۲۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۵
بیش از ۵۹ هزار خانه خالی منتظر دریافت مالیات از سازمان امور مالیاتی باشند

بیش از ۵۹ هزار خانه خالی منتظر دریافت مالیات از سازمان امور مالیاتی باشند

به گفته مسئولان، ابتدای امسال تاکنون ۵۹ هزار و ۵۰۳ واحد مسکونی به سازمان امور مالیاتی کشور معرفی شده است.

به گزارش بازار، شناسایی خانه‌های خالی و کسب مالیات از صاحبان این واحدها نقش موثری در بهبود وضعیت بازار مسکن دارد که در این راستا تمامی دستگاه‌ها ازجمله سازمان امور مالیاتی کشور و معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه وشهرسازی با همکاری یکدیگر سعی در شناسایی این خانه‌های خالی و اخذ مالیات از صاحبان آن‌ها دارند تا با عرضه این واحدها بتوان بخشی از نیاز مسکن کشور را در این حوزه تامین کرد.

براساس این گزارش یکی از اقداماتی که دولت برای اخذ مالیات از خانه‌های خالی در دستور کار خود قرار داده است راه اندازی سامانه املاک و اسکان است که از سال ۱۴۰۰ با راه اندازی این سامانه باید تمامی افراد از جمله مالکان و مستاجران در این سامانه ثبت نام کرده تا از این طریق بتوان هم خانه‌های خالی را شناسایی کرد و هم بتوان از آن‌ها مالیات اخذ نمود همچنین طبق قانون تمامی دستگاه‌ها موظف هستند با اتصال به سامانه املاک و اسکان مالیات افراد را شناسایی کرد.

براساس بند ۷ از تبصره ۸ اصلاحیه ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم مصوب پنجم آذرماه ۱۳۹۹ مجلس، دستگاه‌های اجرایی مکلفند خدمات خود از قبیل افتتاح حساب بانکی و صدور دسته چک، یارانه و کمک معیشتی، تعویض پلاک خودرو، فروش انشعاب آب، برق، تلفن و گاز طبیعی و بسیاری دیگر از خدمات را صرفا با اخذ کد ملی و بر اساس کد پستی یا شرح نشانی یکتای درج شده مربوط به اقامتگاه اصلی افراد در سامانه املاک و اسکان کشور ارائه کنند.

در حال حاضر هم براساس جدیدترین آمارهای که نوروزی سرپرست دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه وشهرسازی اعلام کرده است: اطلاعات بیش از ۴۰ هزار واحد مسکونی خالی از سکنه به سازمان امور مالیاتی کشور اعلام شده است.

او گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۵۹ هزار و ۵۰۳ واحد مسکونی به سازمان امور مالیاتی کشور معرفی شده است. واحدهای مسکونی که بیش از ۱۲۰ روز در سال خالی باشند مشمول مالیات خواهند شد؛ که در همین راستا طی یک سال گذشته ۱۸۲ هزار واحد مسکونی که پیش از این خالی بودند به بازار عرضه شده اند.

همچنین مستوفی مدیرکل دفتر حسابرسی سازمان امور مالیاتی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به تکلیف قانونی اخذ مالیات بر خانه‌های خالی در اجرای تبصره (۷) ماده (۱۶۹) مکرر قانون مالیات‌های مستقیم، اظهار داشت: بر اساس این ماده قانونی، وزارت راه و شهرسازی موظف بود حداکثر ظرف مدت شش ماه پس از تصویب قانون (خردادماه سال ۱۴۰۰) سامانه ملی املاک و اسکان کشور را ایجاد و امکان دسترسی برخط به سامانه مذکور را برای سازمان امور مالیاتی کشور ایجاد کند.

سازمان امور مالیاتی کشور نیز مکلف است براساس اطلاعات دریافتی از سامانه فوق، تا پایان تیرماه هرسال مالیات متعلق به مالکان واحدهای مشمول ماده (۵۴) مکرر قانون اعلام شده را به آنها اعلام کند.

مستوفی با بیان اینکه امکان دسترسی سازمان امور مالیاتی کشور به اطلاعات سامانه ملی املاک و اسکان کشور در آذرماه سال ۱۴۰۲ از سوی وزارت راه و شهرسازی به این سازمان ارائه شد، تصریح کرد: بر این اساس در مرحله اول در آذرماه امسال، اطلاعات مربوط به ۱۹ هزار و ۲۹۹ واحد مسکونی خالی و در مرحله دوم در دی‌ماه سال امسال هم اطلاعات ۵۹ هزار واحد مسکونی هم به واسطه سامانه املاک واسکان را در اختیار سازمان امور مالیاتی کشور قرار داده است.

وی با اشاره به اینکه ارسال مرحله‌ای اطلاعات توسط وزارت راه و شهرسازی به این سازمان عملاً محاسبه مالیات برای مالکان را برای این سازمان غیرممکن می‌کند بیان داشت: محاسبه مالیات املاک مسکونی خالی برای هر فرد مستلزم در اختیار داشتن اطلاعات کامل خانه‌های خالی آن فرد در کل کشور است چراکه مالیات فردی که دارای بیش از پنج واحد خانه خالی (۶ دانگ) است برای تمامی املاک وی معادل دو برابر حالتی است که کمتر از پنج واحد خانه خالی دارد.

مستوفی بیان کرد: سازمان امور مالیاتی در حال مکاتبه با وزارت راه و شهرسازی است تا اطلاعات نهایی املاک مسکونی خالی مربوط به سال ۱۴۰۱ را صرفاً در یک مرحله از آن وزارتخانه دریافت تا نسبت به محاسبه مالیات و اعلام آن به مالکان در فرصت باقی‌مانده تا پایان سال ۱۴۰۲ اقدام کند.

براساس این گزارش در حال حاضر یکی از اقداماتی که تا به امروز نقش موثری در بهبود وضعیت بازار مسکن داشته شناسایی و وارد شدن این خانه‌ها به بازار مسکن است که تا حدودی می‌تواند باری از دوش دولت در حوزه مسکن بردارد چراکه اجرای این طرح در بسیاری از شهرها از جمله پردیس، پرند می‌تواند بخشی از دلال بازی در این شهرها را هم کاهش دهد و بازار مسکن در این بخش‌ها به سمت آرامش هدایت شود.

کد خبر: ۲۶۷٬۱۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha