۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۴
ضرورت کنترل کربن و افزایش تولید فولاد صنعتی با همت دانش بنیان ها
معاون وزیر؛

ضرورت کنترل کربن و افزایش تولید فولاد صنعتی با همت دانش بنیان ها

موثقی نیا معاون وزیر با بیان اینکه حدود ۱۰درصد فولاد جهان تبدیل به فولاد آلیاژی و صنعتی میشود و در ایران ۳درصد، گفت: افزایش این درصد در کنار کنترل کربن یک دستورالعمل کاری برای شرکتهای دانش بنیان است.

بازار؛ گروه صنعت: محمدرضا موثقی نیا، معاون وزیر و رییس هیات عامل سازمان ایمیدرو در پنجمین جشنواره فولاد ایران که با محوریت بومی سازی قطعات در حال برگزاری است گفت: سالها قبل تصور نمی شد در بحث تولید قطعات در داخل تا به این حد توسعه داشته باشیم. اگر چه توسعه زیادی در زنجیره فولاد طی سالهای گذشته داشتیم در ۵سال اخیر حدود ۸درصد رشد در این صنعت داشتیم اما می دانیم این سهم در سهم جهانی چندان قابل توجه نیست.

موثقی نیا افزود: از قریب به ۲میلیارد تن فولادی که در سال ۲۰۲۲ در سراسر جهان تولید شد سهم ما حدود یک و نیم درصد بود. این در حالی است که ما به منابع معدنی، سنگ آهن، معادن و ذخایر فراوان و ارزان، نیروی انسانی خبره دسترسی داریم اما وقتی با کشورهایی همچون ژاپن که برخی از این موارد را ندارند و سهمی ۵درصدی در تولید جهانی دارند مقایسه می کنیم، می بینیم که باید روی روش های فناورانه و با استفاده از قوانین روز دنیا متمرکز شویم.

بومی سازی در سایه تحریم ها

وی ادامه داد: اگرچه بحث تحریم ها اثرات منفی داشته اما شاید بتوان گفت این حد از بومی سازی و خوداتکایی در تولید قطعات داخلی فولاد تحت تاثیر این شرایط بوده است. ضمن اینکه طبق آمار ۱.۷ میلیارد دلار صرفه جویی ارزی با استفاده از این بومی سازی که انجام شده داشتیم.

این مقام مسیول خاطر نشان کرد: امروز حدود ۸۰درصد ظرفیت زنجیره فولاد را استفاده می کنیم منهای مشکلاتی که در بحث انرژی داریم و نمی توان در مقاطعی از سال از ظرفیت کامل استفاده کنیم، اما باید سعی شود از کل ظرفیت استفاده شود و سهم این بخش را در اقتصاد کشور بیشتر کنیم.

موثقی نیا افزود: الان سهم صنایع در GDP کشور کمتر از ۷درصد است در صورتی که باید ظرفیت های سخت افزاری و نرم افزاری افزایش یابد. در واقع باید مانع زدایی و مقررات زدایی کنیم تا بخش دولتی و خصوصی بدون دغدغه کار کنند.

وی با بیان اینکه با توسعه شرکت های دانش بنیان ارزش افزوده قابل توجهی ایجاد می شود، افزود: امروز حدود ۱۰درصد از فولاد خام جهان تبدیل به فولاد آلیاژی و صنعتی می شود این نسبت در ایران کمتر از ۳درصد است و این تفاوت یک دستور کاری برای شرکت های دانش بنیان است.

وی همچنین خاطر نشان کرد: با توجه به تاکید قوانین جهانی بر کربن زدایی، موضوع کنترل کربن طی سال های اینده قطعا ما را با محدودیت های قابل توجهی مواجه خواهد کرد که باید در این حوزه راهکارهایی داشته باشیم. این موضوع نیز دستورالعمل دیکری برای شرکت های دانش بنیان است.

کد خبر: ۲۶۶٬۶۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha