ رئیس جمهور «شی جین پینگ» از قرقیزستان بازدید کرد و در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای (SCO) در بیشکک شرکت کرد. در جریان این سفر، دو کشور روابط دوجانبه خود را به یک مشارکت استراتژیک ارتقا دادند. در ژوئن ۲۰۱۸ «سورونبای جین بیکوف»، رئیس جمهور وقت قرقیزستان از چین بازدید کرد و دو کشور روابط دوجانبه خود را به یک مشارکت استراتژیک جامع ارتقا دادند.

در ژانویه ۲۰۲۱، چین پیروزی «صدیر جپاروف» در انتخابات ریاست جمهوری قرقیزستان را تبریک گفت و ابراز تمایل کرد که به تعمیق همکاری های دوجانبه سودمند با قرقیزستان ادامه دهد. در ماه فوریه، رئیس‌جمهور شی یک گفتگوی تلفنی با رئیس‌جمهور جپاروف داشت که طی آن شی اشاره کرد که روابط چین و قرقیزستان آزمون تغییرات بین‌المللی را پس داده و شتاب توسعه پایدار را حفظ کرده است. رئیس جمهور جپاروف در ماه ژوئن صدمین سالگرد تأسیس حزب کمونیست چین را به رئیس جمهور شی تبریک گفت.

چین نقش مهمی در کمک به قرقیزستان برای دستیابی به استقلال انرژی ایفا کرده است

در جریان بازی های المپیک زمستانی پکن در فوریه ۲۰۲۲، رئیس جمهور شی با رئیس جمهور جپاروف دیدار کرد. در ماه مه ۲۰۲۳، رئیس جمهور شی با رئیس جمهور جپاروف که برای شرکت در اجلاس سران چین-آسیای مرکزی و برای یک سفر دولتی به چین سفر کرده بود، گفتگو کرد. رؤسای جمهور دو کشور از ارتقای روابط دوجانبه به مشارکت راهبردی جامع برای دوره جدید خبر دادند.

در چارچوب طرح یک کمربند یک جاده، دو طرف دو پروژه همکاری استراتژیک مهم را در قرقیزستان تکمیل کردند. باید گفت چین نقش مهمی در کمک به قرقیزستان برای دستیابی به استقلال انرژی ایفا کرده است. در ۲۸ آگوست ۲۰۱۵ خط انتقال برق ۵۰۰ کیلوولت داتکا - کمین که توسط شرکت چینی TBEA ساخته شده بود، به طور رسمی تکمیل شد. در جریان جشن بیست و چهارمین سالگرد استقلال قرقیزستان، رئیس جمهور وقت قرقیزستان اظهار داشت که به دلیل داتکا-کمین، قرقیزستان به «استقلال انرژی» دست یافت. همچنین پیشرفت قابل توجهی در همکاری کشاورزی بین چین و قرقیزستان حاصل شده است. دو کشور کانال سبز را برای تسریع روند ترخیص محصولات کشاورزی ایجاد کرده اند و از این طریق ورود کالاهای کشاورزی قرقیزستان به بازار چین تسهیل می شود.

در چارچوب طرح یک کمربند یک جاده، شرکت های چینی یک سری پروژه های بزرگ را در قرقیزستان اجرا کرده اند. بزرگراه جدید شمال - جنوب به طول کل ۴۳۳ کیلومتر و به سه فاز تقسیم شده است. فاز یک و فاز دو این پروژه در سال ۲۰۲۱ تکمیل شد. بر اساس داده های کمیته ملی آمار قرقیزستان، چین از سال ۲۰۱۶ به بزرگترین منبع سرمایه گذاری در قرقیزستان تبدیل شده است. علاوه بر این، قرقیزستان اهمیت زیادی برای بانک سرمایه گذاری زیرساخت آسیا (AIIB) قائل است و به عنوان یکی از اعضای موسس آن شرکت کرده است. قرقیزستان معتقد است که ایجاد این بانک برای اجرای بسیاری از پروژه های داخلی مفید است.

مهمترین پروژه همکاری فرهنگی بین چین و قرقیزستان درخواست مشترک موفقیت آمیز برای سایت میراث جهانی یونسکو «جاده های ابریشم: شبکه مسیرهای کریدور چانگ آن-تیانشان» است. تب زبان چینی به نقطه برجسته تبادلات فرهنگی بین چین و قرقیزستان تبدیل شده است. چهار مؤسسه کنفوسیوس و ۲۱ کلاس درس کنفوسیوس در قرقیزستان وجود دارد که به عنوان پیوندی برای همکاری آموزشی و فرهنگی ایفای نقش می کنند.

چین و قرقیزستان به طور مشترک متعهد به ارتقای توسعه پایدار سازمان همکاری شانگهای و همچنین متحد کردن سایر نیروهای منطقه ای برای ترویج ساخت نوع جدیدی از روابط بین المللی و جامعه جهانی با آینده مشترک هستند

چین و قرقیزستان هر دو عضو سازوکارهای همکاری چندجانبه مهم در منطقه مانند سازمان همکاری شانگهای و مکانیسم نشست چین و کشورهای آسیای مرکزی هستند. دو کشور در مناسبت‌های مختلف چندجانبه تماس‌ها و گفت‌وگوهای خود را حفظ کرده‌اند و نیروهای مهمی در حفظ امنیت و ثبات منطقه دارند. در چارچوب همکاری سازمان همکاری شانگهای، چین و قرقیزستان به طور مشترک متعهد به ارتقای توسعه پایدار سازمان همکاری شانگهای و همچنین متحد کردن سایر نیروهای منطقه ای برای ترویج ساخت نوع جدیدی از روابط بین المللی و جامعه جهانی با آینده مشترک هستند.

تعمیق همکاری در طرح یک کمربند یک جاده

پس از بررسی اسناد رسمی قرقیزستان و همچنین سخنرانی ها و مقالات مقامات ارشد و کارشناسان مشخص است که قرقیزستان دیدگاه کلی مثبتی نسبت به طرح یک کمربند یک جاده دارد. این طرح به عنوان پروژه ای مهم و جامع برای همکاری های اقتصادی بین المللی تلقی می شود که هدف آن برقراری مجدد ارتباطات اقتصادی و تجاری بین کشورهای مسیر جاده ابریشم باستانی از طریق ابزارهای مدرن است. انتظار می‌رود که ساخت کمربند و جاده عناصر توسعه مثبت جدیدی را به قرقیزستان و سایر کشورهای مسیر وارد کند، در حالی که سرمایه‌گذاری چین به عنوان منبع فرصت‌های جدید برای قرقیزستان تلقی می‌شود.

در مراحل اولیه همکاری در طرح یک کمربند یک جاده، قرقیزستان فعالانه به تقاضای چین برای پروژه ها پاسخ می داد. با این حال از آن زمان رویکرد خود را برای به حداکثر رساندن منافع خود تنظیم کرده است. در حال حاضر این کشور تمایل دارد به طور انتخابی در پروژه های همکاری مرتبط با ظرفیت تولید شرکت کند و هدف آن تبدیل شدن به گره ای کلیدی برای پیوند طرح یک کمربند یک جاده با اتحادیه اقتصادی اوراسیا است.

چین و قرقیزستان باید بر پلت فرم سازمان همکاری شانگهای تکیه کنند و از تجربیات انباشته همکاری امنیتی دوجانبه استفاده کرده و سرمایه گذاری خود را در همکاری امنیتی افزایش دهند

باید گفت حفظ ارتباط و همکاری به ویژه در هنگام رسیدگی به درگیری های منطقه ای و امور بین المللی مهم، حیاتی است. دو کشور باید به اصول عدم تجاوز متقابل و عدم مداخله در امور داخلی یکدیگر پایبند باشند تا سطح بالای همکاری دوجانبه در زمینه سیاسی حفظ شود. علاوه بر این چین باید به طور کامل از قرقیزستان در کاوش یک مسیر دموکراتیک مستقل و خودمختار و مدل توسعه که با شرایط ملی و همچنین ویژگی های تاریخی و سنتی آن همسو باشد، حمایت کند. آنها باید بر پلت فرم سازمان همکاری شانگهای تکیه کنند و از تجربیات انباشته همکاری امنیتی دوجانبه استفاده کرده و سرمایه گذاری خود را در همکاری امنیتی افزایش دهند.

چین و قرقیزستان باید به ترویج ساخت پروژه های کلیدی مانند زیرساخت ها ادامه دهند. ساخت زیرساخت نقش حیاتی در تسهیل جریان کارآمد عوامل تولید دارد. پروژه‌های زیربنایی بین چین و قرقیزستان از جمله راه‌آهن، بزرگراه‌ها و زیرساخت‌های انرژی به‌عنوان پایه‌ای محکم و تضمینی برای چین و قرقیزستان برای ارتقای ساخت و ساز باکیفیت طرح یک کمربند یک جاده عمل می‌کنند. علاوه بر این ایجاد صندوق سرمایه گذاری چین و قرقیزستان می تواند انگیزه هایی برای همکاری های اقتصادی و تجاری ایجاد کند، به گسترش مقیاس همکاری های اقتصادی کمک کند و اجرای موفقیت آمیز پروژه های همکاری را تضمین کند.

دو کشور باید تجارت دوجانبه را به منظور جلوگیری از خطرات مالی ترویج دهند. درگیری بین روسیه و اوکراین و تحریم های اقتصادی اعمال شده توسط ایالات متحده و کشورهای غربی ممکن است همچنان بر نرخ ارز تأثیر بگذارد بنابراین آنها باید در این زمینه تلاش کنند.

همکاری های کشاورزی بین دو کشور باید تقویت شود - قرقیزستان کشوری است که به کشاورزی متکی است و توسعه همکاری های کشاورزی و همکاری در زمینه منابع به نفع چین است که می تواند نظریه تهدید چین را تضعیف کند. دو کشور همچنین می‌توانند همکاری‌های شخص ثالث را توسعه دهند و ساخت کریدور اقتصادی چین-آسیای مرکزی-آسیای غربی را توسعه دهند.آنهاباید برای اجرای پروژه‌هایی با سایر کشورهای منطقه به منظور تنوع بخشیدن به ریسک‌ها، توسعه حمل‌ونقل چین-قرقیزستان-ازبکستان تلاش کنند.

چشم انداز سال ۲۰۲۴

در سال ۲۰۲۴ دو طرف اجرای نتایج اجلاس سران چین و آسیای مرکزی و تعدادی از اسناد همکاری دوجانبه امضا شده در سال ۲۰۲۳ در زمینه همکاری های منطقه ای، اقتصاد دیجیتال، همکاری های زیرملی و زیرساخت ها را افزایش خواهند داد. آنها می توانند استراتژی های توسعه را بیشتر به کار ببرند، یکپارچگی منافع اقتصادی را عمیق تر کنند، ساخت مشترک با کیفیت بالا را به عنوان موضوع اصلی در نظر بگیرند، طرح همکاری اقتصادی و تجاری میان مدت و بلندمدت بین چین و قرقیزستان را اجرا کنند و بازی کامل را به نمایش بگذارند.

همکاری در صنایع نوظهور مانند تولید پیشرفته، اقتصاد دیجیتال، وسایل نقلیه انرژی جدید، کشاورزی هوشمند و انرژی پاک می تواند برای ایجاد حرکت جدید برای توسعه گسترش یابد. همکاری های ضد تروریسم می تواند تقویت شود تا به طور مشترک یک محیط توسعه ایمن و باثبات حفظ شود. علاوه بر این، همکاری نزدیک در سازوکارهای چندجانبه مانند سازمان ملل متحد و سازمان همکاری شانگهای برای حفاظت از منافع مشترک کشورهای در حال توسعه و حمایت از انصاف و عدالت بین المللی دنبال خواهد شد.

کد خبر: ۲۶۷٬۲۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha