۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۸
کمبود برق تابستان و گاز در زمستان بلای جان تولید سیمان| تولیدات داخلی ما خیلی بهتر از چین است
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان مصنوعات سیمانی:

کمبود برق تابستان و گاز در زمستان بلای جان تولید سیمان| تولیدات داخلی ما خیلی بهتر از چین است

قدیری، رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان مصنوعات سیمانی و لوازم فلزی ساختمانی تهران در بیان مشکلات این صنف به نوسان قیمت سیمان اشاره کرد.

به گزارش بازار، در بررسی مشکلات پیش پای اصناف، معمولا یکسری مسائل مشترک مطرح می‌شود که عمده آن‌ها در خصوص بحث مالیات و موارد دیگری از این دست است. برای نمونه صنوف مرتبط با لوازم خانگی بحث سراهای ایرانی را مطرح می‌کنند که منجر به رکود و ورشکستگی این صنف شده؛ اما اعضای صنف تولیدکنندگان و فروشندگان مصنوعات سیمانی و لوازم فلزی ساختمانی در حال حاضر با چه چالش‌هایی دست و پنجه نرم می‌کنند و چه موانعی پیش پای خود دارند؟

رئیس اتحادیه این صنف می‌گوید بحث اصلی‌شان این است که درآمدها با هزینه‌ها یکی نیستند؛ علی‌الخصوص در سال جاری که هزینه‌ها به شکل وحشتناکی بالا رفته و درآمدها نسبت به افزایش هزینه‌ها هم‌خوانی ندارند؛ از سوی دیگر، با توجه به اینکه صنعت ساختمان در کشور ما حالت رکود پیدا کرده، مشکلات آن، به مشاغل وابسته به آن هم چه مستقیم و چه غیرمستقیم، تسری پیدا می‌کند.

به گفته مرتضی قدیری در صنف لوازم فلزی ساختمانی از ابتدا که می‌خواهند ساختمان را تخریب کنند با صنف آن‌ها درگیر هستند تا زمانی‌که می‌خواهند کف را موزائیک کرده، جارو کنند و بیرون بروند. حتی برای نازک‌کاری و کچ‌کاری آخر با ماله و کمچه و وسایلی که صنف مذکور، فروشش را در اختیار دارند، در ارتباط هستند. به همین دلیل کار این صنف نسبت به سایر صنایع با مراحل تخریب و ساخت ساختمان ارتباط و وابستگی مستقیم دارد.

رکود ساختمان‌سازی و سیاست‌گذاری‌های غلط مالیاتی
رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان مصنوعات سیمانی و لوازم فلزی ساختمانی تهران، می‌گوید: با توجه به سیاست‌های دولت که قصد تزریق پول در جامعه را ندارد، صنعت ساختمان رکود قابل توجهی پیدا کرده و این باعث می‌شود صنف ما هم متضرر شده و از نظر درآمدی در وضعیت مناسبی نباشند.

از سوی دیگر، بحث مالیات و سیاست‌گذاری‌های جدیدی که در این خصوص وجود دارد، تا حدی مشکل‌آفرین شده است.

قدیری در این باره توضیح می‌دهد: جدیدترین مسئله، سامانه مودیان مالیاتی است که هنوز تکلیف مشخصی برای آن ابراز نشده؛ برای نمونه الان گفته می‌شود زیر ۱۸ میلیارد تا تاریخ ۳۱ شهریور نیازی نیست که اقدام کنند که این بحثی دو پهلو است با این ابهام که آیا نیاز نیست ثبت‌نام کنند یا نیاز نیست که فاکتور اعلام کنند یا گردش داشته باشند!

او با بیان اینکه در برخی موارد این اتفاق رخ داده است، ادامه می‌دهد که «طرف ثبت‌نام می‌کند اما خریدهایش را مجبور می‌شود از جاهایی انجام دهد که ارزش افزوده مشمول آن شود. آیا اگر این خریدها را ثبت کرده و فروش‌هایش را ثبت نکند، بعدا مشکلی پیش نمی‌آید؟»

مسئله‌ای که قدیری به آن اشاره می‌کند، کاملا مبهم است. با این توضیح که «ممکن است دوستان ما در سازمان امور مالیاتی بگویند که همه چیز مشخص است؛ اما ابهام موجود منجر به این می‌شود که تکلیف کار همکاران ما در بحث مالیاتی مشخص نبوده و شفاف نباشد که چطور باید عمل کنند؛ بسیاری از همکاران صنف ما عددشان به عدد و رقم تعیین شده توسط سازمان نخورده و از آن پایین‌تر است و این باعث می‌شود حالت بلاتکلیفی تا حدی منجر به ایجاد نارضایتی شود.»

به این ترتیب و به گفته قدیری: تا حدودی دغدغه اعضای صنف در این مسئله است؛ برگه تشخیص‌هایی که کشیده می‌شود نسبت به دستگاه‌های کارتخوان، ضرایب مالیاتی یا اینتاکدهایی که برای برخی رسته‌های ما در نظر گرفته شده، ضریب سود واقعی نیست؛ هرچند سازمان مالیاتی قول همکاری داده اما این دغدغه برای اعضای صنف ما کاملا مشهود است.

به این ترتیب این هزینه بر اعضای صنف تولیدکنندگان و فروشندگان مصنوعات سیمانی و لوازم فلزی ساختمانی مترتب است و در کنار درآمدی که بالا نرفته تا حد قابل توجهی سختی در کسب و کار برای آن‌ها به وجود می‌آید.

سیمان همیشه دچار تزلزل و افزایش قیمت بوده است
یکی دیگر از مشکلات این صنف به بحث مواد اولیه مربوط می‌شود. به گفته قدیری: در بحث مصنوعات سیمانی که همیشه می‌بینیم سیمان دچار تزلزل و افزایش قیمت بوده یا به دلیل کمبود تولید و خصوصا در تابستان که مسئله کمبود برق وجود داشته و الان هم در تابستان مساله کمبود گاز وجود دارد؛ یعنی قیمت سیمان در زمستان و تابستان متاثر از مسائل انرژی است حتی در بحث آهن هم همین‌طور است و این مسائل باعث می‌شود که تولیدکنندگان ما در مواقعی در تابستان برق نداشته و الان گاز هم با مشکل مواجه شوند.

رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان مصنوعات سیمانی و لوازم فلزی ساختمانی، ادامه می‌دهد: برخی اعضای ما در محلاتی هستند که لوله‌کشی گاز وجود نداشته و گاز کپسولی استفاده می‌کنند و گاز کپسولی هم محدودیت‌هایی دارد و نمی‌توانند آن‌طور که باید ارائه خدمت کنند.

ارتباط آلودگی هوا و تولید سیمان
اما با شدت‌گرفتن آلودگی هوا، کارخانه‌های تولید سیمان جزو نخستین جاهایی هستند که تعطیل می‌شوند و این هم یکی از مسائلی است که این صنف را متاثر می‌کند.

قدیری توضیح می دهد: ما انرژی های فسیلی را استفاده کرده و از انرژی‌های خاک استفاده نمی‌کنیم و این مسئله حتی در تولیدات‌مان هم وجود دارد؛ در تولیدات دیگرمان هم که بحث لوازم فلزی ساختمان است همین‌طور.

او به تولیداتی که به سوخت گاز نیاز دارند اشاره کرده و می‌گوید: بیل را که می‌خواهند تولید کنند باید آن را به یک حرارتی رسانده، آبکاری کنند، سخت کاری کنند، مصرف گاز و انرژی‌های فسیلی دیگری را می‌طلبد و همه این‌ها مسئله است که اگر گاز قطع شود و اتفاقات دیگری رخ دهد تولیدات هم خدشه‌دار شده و یا زمان تولید طولانی‌تر می‌شود.

همه این‌ها مواردی است که تولیدکننده مرتب هزینه مازاد می‌کند و حتی تعطیلی ممکن است به ‌نظر خیلی سبک بیاید؛ اما هزینه‌های جاری کارخانه پرداخت می‌شود ولی امکان بهره‌برداری از زمان را ندارد یعنی وقتی آن را تعطیل می‌کنند هزینه‌های جاری مثل حقوق کارگر و بحث اجاره ساختمان و غیره همچنان به قوت خود باقی است. رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان مصنوعات سیمانی و ل

تولیدکننده‌های خوبی داریم
رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان مصنوعات سیمانی و لوازم فلزی ساختمانی تهران، می‌گوید: ما تولیدکننده‌های خوبی داریم و در حال حاضر در صنف‌مان تولیدات‌مان خیلی بهتر از کشورهای دیگر مخصوصا چین است.

قدیری در عین حال توضیح می‌دهد که «قیمت تولیدات ما هنوز قیمت بالاتر است؛ اما جایگاه این را داریم که خود را مطرح کرده و اعتماد مصرف‌کننده را جلب کنیم.»

کد خبر: ۲۶۶٬۱۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha