۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
پای گرانی در کفش زمستانی | ارزان های بی کیفیت قدم در راه می گذارند
بازار گزارش می‌دهد؛

پای گرانی در کفش زمستانی | ارزان های بی کیفیت قدم در راه می گذارند

اصفهان- بازار کفش زمستانی در اصفهان در رکود کامل به سر می رود و به اعتقاد فروشندگان اگر وضعیت به همین منوال طی شود، تعطیلی اغلب فروشگاه ها را شاهد خواهیم بود.

عارف اصفهانی؛ بازار: رکود فروش به ویژه در دو کانون عمده کفش اصفهان یعنی در خیابان سپه و چهارباغ پایین به خوبی مشخص است؛ گرچه پاساژهایی مثل افتخار هم که یکی از قطب های کفش فروشی اصفهان به شمار می رود نیز نتوانسته از این رکود جان سالم به در ببرد.

فقط کافی است به فروشگاه های کفش فروشی سر بزنی تا متوجه شوی که وضعیت کفش زمستانی در این روزها که از سرمای زمستانی هم خبری نیست، چگونه است. با یک تخمین ساده می توان فهمید که این روزها کفش فروشان و به خصوص کسانی که کفش زمستانی عرضه می کنند چندان دل خوشی از بازار ندارند.

رکود، این روزها بازار کفش زمستانی را در حالی منجمد کرده است که قیمت ها رو به صعود است؛ فروشندگان اما نگرانند که در این روزهای مانده به عید و موسم گرمی هوا، نیم چکمه ها و چکمه های زمستانی روی دستشان بماند.

یکی از فروشندگان بازار سپه که از این وضعیت راضی نیست، به خبرنگار بازار می گوید: گرم شدن هوا بازار کفش های زمستانی را بی رونق کرده و در عین حال وجود فروشگاه هایی که کفش های بی کیفیت زمستانی را با قیمت های بسیار ناچیز می فروشند باعث شده که رونق چندانی در بازار نباشد.

به گفته علی که ۱۰ سالی می شود در این حوزه مشغول کار است؛ سردی بازار برای فروشندگان کفش دلسردی ایجاد کرده و زمستانه ها توی ویترین خاک می خورند.

به گفته فروشندگان، با وجود اینکه تا سال گذشته مشتریان کفش های زمستانه نسبتاً خوب بودند و بازار رونق مناسبی داشت اما امسال با تورم موجود و گرانی های پیش آمده، مخاطبان این بازار هم کم شده اند و آنها تا ورشکستگی فاصله ای ندارند

حالا چه در راسته کفش فروشان واقع در چهارباغ پایین محدوده میدان شهدا باشی یا راسته خیابان سپه را گز کنی هر دو به فاصله چند صد متر از یکدیگر شباهت زیادی به یکدیگر دارند.

به گفته فروشندگان، با وجود اینکه تا سال گذشته مشتریان کفش های زمستانه نسبتاً خوب بودند و بازار رونق مناسبی داشت اما امسال با تورم موجود و گرانی های پیش آمده، مخاطبان این بازار هم کم شده اند و آنها تا ورشکستگی فاصله ای ندارند.

احمد از دیگر با سابقه های بازار کفش است که در محدوده میدان شهدا مغازه کفش فروشی دارد. به گفته خودش از ۱۸ سال پیش که این کار را شروع کرده، هیچ گاه بازار کفش را به این شکل ندیده است. به گفته این فروشنده تا همین دو سال پیش هم با وجود کرونا مردم کفش می خریده اند.

پای گرانی در کفش زمستانی | ارزان های بی کیفیت بر تخت پادشاهی جلوس کردند

او یکی از نیم بوت ها را بر می دارد، ورنداز می کند و می گوید: این کفش ها چرم نیستند اما به قول معروف شبه چرم و نسبتاً با کیفیت هستند. اما چون قیمت آنها بالاست مشتری چندانی ندارد. برچسبی که روی کفش خورده قیمت ۸۵۰ هزار تومان را نشان می دهد؛ عددی که نشان می دهد در ابعادی کلی تر، بازار کفش با رکود مواجه شده است. به گفته او سال پیش همین کفش به قیمت ۴۵۰ هزار تومان فروخته می شد و با اینکه فروشنده ها سعی کرده اند قیمت را زیاد بالا نبرند تا خریدار کم نشود اما در واقعیت چنین اتفافی نیفتاده است.

برچسب خورده ها که تکلیفشان معلوم است و کفش های برچسب نخورده هم وقتی مشتریان قیمت هایشان را می پرسند، مشتری ندارد؛ خیره به این برچسب ها نگاهی می اندازند و می روند. به گفته فروشندگان، این نگاه های پر تعجب در بازار کفش زیاد است؛ خریداری هم اگر باشد، کارش تنها به نگاهی معنی دار ختم می شود.

فروشنده ها از وضعیت بازار ناراضی اند. به گفته آنها نیاز بازار کفش به صورت فصلی تغییر شکل پیدا می کند اما این زمستان با بقیه زمستان های اصفهان متفاوت است.

رتبه سوم اصفهان در تولید کفش

رئیس سابق اتحادیه کفش استان اصفهان در گفت و گو با بازار و در پاسخ به این سوال که اصفهان در زمینه تولید کفش در اصفهان با چه مشکلاتی روبرو هستیم، اظهار می کند: متأسفانه با وجود اینکه اصفهان دارای رتبه سوم تولید کفش در کشور است اما می بینیم که بسیاری از کارگاه های کوچک کفش در اصفهان در حال تعطیل شدن هستند و اگر دولت در این رابطه حمایت نکند این صنف با مشکلات جدی روبرو خواهد شد.

اکبر زاهدی ادامه داد: با وجود اینکه در تامین برخی از مواد اولیه کفش با مشکل مواجه هستیم ولی صنعت کفش اصفهان حرف های زیادی برای گفتن دارد و باید از این صنعت حمایت شود.

زاهدی: در بازار تولید و تجارت فعلی هر تولیدکننده ای فعال باشد و بتواند با تکنولوژی روز دنیا تولید و اقدام به نوآروی و نوسازی تجهیزات کند، قطع یقین موفق خواهد بود

وی با تاکید بر لزوم حمایت از صنعت کفش دست دوز در اصفهان اظهار می کند: در بازار تولید و تجارت فعلی هر تولیدکننده ای فعال باشد و بتواند با تکنولوژی روز دنیا تولید و اقدام به نوآروی و نوسازی تجهیزات کند، قطع یقین موفق خواهد بود و هر تولیدکننده ای به روز نباشد و همچنان سنتی کار کند هر روز عقب مانده تر خواهد بود.

وی ادامه می دهد: برخی از واحدها، مشکل نقدینگی دارند و باید مشکلاتشان حل شود. اگر دولت حمایت های لازم را از این صنف نداشته باشد با مشکلات جدی در این زمینه روبرو خواهند شد.

رئیس اتحادیه کفاشان استان اصفهان در حالی از وضعیت نامناسب تولید کنندگان کفش می گوید که در حال حاضر تولید کنندگان داخلی تنها ۲۰ درصد از مواد اولیه خود را وارد می کنند و ۸۰ درصد مابقی تولید داخل است.

پای گرانی در کفش زمستانی | ارزان های بی کیفیت بر تخت پادشاهی جلوس کردند

زاهدی با بیان اینکه کفش اصفهان فرصت های زیادی دارد که با سیاست های درست به جایگاه قبلی خود بازگردد، بیان می کند: می توانیم امیدوار باشیم که به روزهای خوب بازگردیم اما مسئولان نیز باید حمایتگر باشند.

پای گرانی در کفش زمستانی

در این زمستان؛ گرانی، پایش را توی یک کفش کرده و مشتریان را فراری داده است. بنابراین نارضایتی تنها محدود به فروشندگان نمی شود، خریداران نیز از این بازار دل خوشی ندارند و گرانی چند برابری نرخ کفش ها را دلیلی بر نخریدن می دانند. به گفته خریداران معیشت و سفره ها مهم تر از پاپوش است و آنها ترجیح می دهند بر اساس نیازها و ضروریاتی که دیگر نمی توان از آنها گذشت اقدام به خرید کنند.

محسن امامی، کارشناس اقتصاد نیز در گفت و گو با بازار در رابطه با علت رکود و گرانی گرانی کفش می گوید: افزایش نرخ مواد اولیه به‌ ویژه مواد پتروشیمی و گرانی دلار باعث شده که بازار کفش رونق گذشته را نداشته باشد. این مساله نه تنها در وضعیت داخل بلکه در زمینه صادرات هم تاثیر زیادی داشته است و به گفته تولیدکنندگان عمده کفش، وضعیت حکایت از این دارد که صادرات کفش هم در مقایسه با گذشته از وضعیت خوبی برخوردار نیست.

وی ادامه می دهد: حتی وضعیت به گونه ای شده که تعدادی از فعالان بازار کفش به فکر تغییر شغل هستند؛ زیرا بر اساس ادعای آن‌ ها تقاضا در بازار کفش پایین است. آن‌ ها می‌ گویند درآمد مردم به‌ قدری کم است که از پس خرید اجناس جدید با قیمت بالا برن می‌ آیند. مردم نیز خرید یک جفت کفش مناسب چهار فصل را به خرید هر جفت کفش مخصوص یک‌ فصل ترجیح می‌ دهند.

این کارشناس اقتصاد تاکید کرد: در دو سال کرونا وضعیت بازار کفش مناسب نبود و به دلیل کاهش رفت و آمد، افراد سعی می‌ کردند از وسیله هایی که دارند استفاده کنند. اینک که در زمان پساکرونا هستیم مهمانی ها دوباره از سر گرفته شده است اما باز هم حال بازار کفش به دلیل گرانی خوش نیست.

با گشتی در بازار چشممان به قیمت های عجیب میلیونی می خورد. در میان کفش‌ ها، کتونی قیمت مناسب تری نسبت به کارایی آن دارد اما برخی کفش‌ های مجلسی زنانه با قیمت‌ های عجیب وجود دارد که برق را از سر می پراند. به طور مثال یک کفش نیم بوت زنانه با جنس چرم دو میلیون تومان قیمت خورده است؛ این در حالی است که این کف قیمت یک نیم بوت محسوب می شود و بوت های بلندتر، سه و نیم میلیون تومان تا پنج میلیون تومان هم قیمت دارند. این قیمت ها البته بیشتر در قسمت های بالای شهر رواج دارد و به گفته کفش فروشان میدان شهدا؛ «اینجا کسی خریدار این کفش های گرانقیمت نیست».

بازار کفش اصفهان در یک دوره زمانی طولانی بسیار شهرت داشته و حتی از ایتالیا برای بردن کفش به خیابان سپه می آمده اند اما اکنون این صنف با مشکلات جدی روبرو شده اند

راسته کفش فروشی های هر منطقه از شهر، خریداران خاص خودش را دارد. هر چه به جنوب شهر نزدیکتر بشوی و بخواهی کفش از برندهای مشهور بخری نیم بوت ها حتی بیش از پنج میلیون تومان نیز قیمت می خورند.

ارزان های بی کیفیت

در این میان؛ طبقه متوسط همان راسته شهدا را برای خرید کفش انتخاب می کنند. خانمی که برای خرید کفش به بازار آمده است، با نارضایتی می‌گوید: خودتان قضاوت کنید، کفش‌ ها گران و بی‌ کیفیت است، دورتادور کفش‌ ها چسب ریخته شده و حتی یک دور دوزی هم ندارند، پول بدهیم کفش بی‌کیفیت بخریم؟!

در فروشگاه دیگری نیز خانواده‌ ای برای خرید کفش تابستانی آمده‌ اند و پس از قیمت‌ گرفتن، ارزان‌ ترین محصول را انتخاب می‌ کنند. پدر این خانواده توضیح می‌ دهد: این درست نیست که قیمت کفش‌ های زمستانه با پایین‌ ترین کیفیت از ۵۰۰ هزار تومان شروع شود. خب ما پول بابت چه بدهیم؟ بی‌ کیفیتی؟

خیابان سپه و پاساژ افتخار از دیگر مراکز اصلی فروش کفش در اصفهان به شمار می‌ روند. زمانی فروشگاه‌ های این دو منطقه جزو بازارهای پر رفت‌ و آمد شهر محسوب می‌ شدند ولی کفش‌ فروشان این مناطق اصفهان هم مانند سابق بازار شلوغی ندارند. یکی از فروشنده‌ های مسن کفش در پاساژ افتخار می‌ گوید: ما رکود را پشت سر گذاشتیم و حالا با ورشکستگی دست ‌و پنجه نرم می‌ کنیم! کفش مثل قبل مشتری ندارد، خود من در طول هفته قبل فقط ۱۰ مشتری داشتم که آن‌ ها ارزان‌ ترین مدل‌ ها را خریدند. قیمت کفش در تولیدی‌ ها هم بی‌ رویه بالا می‌ رود.»

بازار کفش اصفهان در یک دوره زمانی طولانی بسیار شهرت داشته و حتی از ایتالیا برای بردن کفش به خیابان سپه می آمده اند اما اکنون این صنف با مشکلات جدی روبرو شده اند و اگر حمایتی از آنها صورت نگیرد بسیاری از خرده فروشان و کارگاه های کوچک تولیدی که سهم عمده ای در اشتغال اصهفان ایفا می کنند رو به تعطیلی می روند.

کد خبر: ۲۶۶٬۳۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha