۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۷
پتروپالایشگاه شهید سلیمانی بالاخره ‌زمین‌دار شد

پتروپالایشگاه شهید سلیمانی بالاخره ‌زمین‌دار شد

امروز قرارداد واگذاری ۴۵۰ هکتار اراضی منطقه ویژه اقتصادی به طرح پتروپالایشگاه شهید سلیمانی امضا می‌شود تا این طرح بعد از اخذ مجوز در آبان‌ماه امسال، یک گام دیگر به آغاز عملیات اجرایی نزدیک شود.

به گزارش بازار، «ایران روزانه ۱۰ میلیون لیتر بنزین وارد می‌کند»، خبری که مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به ناترازی روزانه ۱۰ میلیون لیتر بنزین تلویحا آن را تایید کرده است. این میزان کمبود بنزین، فارغ از ایجاد صف‌های طولانی در جایگاه‌های سوخت، هزینه‌ای معادل ۳ میلیارد دلار بابت واردات در سال جاری در پی خواهد داشت، رقمی معادل ارز تخصیص یافته برای واردات چای دبش.

البته ارزبری ناشی از واردات بنزین به همین رقم محدود نخواهد شد و در صورت تداوم رشد مصرف و «توقف تولید»، تا سال ۱۴۱۲ ایران باید نیمی از ظرفیت فروش نفت خود (یک میلیون بشکه در روز) را برای واردات بنزین تهاتر کند.

در این بین طرح پتروپالایشگاه شهید سلیمانی یکی از پروژه‌های دولت سیزدهم برای افزایش تولید بنزین به میزان ۷ میلیون لیتر در روز است. طبق اعلام شرکت ملی پالایش و پخش، امروز قرارداد واگذاری ۴۵۰ هکتار اراضی منطقه ویژه اقتصادی بین سازمان ایمیدو و شرکت پتروپالایشگاه شهید سلیمانی امضا شده تا این پروژه وارد فاز اجرایی شود.

محل احداث این پتروپالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای با خوراک نفت خام سنگین، در بندرعباس و در کنار پالایشگاه ستاره خلیج فارس جانمایی شده است و به نظر می‌رسد اکنون بعد از گذشت دو سال بالاخره مشکل تامین زمین این واحد برطرف شده است.

مرداد سال ۱۴۰۱ تفاهم‌نامه احداث پتروپالایشگاه شهید سلیمانی با حضور رئیس جمهور و وزیر نفت بین سهامداران این طرح امضا شد و آبان ماه امسال بالاخره درخواست وزارت نفت مبنی بر «احداث پتروپالایشگاه شهید سلیمانی در بندرعباس» در جلسه شورای اقتصاد به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور به تصویب رسید.

هر چند مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش از آغاز عملیات اجرایی این پتروپالایشگاه از فروردین امسال خبر داده بود اما سهم ۱۰ درصدی این شرکت در مقابل سایر سهامداران عمده، پیشرفت کار را با کندی مواجه کرده، به طوری که بهره‌برداری ۵ ساله از این طرح بعید به نظر می‌رسد.

آخرین تجربه ساخت پالایشگاه در کشور، به طرح ستاره خلیج فارس برمی‌گردد که احداث آن ۱۳ سال طول کشید. در صورت تکرار این اتفاق در طرح پتروپالایشگاه شهید سلیمانی، میزان ناترازی بنزین ایران تا موعد تکمیل طرح بیش از ۱۰۰ میلیون لیتر خواهد شد و تولید بنزین این پتروپالایشگاه فقط ۷ میلیون لیتر.

کد خبر: ۲۶۶٬۱۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha