گزارش روند بررسی مسئله واردکنندگان در پرداخت ارزی دموراژ منتشر شد
توسط مرکز بهبود کسب‌وکار اتاق ایران؛

گزارش روند بررسی مسئله واردکنندگان در پرداخت ارزی دموراژ منتشر شد

نخستین گزارش از سلسله گزارش‌های روند بررسی مشکلات فعالان اقتصادی در جلسات تخصصی مرکز بهبود کسب‌وکار اتاق ایران که به مسئله پرداخت ارزی دموراژ اختصاص دارد، منتشر شد.

به گزارش بازار، مرکز بهبود کسب‌وکار اتاق ایران در نظر دارد، گزارش‌هایی درباره روند بررسی موضوعات مختلفی که در قالب کارگروه‌های تخصصی شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی و کمیته حمایت از کسب‌وکار بررسی می‌شود، به صورت سلسله‌وار تهیه و منتشر کند.

در این چارچوب، اولین گزارش با موضوع بررسی چالش‌های پرداخت ارزی هزینه دموراژ، منتشر شده است.

این گزارش سعی دارد ضمن شرح مسئله و مجموعه اقداماتی که در راستای حل چالش فعالان اقتصادی در فرآیند محاسبه و پرداخت ارزی هزینه دموراژ، انجام شده است، نتایج نهایی حاصل از پیگیری‌های صورت گرفته را نیز ارائه دهد.

طبق آنچه در شرح مسئله آمده است، پرداخت هزینه دموراژ کشتی‌ها باید به صورت ارزی انجام شود و از آنجا که شرایط تحریمی بر اقتصاد ایران حاکم بوده و تأمین و تخصیص ارز به سختی انجام می‌شود، واردکنندگان برای تأمین ارز موردنیاز خود به ناچار باید به بازار آزاد رجوع کنند و در مقابل برای تأمین ارز واردات کالاهای فله، امکان صدور فاکتور به صورت ریالی نیست.

از آنجایی که هزینه دموراژ بر اساس بخش‌نامه سازمان امور مالیاتی به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی شناخته می‌شود؛ اما امکان ارائه اسناد و مدارک این پرداخت از سوی واردکنندگان به سازمان وجود ندارد، بنابراین باید مالیات آن را پرداخت کنند که هزینه بسیار زیادی را به واردکننده تحمیل می‌کند.

مجموع این مسائل از سال ۱۴۰۰ در جلسات متعدد کارگروه شورای گفت‌وگو و بعد کارگروه‌های تخصصی کمیته حمایت از کسب‌وکار مطرح و بررسی شد تا در نهایت، آذرماه سال جاری، آخرین نشست کارگروه کمیته حمایت از کسب‌وکار برگزار شد.

در این جلسه نماینده بانک مرکزی از امکان تهیه ارز نیمایی برای هزینه دموراژ با کد تعرفه ۹۹۴۲۰۰۰۰ در سامانه خبر داد و تأکید شد با اعلام وقوع دموراژ و مبلغ آن توسط سازمان بنادر و دریانوردی (با استعلام از شرکت کشتیرانی) به بانک مرکزی، مشکل فعالان اقتصادی برطرف شود.

متن کامل گزارش را اینجا بخوانید.

کد خبر: ۲۶۶٬۰۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha