۲۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۱
تولید نفت و گاز آمریکا به رکورد جدید می‌رسد
باوجود محدودیت‌های شیل؛

تولید نفت و گاز آمریکا به رکورد جدید می‌رسد

دولت آمریکا پیش‌بینی کرده که تولید نفت خام و گاز طبیعی این کشور علی‌رغم نگرانی‌های فزاینده مبنی بر اینکه انقلاب شیل که به رونق انرژی این کشور دامن زد به پایان خود رسیده، به رکورد جدیدی دست خواهد یافت.

به گزارش بازار، براساس چشم‌انداز انرژی که روز سه‌شنبه توسط اداره اطلاعات انرژی منتشر شد، میانگین تولید نفت آمریکا در سال جاری به ۱۳٫۲ میلیون بشکه در روز و در سال آینده به ۱۳٫۴ میلیون بشکه در روز خواهد رسید. این ارقام بالاتر از ۱۲٫۹ میلیون بشکه در روز تخمین زده‌شده در سال ۲۰۲۳ است؛ که خود یک رکورد به شمار می‌رود و نسبت به میزان تولید پیش از همه‌گیری کرونا فراتر رفته است.

در همین حال، تولید گاز طبیعی خشک به میزان بی‌سابقه ۱۰۵ میلیارد فوت مکعب در روز در سال ۲۰۲۴ و ۱۰۶ میلیارد فوت مکعب در روز در سال ۲۰۲۵ افزایش خواهد یافت. سطوح تولید پیش‌بینی‌شده تأثیر پایدار انقلاب شیل را نشان می‌دهد، انقلابی که در ۱۵ سال گذشته آمریکا را قادر ساخت تا حجم نفت و گاز بیشتری را نسبت به هر کشوری در تاریخ عرضه کند.

این تغییرات با دوره‌ای هم‌زمان شد که نسبت به دولت قبلی با صنعت نفت و گاز کمتر دوستی داشت. جو بایدن رئیس‌جمهور کنونی آمریکا در مسیر مبارزات انتخاباتی خود وعده داد که انتقال از صنعت نفت را رهبری کند و دولت او همچنین محدودیت‌هایی را برای تائید اجاره پروژه‌های نفت و گاز در فراساحل و آلاسکا اعمال کرده است.

مایک سامرز، مدیر اجرایی موسسه امریکن پترولیوم، به فایننشال تایمز گفت که تولید در حالی افزایش یافته است که هیچ ارتباطی با اقداماتی که دولت بایدن دنبال کرده ندارد. بایدن از زمان روی کار آمدن خود از تولیدکنندگان خواسته است تا تولید خود را افزایش دهند تا از افزایش قیمت ها جلوگیری کنند و سال گذشته به قانون‌گذاران گفت که کشور «حداقل تا یک دهه دیگر» به نفت نیاز خواهد داشت. فعالان اقلیمی از دولت انتقاد کرده‌اند زیرا برخلاف ادعای بایدن، تولید نفت و گاز به اوج جدیدی رسیده است.

تولید نفت و گاز آمریکا در سال ۲۰۲۳ افزایش یافت و بسیاری از بازیگران و تحلیلگران صنعت را غافلگیر کرد و پیش‌بینی‌های اولیه EIA، آژانس اطلاعات انرژی آمریکا را تحت‌الشعاع قرارداد. باوجود تلاش‌های عربستان سعودی و گروه تولیدکننده اوپک پلاس برای تقویت بازار از طریق کاهش عرضه، افزایش عرضه آمریکا به کاهش قیمت جهانی نفت کمک کرد.

اسکات شفیلد، مدیر اجرایی پایونیر نچرال ریسورسز، بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت و گاز در تگزاس، در مصاحبه‌ای در ماه دسامبر گفت که افزایش‌های سال گذشته به این معناست که «احتمال خوبی» وجود دارد تا تولید ظرف ۵ سال آینده به ۱۵ میلیون بشکه در روز برسد.

بااین‌حال، سرعت رشد تولید نفت در سال‌های آتی به دلیل کاهش منابع قابل‌استخراج پایین می‌آید. دستاوردهای بهره‌وری در چاه‌های مختلف، تحت تأثیر کاهش تعداد دکل‌ها قرار می‌گیرند. تولید گاز هم که محصول جانبی حفاری نفت در حوضه پرمین، میدان وسیعی که بین تگزاس و نیومکزیکو امتداد دارد، به شمار می‌رود، به‌این‌ترتیب کاهش خواهد یافت.

در همین حال، طبق پیش‌بینی EIA، صادرات گاز طبیعی مایع آمریکا، که از زمان آغاز اولین محموله از خلیج مکزیک در سال ۲۰۱۶ رونق گرفته است، با آنلاین شدن تسهیلات صادراتی بیشتر، به رشد خود ادامه خواهد داد. صادرات معادل ۱۱٫۸ میلیارد فوت مکعب در روز در سال ۲۰۲۳ باید به ۱۲٫۴ میلیارد فوت مکعب در روز در سال ۲۰۲۴ و ۱۴٫۴ میلیارد فوت مکعب در روز در سال ۲۰۲۵ افزایش یابد.

کد خبر: ۲۶۷٬۱۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha