۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۶
اقتصاد آمریکا در وضعیت «قورباغه جوشان»
جی پی مورگان هشدار داد

اقتصاد آمریکا در وضعیت «قورباغه جوشان»

بانک جی پی مورگان با اشاره به کوه ۳۴ هزار میلیارد دلاری بدهی ملی آمریکا، هشدار داد که این موضوع برای اقتصاد ایالات متحده، تجسم حقیقی وضعیت «قورباغه در حال جوشیدن» است.

به گزارش بازار، جی پی مورگان هشدار داد بدهی ۳۴ هزار میلیارد دلاری آمریکا ممکن است وضعیت «قورباغه در حال جوش» را برای اقتصاد این کشور ایجاد کند، زیرا کسری بودجه بیشتر و هزینه‌های رو به افزایش خدمات بدهی می‌تواند به‌راحتی ناپایدار شود.

وضعیت قورباغه جوشان وضعیتی است که در آن افراد قادر به حل به وقع مشکلی بالقوه که در طول زمان شدت بیشتری پیدا می‌کند نیستند و باعث می‌شود شدت مشکل به‌مرور افزایش پیدا کند تا زمانی که از کنترل خارج شود. (اگر قورباغه‌ای درون آب در حال جوش انداخته شود ممکن است بیرون بپرد، اما اگر آب به‌آرامی به جوش بیاید، قورباغه تا زمانی که دیر شده است، متوجه داغی آب نخواهد شد.)

این بانک در چشم‌انداز سال ۲۰۲۴ خود گفت که استعاره قدیمی قورباغه در حال جوش می‌تواند به‌راحتی در وضعیت بدهی آمریکا اعمال شود. این موضوعی است که سال‌ها اقتصاددانان را نگران کرده است و با ادامه وام‌گیری دولت با حجم بی‌سابقه، درخواست‌ها برای ایجاد تغییر در این وضعیت افزایش‌یافته است.

بدهی ملی آمریکا در این ماه درنتیجه برداشته شدن سقف بدهی آمریکا در سال گذشته برای جلوگیری از نکول بدهی، به ۳۴ هزار میلیارد دلار رسید. براساس گزارش دفتر بودجه کنگره که تخمین می‌زند هزینه‌های استحقاقی، هزینه‌های اجباری و پرداخت سود خالص بدهی‌ها از کل درآمد دولت تا اوایل دهه ۲۰۳۰ بیشتر شود، تصویر بدهی در سال‌های آینده بدتر خواهد شد.

مایکل سمبالست، استراتژیست جی پی مورگان می‌گوید که مشکل برای آمریکا در نقطه شروع است؛ هر دور از محرک‌های مالی، آمریکا را یک‌قدم به ناپایداری بدهی نزدیک‌تر می‌کند. بااین‌حال، ما به بدتر شدن وضعیت مالی دولت آمریکا با عواقب محدود برای سرمایه‌گذاران عادت کرده‌ایم، و روزی ممکن است تغییر کند (قیاس قورباغه جوشان).

این استراتژیست پیش‌بینی کرد که فشار بازارها و آژانس‌های رتبه‌بندی، دولت را مجبور خواهد کرد تا «تغییرات اساسی» در برنامه‌های مالیاتی و استحقاقی خود، مانند صدور مالیات بر ثروت جدید، ایجاد کند.

به نظر نمی‌رسد که آمریکا به‌طور قابل‌توجهی هزینه‌های اختیاری خود را کاهش دهد. این موضوعی است که قانون‌گذاران ماه‌هاست که درباره آن بحث می‌کنند و کنگره هنوز بودجه سال مالی جدید را تصویب نکرده است.

استراتژیست‌های جی پی مورگان قبلاً یک رکود «قورباغه در حال جوش» را در سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ پیش‌بینی کرده بودند، جایی که انقباض تهاجمی بانک مرکزی منجر به یک رکود هماهنگ جهانی می‌شود. سمبالست هشدار داد که خطرات رکود در سال جاری همچنان زنده است، اگرچه خاطرنشان کرد که رکود در آینده احتمالاً خفیف خواهد بود.

کد خبر: ۲۶۶٬۷۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha