اعتبارسنجی و تحول نظام وثایق در دستور کار وزارت اقتصاد قرار دارد
معاون وزیر اقتصاد:

اعتبارسنجی و تحول نظام وثایق در دستور کار وزارت اقتصاد قرار دارد

معاون سیاست‌گذاری اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه این وزارتخانه موضوع اعتبارسنجی و تحول نظام وثایق را پیگیری می‌کند، گفت: زیربنای بسیاری از تحولات حل معضل توثیق است.

به گزارش بازار، سید علی روحانی در دومین کنفرانس ملی «تحول دیجیتال؛ بانک و بیمه» با بیان اینکه وزارت اقتصاد دو موضوع اعتبارسنجی و تحول نظام وثایق را پیگیری می‌کند، اظهار کرد: موضوع اعتبارسنجی به صورت قانون پیگری شده و وزارت اقتصاد در تامین اطلاعات و استفاده از کاربردهای اعتبارسنجی تلاش خواهد کرد. اعتبار سنجی، نظام انگیزشی اقتصادی برای پایبندی به تعهدات را در مردم شکل می‌دهد.

وی افزود: مردم طرف معامله خود را به لحاظ اعتباری نمی‌شناسند و این سنجش اعتبار فرصتی را برای آحاد اقتصادی فراهم می‌کند تا طرف معامله خود را ارزیابی کنند. توسعه نظام سنجش اعتبار که در این دوره به ثمر می‌رسد، شرایطی را برای صنعت ملی و مردم فراهم می‌کند تا با اطمینان بیشتری در اقتصاد کشور فعالیت کنند.

روحانی با بیان اینکه در نظام وثیقه گذاری دو مشکل وجود دارد، گفت: نخست اینکه دارایی کوچک افراد نمی‌تواند به عنوان وثیقه قرار بگیرد و دارایی‌های بزرگ آحاد اقتصادی نیز برای دریافت تسهیلات کوچک‌تر گرفته می‌شود. آنچه در این قانون تمهید شد این است که انواع دارایی‌ها بتواند به عنوان وثیقه قرار بگیرند و دارایی‌های بزرگ فقط برای وثیقه یک تسهیلات مورد استفاده قرار نگیرد.

معاون سیاست‌گذاری اقتصادی وزیر اقتصاد تاکید کرد: زیربنای بسیاری از تحولات ما معضل توثیق است و نظام وثایق به وزارت اقتصاد تکلیف می‌کند تا سامانه توسعه وثایق را گسترش داده و راهبری کند.

۸میلیون خانوار شهری تا پایان سال تحت پوشش فیبرنوری قرار می‌گیرند
امیر لاجوردی، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز در این کنفرانس ملی اظهار کرد: تحول دیجیتال در حوزه بیمه و بانکداری با هدف وفاداری مشتریان و ایجاد رقابت و شخصی سازی به ازای هر مشتری است که الزاماتی دارد.

وی با اشاره به اینکه الزامات باید در سه بخش حاکمیت، فناوری و زیرساخت دیده شود، ادامه داد: در حوزه زیرساخت ارتباطی، هوش مصنوعی و مدیریت و تحلیل داده می‌توانیم اقداماتی را انجام دهیم. در زیرساخت ارتباطی با ظهور ۴G انقلاب پلتفرمی در کشور رخ داده و ۸۰ درصد جمعیت شهری ما تحت پوشش این فناوری قرار دارد.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تاکید کرد: در ۵G با هدف هوش مصنوعی، بلاکچین و... باید توسعه زیرساخت فیبر نوری را انجام دهیم. قرار است در سه سال ۲۰ میلیون نفذ تحت پوشش فیبرنوری قرار بگیرند که در برنامه هفتم به ۲۰ میلیون اتصال تبدیل شده که کاری سخت اما تحقق پذیر است.

لاجوردی گفت: در حوزه فناوری هم الزاماتی مثل نیروی انسانی و ابزارهای هوش مصنوعی مطرح است که ما مهاجرت‌ها را در بخش فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی و... داریم و باید روی این بخش کار کنیم.

وی اظهار کرد: در زمینه بهره‌برداری از داده‌ها به رغم تصویب قانون، بخش حریم خصوصی از چالش‌های مهم بوده که در سکوهای ایرانی مسئله مهمی است و این سکوها بیشتر تمرکز روی قوانین دارند تا سیاست‌های حریم خصوصی و باید در این زمینه تدبیر شود دولت سیزدهم در این زمینه پیشنهادی را به زودی تقدیم مجلس می‌کند.

لاجوردی با بیان اینکه تنظیم‌گری امنیت فضای مجازی نیاز به بازنگری دارد، تاکید کرد: با همکاری بانک مرکزی و وزارت ارشاد یک نمونه تنظیم‌گری بین بخشی را آغاز کردیم و تجربه خوبی خواهد بود. تا آخر امسال ۱۰۰ درصد روستای بالای ۲۰ خانوار شبکه دسترسی ۴G را خواهند داشت. در جمعیت شهری نیز تا انتهای سال آینده پوشش ۱۰ درصد ۵G را داریم و تا انتهای امسال ۸ میلیون خانوار شهری را تحت پوشش فیبر نوری قرار می‌دهیم.

بیش از ۴۰ شرکت بیمه و ۱۰۰ هزار نمایندگی بیمه داریم
علی استاد هاشمی، رئیس کل بیمه مرکزی نیز هم افتتاحیه دومین کنفرانس ملی «تحول دیجیتال؛ بانک و بیمه»، تحول دیجیتال را در توسعه و رفاه اقتصادی و اجتماعی در دنیا پیشران خواند و گفت: این تحول روابط فردی، اجتماعی، داخلی و بین‌المللی کشورها و فرآیند اقتصادی را دچار انقلاب کرده است.

وی افزود: هوشمندسازی فعالیت‌ها و فرآیندها یک الزام است. صنعت بیمه در ایران و جهان به دور از تهدید و فرصت‌ها متاثر از تحول دیجیتال بوده و شرکت‌های بیمه‌ای که نتوانند کسب و کار خود را همگام با فناوری‌های جدید رشد دهند، از دایره رقابت حذف می‌شوند.

هاشمی با اشاره به تحولات بیمه‌ای در جوامع جهانی، اظهار کرد: صنعت بیمه در جهان در حال تحول و رقابتی شدن است. بیمه‌گران دیجیتال جدید در حال تجربه بهره‌مندی وسیع‌تر از داده کاوی هستند و ما همراه دیجیتال‌سازی زنجیره ارزش در بیمه هستیم.

معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه صنعت بیمه ما از ۲۰ سال پیش برای تحول دیجیتال گام برداشته است، توضیح داد: مجوز یک شرکت به صورت تمام دیجیتال صادر شده است و امروز بیش از ۴۰ شرکت بیمه و بیش از ۱۰۰ هزار نمایندگی بیمه داریم، اما به رغم پیشرفت کمی، ساختار ما تغییر نکرده است.

وی بیان داشت: اخیرا پروژه کروکی برخط را در دستور کار داریم که بزودی رونمایی می‌شود و در عرصه خدمات بیمه اتومبیل خدمت مهمی خواهد بود؛ همچنین هفته قبل پس از یک سال فراز و فرود، آیین‌نامه اینشورتک صنعت بیمه را به تصویب رساندیم که منشا تحول خواهد بود.

رشد استارت‌آپ‌ها و افزایش زیرساخت‌ها در کشور
سید محمدرضا میرتاج الدینی، رئیس فراکسیون راهبردی مجلس شورای اسلامی نیز در این کنفرانس گفت: سرعت بروز فناوری به قدری بالاست که به سال هم نمی‌رسد. در دیجیتال همانند دانش قدیم به قرن نیاز نداریم و اگر تلاش نکنیم عقب می‌مانیم. آیا سرعت کشور ما با تغییر سرعت تکنولوژی همگام است؟ خیر ما سرعت پایینی داریم و باید گام‌های بزرگی برداریم.

وی با اشاره به اینکه تحول در دنیای دیجیتال مفهوم حکمرانی را تغییر می‌دهد، افزود: یکی از آثار حکمرانی دیجیتال بهبود خدمات عمومی است تا دولت‌ها مسیر مستقیم داشته و براساس نیازها پاسخگو باشند. وقتی اشتراک سازمانی باشد، استفاده از کاغذ کم می‌شود. برای نمونه ثبت نام در انتخابات مجلس در دوره‌های قبلی کاغذی بود، اما امسال دیجیتالی شد.

میرتاج الدینی ادامه داد: باید ببینیم رابطه حکمرانی دیجیتال با حکمرانی اسلامی چگونه است؟ حکمرانی اسلامی رویکردها و اصول را نشان می‌دهد و حکمرانی دیجیتال شیوه‌ها و ابزار را نمایان می‌کند. حاکمان در حکمرانی اسلامی نباید چیزی را پنهان کنند. عدالت اصل است و توازن در مسائل مالی و بودجه باید رعایت شود.

این نماینده مجلس تاکید کرد: در برخی موارد مانند یارانه‌های غیرمستقیم هرکسی ظرف بزرگ‌تری دارد، برداشت بیشتری دارد. یک خانواده فقیر نباید ناشناخته باشد که امکانات دریافت نکند بلکه حکمرانی دیجیتال بستری را فراهم می‌کند که اطلاعات و کاوش شگل بگیرد.

این نماینده مردم در مجلس ادامه داد: کالابرگ الکترونیکی از سه سال قبل در مجلس مطرح شد و می‌خواهیم ۱۱ قلم کالا را در این قالب توزیع کنیم. امروز زیرساخت مورد نیاز در بانک مرکزی فراهم شده و باید خرید با کارت یارانه و با قیمت مصوب دولت باشد که این مصداق استفاده از زیرساخت‌های دیجیتال است.

میرتاج‌الدینی بیان کرد: در حوزه دیجیتال شاهد رشد استارت‌آپ‌ها و افزایش زیرساخت‌ها هستیم. صندوق شبکه توسعه فیبرنوری مصوب شده و هدفگذاری برای پوشش ۲۰ میلیون اتصال فیبرنوری انجام شده است.

وی درباره سرمایه انسانی اظهار کرد: بستر جذب این افراد را فراهم نکردیم و باید بستر بهره‌مندی از افراد تحصیل کرده و ماهر را فراهم کنیم. باید دبیرخانه دائمی این کنفرانس را ایجاد کنیم.

رهنگاشت حمایت از فین‌تک‌ها تدوین شد
مهران محرمیان، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی هم با بیان اینکه رهنگاشت حمایت از فین‌تک‌ها در بانک مرکزی تدوین شده و به‌زودی اعلام می‌شود، گفت: اگر همه کارها را بانک مرکزی بخواهد انجام دهد، خیلی توفیق ۱۰۰ درصدی حاصل نمی‌شود. رکتک‌ها حلقه مفقوده این فضا هستند و دغدغه‌های نهاد تنظیم‌گر را شناسایی کنند.

وی افزود: رکتک‌ها در ایران خیلی گسترده نشده‌اند، اما سایر حوزه‌های فین‌تک باید به این مهم بپردازند. وقتی حوزه‌ای از منظر تخلفات شفاف شود، تنظیم‌گر با رویکرد سهل‌گیرانه‌تری وارد می‌شود.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی اظهار کرد: با استفاده از فناوری هوش مصنوعی می‌توان فضا را شفاف کرد و هرچقدر فین‌تک‌ها شفاف باشند، شتاب افزایش می‌یابد. البته نیروی انسانی را در حوزه‌های مختلف داریم، اما به دلیل محدودیت پرداخت به خصوص در حوزه فناوری اطلاعات در این بخش مشکل داریم و با همکاری مجلس می‌توان راهگشا بود.

حکمرانی دیجیتال سبب کارایی خدمات و افزایش اعتماد مردم به دولت می‌شود
بابک نگاهداری، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نیز در این کنفرانس گفت: موضوع تحول دیجیتال و هوش مصنوعی اهمیت ویژه‌ای دارد و مرکز پژوهش‌ها روی این موضوع متمرکز شده است.

وی با بیان اینکه ۱۳ گزارش تخصصی با هوش مصنوعی در ابعاد مختلف منتشر کرده است، افزود: اگر حکمرانی دیجیتال شود، کارایی خدمات افزایش، انطباق با مقررات ارتقا و اعتماد مردم به دولت افزایش می‌یابد و بسیاری از چالش‌های حکمرانی حل خواهد شد. همه جنبه‌های حکمرانی تحت تاثیر تحولات دیجیتال قرار دارد، زیرا این تحول دیجیتال شامل سیستم‌ها، مدل‌های کسب و کار و ساختار مدیریت زنجیره‌ها است و باید در این بخش‌ها اقدام کنیم.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس عنوان کرد: تحول دیجیتال، بانک و بیمه به افزایش خدمات و امنیت مشتریان منجر می‌شود، هزینه‌های بانک و بیمه کاهش یافته و فرصت‌های این دو بخش بیشتر می‌شود.

نگاهداری گفت: در صنعت بیمه کمتر ورود فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی را داریم و در این عرصه شاهد کندی هستیم که محدودیت‌های نظارتی نیز در این بخش موثر بوده است. هنوز اعتبارسنجی مشتریان در بیمه با استفاده از تحولات دیجیتال خیلی رخ نداده و تحولات بلاکچین نیز از نگاه حکمرانی قابل توجه است. امیدوارم بتوانیم ارائه خدمات براساس قراردادهای هوشمند را در دستور کار قرار دهیم و این مهم در بانک و بیمه موثر است.

کد خبر: ۲۶۶٬۱۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha