۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۷
کمتر از دهم درصد قاچاق کالا از مناطق آزاد| ایجاد دفتر اختصاصی واردات و صادرات طلا در فرودگاه امام
سرپرست منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام در گفتگو با بازار:

کمتر از دهم درصد قاچاق کالا از مناطق آزاد| ایجاد دفتر اختصاصی واردات و صادرات طلا در فرودگاه امام

زینالی، سرپرست منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام با بیان اینکه کمتر از چند دهم درصد قاچاق کالا از مناطق آزاد صورت می گیرد گفت: مناطق آزاد معبر ورود کالای قاچاق به کشور نیستند.

اکبر محمودی؛ بازار: قاچاق در مناطق آزاد موضوعی است که در سال‌های اخیر محل بحث طرفداران و مخالفان ایجاد این مناطق و صاحب‌نظران در حوزه قاچاق بوده و اغلب مقامات مسئول در این مناطق این موضوع را به شدت رد کرده و برخی مخالفان ایجاد مناطق آزاد تاکید دارند که این مناطق معبر ورود کالای قاچاق به کشور هستند.

بهزاد زینالی سرپرست منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) به شدت این موضوع را رد کرده و می گوید که کمتر از چند دهم درصد قاچاق کالا از مناطق آزاد صورت می گیرد و مناطق آزاد معبر ورود کالای قاچاق به کشور نیستند.

او با تاکید بر اینکه در مبادی ورودی و خروجی تمام مناطق آزاد، گمرک جمهوری اسلامی مستقر است اعلام می کند که تمام کالاهایی که در حال حاضر وارد محدوده مناطق آزاد می شود با ثبت آماری و ثبت سفارش و ثبت در سامانه های جامع گمرکی انجام می شود.

موضوع ورود کالای قاچاق به مناطق آزاد و دریافت مالیات از فعالان اقتصادی در این مناطق باعث شد تا گفتگویی با سرپرست شهر فرودگاهی امام داشته باشیم.

متن کامل گفتگوی خبرنگار خبرگزاری «بازار» با «بهزاد زینالی» سرپرست منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) را با هم می خوانیم:

منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام با کد گمرکی ۱۰۱۱۰ حدود ۱۵۰۰ هکتار است که پهنه های آن تفکیک شده است و حدود ۲۴۰ هکتار هسته پیشران را در برنامه کاری داریم و اقدامات زیر ساختی در حال انجام است

* هدف از ایجاد منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام چه بود؟ و مساحت این منطقه چقدر است؟

منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام بر اساس ماده ۱۶۶ برنامه پنجم توسعه جهت تقویت ترانزیت هوایی و حمل و نقل ایجاد شد و دو هدف اساسی را پیگیری می کند. تبدیل به شدن هاب مسافری و هاب باری کشور از مهم ترین اهداف است. منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام حدود ۱۵۰۰ هکتار است که پهنه های آن تفکیک شده است و حدود ۲۴۰ هکتار هسته پیشران را در برنامه کاری داریم و اقدامات زیر ساختی در حال انجام است که در این پهنه، پهنه لجستیکی داریم و پهنه فناوری برتر، دانش بنیان و پهنه اداری تجاری داریم. کد گمرگی ۱۰۱۱۰ برای مناطق آزاد شهر فرودگاهی امام از سال ۹۸ اخذ شده و اقدامات تجاری آن در حال انجام و واردات و صادرات نیز در حال انجام است.

متاسفانه مالیات بر ارزش افزوده که از فعالان اقتصادی در مناطق آزاد اخذ می شود منجر به متضرر شدن و طولانی شدن بازگشت سرمایه و رسیدن به آن اهداف نهایی آنها می شود

* منتقدانی در خصوص دریافت مالیات بر ارزش افزوده از فعالان اقتصادی در مناطق آزاد داریم. به هر حال این اقدام بر خلاف اصل ایجاد مناطق آزاد است و باید اصلاح شود؟

با توجه به اینکه مالیات بر ارزش افزوده چندین سال است که از فعالان اقتصادی و شرکت ها و واحدهای تولیدی کالا و خدمات در مناطق آزاد اخذ می شود با توجه به اینکه این شرکتها و این واحدها قبل از اینکه در مناطق آزاد مستقر شوند در بیزینس پلن ها و برنامه هایی که برای توسعه خود دارند متاسفانه مالیات بر ارزش افزوده که از فعالان اقتصادی در مناطق آزاد اخذ می شود منجر به متضرر شدن و طولانی شدن بازگشت سرمایه و رسیدن به آن اهداف نهایی آنها می شود.

* نکته ای که وجود دارد برخی از منتقدان ایجاد مناطق آزاد می گویند که این مناطق معبر ورود کالای قاچاق به کشور هستند؟

موضوع قاچاق کالا که چندین سال است در مباحث اقتصادی کشور مطرح می شود که مبادی آن از مناطق آزاد است با توجه به تجربیاتی که از مناطق آزاد دارم به شما ایمان می دهم که کمتر از چند دهم درصد قاچاق کالا از مناطق آزاد صورت می گیرد. در مبادی ورودی و خروجی تمام مناطق آزاد، گمرک جمهوری اسلامی مستقر است و تمام کالاهایی که در حال حاضر وارد محدوده مناطق آزاد می شود با ثبت آماری و ثبت سفارش و ثبت در سامانه های جامع گمرکی انجام می شود.

تمام کالاهایی که وارد محدوده مناطق آزاد می شود با ثبت سفارش و ثبت در سامانه توسعه تجارت و اخذ عوارض مناطق آزاد، وارد محدوده می شوند و هر گونه خروج کالا از محدوده های مناطق آزاد، گمرک جمهوری اسلامی به عنوان مرزبان اقتصادی کشور حضور دارد

* پس با این حساب مناطق آزاد معبر ورود قاچاق کالا نیستند؟

با قاطعیت این موضوع را رد می کنم که مناطق آزاد معبر ورود کالای قاچاق به کشور هستند. متاسفانه با توجه به اینکه یک مقدار بحث اطلاع رسانی و خبر رسانی در مناطق آزاد کوتاهی شده است. متاسفانه این جلوه نمود پیدا کرده است که مناطق آزاد مبادی قاچاق هستند. عرض کردم تمام کالاهایی که وارد محدوده مناطق آزاد می شود با ثبت سفارش با ثبت آماری و ثبت در سامانه توسعه تجارت و انجام اظهارنامه مناطق آزاد و اخذ عوارض مناطق آزاد، وارد محدوده می شوند و هر گونه خروج کالا از محدوده های مناطق آزاد، گمرک جمهوری اسلامی به عنوان مرزبان اقتصادی کشور حضور دارد و این امر خیلی میسر نیست.

در شهر فرودگاهی امام خمینی هیچ پروژه نیمه تمامی وجود ندارد. چون مطالعات آن قبلا انجام شده است و مطالعات مالی آن مشخص است

* در منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام (ره) پروژه نیمه کاره داریم؟

پروژه های نیمه کاره مورد به مورد با یکدیگر متفاوت هستند و باید ریشه یابی شوند. در شهر فرودگاهی امام خمینی هیچ پروژه نیمه تمامی وجود ندارد. چون مطالعات آن قبلا انجام شده است و مطالعات مالی آن مشخص است. اخیرا هم شرکتهایی در شهر فرودگاهی امام مستقر شده اند و موفق شدیم ۹ شرکت دانش بنیان را مستقر کرده و به آنها خدمات ارائه کنیم. یک سوله ۶ هزار متری را در اختیار این شرکت ها قرار دادیم و حدود ۴ هزار متر هم تلاش می کنیم که به این پهنه اضافه شود. نهایت تلاش ما این است که بروکراسی اداری را برای این شرکتهای دانش بنیان به حداقل برسانیم.

برنامه ای که برای شهر فرودگاهی امام در نظر گرفته شده است باید اذعان کرد که شهر فرودگاهی امام صرفا مرز هوایی را دارد ولی در کنار آن پیش بینی شده است که حدود ۲۰۰ هکتار بندر خشک برای پهنه لجستیکی خط آنتنی ریلی پیش بینی شود. سرمایه گذاریهای اولیه هم انجام شده است و اینکه تراز تجاری صادرات و واردات و با توجه به اینکه گمرک فرودگاه امام یکی از بزرگترین گمرکات کشور است و از لحاظ ارزش دلاری یکی از بالاترین گمرکات کشور است تراز تجاری آن مثبت است.

در گمرک فرودگاه امام یک اتاق طلا و جواهر با زیرساخت های آن فراهم و انجام شده است که یک اتاق طلا و جواهر در فرودگاه امام ایجاد شود تا مشکلات واردکنندگان طلا و صادرکنندگان مصنوعات طلا و جواهر را کاهش دهیم

* به نظر می رسد این اقدام در جهت تسهیل تجارت در گمرک فرودگاه امام باشد؟

برای تسهیل امر تجارت در گمرک فرودگاه امام خمینی اقدامات خوبی انجام دادیم. در گمرک فرودگاه امام یک اتاق طلا و جواهر با زیرساخت های آن فراهم و انجام شده است که یک اتاق طلا و جواهر در فرودگاه امام ایجاد شود تا مشکلات واردکنندگان طلا و صادرکنندگان مصنوعات طلا و جواهر را کاهش دهیم و در سریعترین زمان ممکن این اقدام برای آنها انجام شود.

کد خبر: ۲۶۶٬۶۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha