۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۳
خام فروشی گوش ماهی ها | صدف کوهی گلستان بدون فرآوری فقط راهی دامداری ها می شود
معاون امور معادن صمت گلستان مطرح کرد؛

خام فروشی گوش ماهی ها | صدف کوهی گلستان بدون فرآوری فقط راهی دامداری ها می شود

گرگان- سرپرست معاونت امور معادن و صنایع معدنی اداره کل صمت گلستان با اشاره به وجود معادن صدف کوهی در گلستان، گفت: علی رغم وجود ذخایر بی نظیر این ماده معدنی اما صنایع تبدیلی آن در استان وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار بازار به نقل از روابط عمومی اداره کل صنعت، معدن وتجارت استان گلستان، رضا حسنی نسب اظهار کرد: با توجه به شعار سال در صدد هستیم ضمن فعالسازی معادن استان، از ظرفیت علمی و دانشگاهی هم بهره برده و پتانسیل‌های حوزه صدف کوهی استان را معرفی و زمینه استفاده بهتر و اقتصادی تر از این ماده معدنی موجود در استان را فراهم کنیم.

سرپرست معاونت امور معادن و صنایع معدنی اداره کل صنعت، معدن و تجارت گلستان افزود: در حال حاضر ۱۷ پروانه بهره برداری برای ماده معدنی صدف کوهی در استان وجود داشته که این معادن در شهرستان‌های گنبدکاووس و کلاله واقع شده اند.

وی گفت: در حوزه صدف کوهی علی رغم اینکه ذخایر بالایی از آن در استان وجود داشته و کاربردهای مختلفی در صنایع مختلف دارد اما تنها به عنوان خوراک دام و طیور استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه صدف کوهی در سایر نقاط کشور وجود نداشته و در خاورمیانه نیز بی نظیر است، افزود: این مواد معدنی در صورت اجرای طرح های فرآوری، علاوه بر تامین نیاز کشور، قابلیت صادرات را هم دارد.

به گفته حسنی نسب، صدف کوهی، در صنایعی از جمله داروسازی، مواد آرایشی و بهداشتی، رنگ سازی، کارخانه‌های سیمان، کلید و پریز، ظروف ملامین و عایق‌های رطوبتی، صنایع پی وی سی، تهیه کود و غیره می‌تواند مورد استفاده قرار ‌گیرد اما با این حال صنایع تکمیلی آن ایجاد نشده است.

حسنی نسب بیان کرد: گلستان از نظر برخورداری ذخایر طبیعی و معدنی از جمله استان‌های حائز اهمیت کشور بوده که برخی از این ذخایر طبیعی مانند زغال سنگ و یُد با حمایت سرمایه‌گذاران دولتی، نیمه دولتی و خصوصی مورد استحصال و بهره برداری قرار گرفته و این معادن زمینه اشتغال هزاران نفر و درآمدزایی ارزی و ریالی را به همراه داشته است.

کد خبر: ۲۶۶٬۶۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha