۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۱
 فاصله گرفتن جهان از فنآوری آمریکایی
نبرد برای حاکمیت در فضای دیجیتال

فاصله گرفتن جهان از فنآوری آمریکایی

کنگره آمریکا به تکنولوژی های بزرگ امریکایی حمله می کند و این مهم نشان می دهد دولت امریکا به شرکت های خود اعتماد ندارد، بنابراین جهان از فناوری امریکایی دوری می کند.

بازار – فاطمه محمدی پور: اینکه جهان خود را از فناوری آمریکایی دور می کند، یک واقعیت است. بازیگران بزرگی مانند اتحادیه اروپا ، چین و روسیه همه استراتژی های خوبی را برای دور شدن از فناوری آمریکایی و ایجاد ایده های جایگزین برای فضای مجازی ارائه داده اند. واقعیت این است که اینترنت به میدان نبرد مبارزه برای حاکمیت دیجیتال تبدیل شده و یک استراتژی منسجم باید در اولویت قرار گیرد.

دلیل واقعی دور شدن  جهان از فناوری امریکایی این است که شرکت های امریکایی بیشتر مشغول توضیح دادن به کنگره در مورد خائن  نبودن خود هستند – اخیرا کنگره غول های فناوری آمریکایی را متهم به داشتن قدرت بیش از حد در بازار و براندازی دموکراسی کرد. با شک و تردید مداوم خود در مورد مزایای رسانه های اجتماعی و حمله به تکنولوژی های بزرگ ، کاملاً بدیهی است که دولت آمریکا به شرکت های خود اعتماد ندارد. پس چرا باید بقیه دنیا به آنها اعتماد داشته باشد؟ بنابراین جای تعجب نیست که اتحادیه اروپا در حال احداث دیوارهایی برای دور نگه داشتن شرکت های آمریکایی از مرزهای خود است.

 اروپا به نوبه خود قصد دارد شکاف میان خود و شرکتهای امریکایی را گسترده کند. بعد از سالها بی توجهی به نوآوری ، اکنون اتحادیه اروپا با ارتقاء شرکت های فنی خود و بستن در به روی شرکت های نوآوری ایالات متحده امریکا، قوانین فضای مجازی را تعریف می کند. سال گذشته، اتحادیه اروپا گسترده ترین و جدی ترین مقررات حفظ حریم خصوصی در جهان را با نام آیین نامه حفاظت از داده های عمومی ( GDPR)  وضع نمود و تلاش کرد اهمیت و ارتقاء شرکت های فن آوری امریکایی در بازارهای اروپا را مهار کند.

در این راستا، در اوایل نوامبر ۲۰۱۹، اتحادیه اروپا اعلام کرد در حال ساخت زیرساختهای ابری اروپایی تحت حمایت دولت، با نام Gaia-X است. این ابتکاری است که به شرکتهای فناوری داخلی امکان می دهد وابستگی خود را به شرکت های آمریکایی و چینی که در حال حاضر زیرساخت ابری جهانی را مدیریت می کنند، پایان دهند و رهبران اروپایی اظهار داشتند زیرساخت های قوی فناوری داخلی برای کنترل بیشتر شهروندان اروپایی بر داده های خود ضروری است .

در جهان به طور فزاینده چند قطبی، استراتژی فناوری نقش اساسی در حفظ قدرت بین المللی ایفا می کند و به همین دلیل است که آیین نامه حفاظت از داده های عمومی به یک استاندارد واقعی در اقتصاد بازار تبدیل شده است - استانداردهای نظارتی آن چنان واضح است که اکنون بیشترین تأثیر جهانی را دارد. در واقع ، تنظیم قوانین بازی به یک ملت اجازه می دهد تا هدفهای شرکتهای فناوری را فراتر از مرزهای خود جستجو کنند و این اقدامی است که شرکتهای آمریکایی دنبال می کنند.

اتحادیه اروپا اولین بازیگری نیست که سعی دارد از فناوری آمریکایی دور شود. سالهاست که روسیه و چین در زمینه توسعه زیرساختهای سایبری که وابستگی کمتری به ایالات متحده آمریکا دارند ، تلاش می کنند.  برای مثال در اوایل نوامبر سال جاری، قانون حاکمیت اینترنتی روسیه به اجرا درآمد، دیوار آتش بزرگ چین ایجاد شد و توانایی کشور روسیه برای سانسور سایت های آنلاین افزایش یافت. ناگهان جهان شاهد مسدود شدن شرکت های آمریکایی در بازارهای روسیه بود.

 در ۸ دسامبر، روزنامه فایننشال تایمز گزارش داد: چین دستور داده است تمام فناوری های خارجی را در دفاتر دولتی حذف کند، حرکتی که احتمالاً باعث توسعه صنعت داخلی خواهد شد. در مقایسه با روسیه و چین، اتحادیه اروپا بسیار دیرتر وارد  عرصه فناوری و دوری جستن از شرکت های فناوری امریکایی شد. اما تلاش اروپا جهت عدم  وابستگی به فناوری امریکایی بسیار جالب تر از تلاش روسیه و چین است زیرا همراه با کارزارهای سیاست رقابت برای بهره مندی از شرکت های داخلی با هزینه آمریکایی ها، اتحادیه اروپا در بازار اقتصادی بزرگترین چالش سیاست دیجیتال را برای ایالات متحده امریکا ارائه می دهد.

اروپا در دهه ۱۹۶۰ با تشکیل Airbus - یکی از بزرگترین تولید کننده های هواپیمایی امروز – کاری مشابه انجام داد. اروپا از طریق تحکیم استراتژیک و مشارکت های دولتی و خصوصی به شرکت های داخلی کمک کرد در عرصه رقابت با شرکت های خارجی عقب نمانند. سپس این شرکت چنان قوی شد که سهم بازار شرکتهای آمریکایی را گرفت و خود را برای رقابت در صحنه جهانی آماده نمود. این استراتژی قبلاً مورد استفاده قرار گرفته و موفق شده است. احتمالاً دوباره نیز موفق خواهد شد.

 آمریکایی ها باید به این موضوع واقف باشند که دیگر بازیگران فناوری از آنها پیشی می گیرند، بنابراین باید تدابیری را جهت رقابت با آنها اتخاذ کنند. به نظر می رسد، جایگزین مناسبی برای GDPR وجود نداشته باشد همانطور که کنگره مرتباً به این آیین نامه به عنوان آیین نامه ای مطلوب استناد می کند. طرح و اتخاذ یک گزینه خوب باعث می شود چشم انداز آمریکایی متفاوت و بهتر باشد. شرکت های امریکایی باید به رقیبان خود و نوآوران در عرصه جهانی به عنوان دوستان خود نگاه کنند نه دشمنانی که لایق ناسزا هستند. باید اذعان داشت که تکنسین ها و نوآوران  محصولات خود را بهتر از تنظیم کننده ها می شناسند و باید  به این مهم توجه نمود که اینترنت، جهانی و نه ملی است.

در نهایت باید گفت: درست است که آمریکا هنوز رهبر فناوری جهان است، اما این کشور نمی تواند رهبری خود را تثبیت شده بداند. بازیگران دیگری نیز هستند که وارد مسابقه می شوند و آنها چالش هایی را برای اینترنت آزاد آمریکا ایجاد کرده اند. اگر ایالات متحده بخواهد جایگاه خود را در صدر فناوری جهانی نگه دارد،  باید یاد بگیرد با رقیبان و نوآوران به خوبی کار و رقابت کند.

کد خبر: ۲٬۶۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha