۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۹
رقم وام ازدواج و فرزندآوری در سال آینده چقدر است؟
«بازار» از نحوه بررسی لایحه بودجه گزارش می دهد

رقم وام ازدواج و فرزندآوری در سال آینده چقدر است؟

کمیسیون تلفیق مجلس در حالی جزییات لایحه بودجه سال آینده را مورد بررسی قرار داده که اعضای این کمیسیون با افزایش میزان رقم وام ازدواج و فرزندآوری در سال ۱۴۰۳ موافقت کردند.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: کار بررسی جزئیات لایحه بودجه سال آینده از عصر دیروز در کمیسیون تلفیق مجلس کلید خورد و اعضای این کمیسیون برای چکش کاری و رسیدگی دقیق مواد بودجه و تصویب بندهای آن وارد عمل شدند. لایحه بودجه ای که اگرچه از ابتدا دارای شبهه و ابهاماتی در بخش درآمدها و چگونگی هزینه ها بود اما پس از اصلاح دوباره آن توسط دولت، مورد موافقت نمایندگان ملت قرار گرفت. البته کارشناسان اقتصادی همچنان معتقدند؛ چنین لایحه ای در کمیسیون تلفیق مجلس نیازمند بررسی دقیق تر و حساس تری است تا نه تنها در تامین هزینه ها و چگونگی کسب درآمدها مشکلی ایجاد نشود بلکه بودجه ای واقعی و با کمترین احتمال کسری مورد تصویب نهایی قرار گیرد.

طبق آیین نامه مجلس شورای اسلامی، کمیسیون تلفیق ۱۰ روز کاری فرصت دارد تا گزارش خود را از بررسی جزئیات لایحه بودجه در بخش درآمدی به صحن مجلس ارائه نماید، این در حالی است که کار بررسی جزئیات لایحه در بخش درآمدی تا نیمه بهمن به طول می انجامد و پس از آن بررسی بخش هزینه های بودجه در مجلس شروع خواهد شد، این بخش به دلیل حساسیت های ویژه در بررسی ها وقت و انرژی بیشتری را از نمایندگان مجلس می گیرد، با این وجود ابتدا بخش درآمدی بودجه و پس از آن بخش هزینه ای برای بررسی و تصویب به مجلس ارائه خواهد شد.

دولت برای سال آینده باید طوری برنامه ریزی کند تا فعالان حوزه کسب کار و بخش تولید به دلیل احتمال تشدید رکود صدمه نبینند، از طرفی نمایندگان مجلس نیز در بحث افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده باید تجدید نظر کنند تا سطح عمومی قیمتها در بازار روند روبه رشدی به خود نگیرند

توجه و تمرکز مجلس بر روی درآمدهای واقعی دولت در بودجه

در بخش درآمدی دولت برای کسب منابع بودجه سال آینده تمرکز خود را بر دریافت مالیات از کسانی که به اشکال مختلف در پرداخت آن طفره رفته اند، گذاشته است و با شناسایی آنها از طریق بانک های اطلاعاتی بخصوص رصد تراکنش های بانکی قصد دارد این افراد را در پرداخت مالیات سهیم کند. مالیاتی که با افزایش ۵۰ درصدی آن نسبت به سال جاری با واکنش و انتقاد خیلی ها روبه رو شد، آنها معتقدند؛ چنانچه رقم دریافت مالیات افزایش یابد فعالان اقتصادی و شاعلان حوزه کسب و کار و ...را با مشکل جدی مواجه می کند اما دولت قول داده است که فشاری به مالیات پردازان در سال آینده وارد نشود و افزایش درآمدهای مالیاتی فقط از طریق پرداخت مالیات، فراریان مالیاتی کسب کند.

البته چون قیمت ها در بازار افزایش یافته است، بنابراین دولت نیز متناسب با درآمدی (مالیات) که حاصل رشد قیمت هاست درآمد قابل قبولی را از این محل نصیبش می شود. این در حالی است که طبق نظر کارشناسان با فشار اقتصادی به مردم در پی رشد قیمت ها در بازار، دولت برای سال آینده باید طوری برنامه ریزی کند که فعالان حوزه کسب کار و بخش تولید به دلیل احتمال تشدید رکود صدمه نبینند از طرفی نمایندگان مجلس نیز در بحث افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده در بودجه بایستی تجدید نظر کنند، تا سطح عمومی قیمتها روند روبه رشدی به خود نگیرند.

تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای هر یک از زوج هایی که تاریخ ازدواج آنها بعد از ۱۴۰۱.۱.۱ بوده است، مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان و با دوره بازپرداخت ده ساله از سال آینده انجام می شود، همچنین ارایه وام ازدواج برای زوج زیر ۲۵ سال و زوجه زیر ۲۳ سال ۳۵۰ میلیون تومان در نظر گرفته شد

افزایش رقم وام ازدواج و فرزند آوری در بودجه ۱۴۰۳

اکنون که کمیسیون تلفیق لایحه بودجه کار بررسی جزئیات این لایحه را شروع کرده است، دیروز در نخستین اقدام اعضای این کمیسیون رقم پرداخت وام ازدواج و فرزندآوری را برای سال آینده افزایش دادند.

به طوری که علی اصغر عنابستانی، عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۳ در گفتگو با خبرگزاری «بازار» گفت: در اولین روز بررسی جزئیات لایحه بودجه، بنده طرح افزایش رقم پرداخت وام ازدواج و فرزند آوری را با هدف افزایش کمک هزینه ازدواج برای ترغیب جوانان به این امر حسنه همچنین توجه به رشد جوانی جمعیت کشور، مطرح کردم که مورد موافقت نمایندگان در کمیسیون تلفیق قرار گرفت.

وی اظهارداشت: کمیسیون تلفیق لایحه بودجه در تبصره ۱۳ این لایحه مصوب کرد ند تا تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای هر یک از زوج هایی که تاریخ ازدواج آنها بعد از ۱۴۰۱.۱.۱ بوده است، مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان و با دوره بازپرداخت ده ساله انجام شود. همچنین ارایه تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای زوج زیر ۲۵ سال و زوجه زیر ۲۳ سال ۳۵۰ میلیون تومان باشد. البته رقم پرداخت وام ۳۰۰ میلیون تومانی ازدواج قبلا در کمیسیون اجتماعی در نظر گرفته شده بود اما عصر روز گذشته در کمیسیون تلفیق لایحه بودجه این رقم افزایش یافت که امیدواریم در صحن علنی نیز مورد تائید نهایی نمایندگان مجلس قرار گیرد.

برای فرزندانی که از سال ۱۴۰۲ به بعد متولد می شوند وام فرزندآوری به ازای فرزند اول ۴۰ میلیون تومان، فرزند دوم ۸۰ میلیون تومان، فرزند سوم ۱۲۰ میلیون تومان همچنین به ازای فرزند چهارم ۱۵۰ میلیون تومان و فرزند پنجم و بیشتر ۲۰۰ میلیون تومان بصورت قرض الحسنه پرداخت می شود

تغییر جداول رقم پرداخت وام و تسهیلات فرندآوری برای سال آینده

این عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۳ در ادامه به بحث تغییر جداول رقم پرداخت تسهیلات فرزندآوری برای سال آینده اشاره کرد و افزود: در راستای توجه به رشد جمعیت جوان کشور که مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز هست، مجلس تمام ظرفیت های قانونی خود برای اجرای قانون جوانی جمعیت کشور بکار می گیرد، به طوری که روز گذشته نیز رقم پرداخت وام فرزندآوری برای سال آینده افزایش و مورد موافقت نمایندگان کمیسیون تلفیق قرار گرفت. آنگونه که پیرو ارائه تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری و براساس موضوع ماده ۱۰ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، برای فرزندانی که از سال ۱۴۰۲ به بعد متولد می شوند، تسهیلات قرض الحسنه فرزندآوری به ازای فرزند اول ۴۰ میلیون تومان، فرزند دوم ۸۰ میلیون تومان، فرزند سوم ۱۲۰ میلیون تومان همچنین به ازای فرزند چهارم ۱۵۰ میلیون تومان و به ازای فرزند پنجم و بیشتر ۲۰۰ میلیون تومان بصورت قرض الحسنه پرداخت شود.

وی ادامه داد: اعضای کمیسیون تلفیق لایحه بودجه همچنین مصوب کرد تا تسهیلات قرض‌الحسنه ودیعه یا خرید یا ساخت مسکن البته با رعایت قوانین حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و قانون جامع ایثارگران برای خانوده‌های فاقد مسکنی که از ابتدای سال ۱۳۹۹ به بعد صاحب فرزند سوم یا بیشتر می‌شوند به میزان ۳ میلیارد ریال در نظر گرفته شود. همچین پیرو مصوبه کمیسیون، بانک مرکزی مکلف است به افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان بهزیستی، خانواده شهدا، جانبازان و رزمندان معسر با معرفی نهادهای مربوطه و تأیید سامانه رفاه ایرانیان مبنی بر قرار داشتن این افراد در ۳ دهک اول درآمدی، وام قرض‌الحسنه مسکن محرومین به مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان اعطا کند.

بنا به این گزارش، نمایندگان مجلس عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۳ همچنان مشغول بررسی مفاد لایحه و جزئیات آن هستند حال با توجه به اینکه بحث تورم، افزایش هزینه های زندگی مد نظر است بنابراین اغلب نمایندگان این کمیسیون تاکید دارند؛ بررسی ها در لایحه بودجه ۱۴۰۳ طوری خواهد بود که فشار آنچنانی به مردم وارد نشود و از طرفی دولت نیز توان اداره امور کشور را با منابعی که در نظر گرفته است را داشته باشد.

کد خبر: ۲۶۶٬۲۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • علی IR ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
      0 0
      امیدواریم افزایش حقوق کارمندان بمقدار ۳۵درصد افزایش یابد، چراکه امسال، سال بسیار سختی برای حقوق بگیران میباشد، ۲۵درصد افزایش حقوق واقعا موجب اضافه شدن سختی و مشکلات بسیاربیشتری درسال آینده میشه.