۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۳
اقتصاد دیجیتال و راهکارهای توسعه همه جانبه 
یادداشت؛

اقتصاد دیجیتال و راهکارهای توسعه همه جانبه 

نوشهر- «اقتصاد دیجیتال به عنوان مفهومی نوظهور توانسته گوی سبقت را در عرصه های مختلف صنعت برباید»، این بخشی از یاداشت، زینب بنی شیخ الاسلامی مدرس دانشگاه بوده که برای بازار ارسال شده است.

زینب بنی شیخ الاسلامی؛ بازار: در بیشتر کشورهای در حال توسعه توجه به اقتصاد دیجیتال به عنوان مفهومی نوظهور توانسته گوی سبقت را در عرصه های مختلف صنعت برباید و همپای اقتصاد سنتی و گاهاً در حوزه هایی جلوتر از آن حرکت شتابدهنده ای به توسعه گرایی کشورها بدهد.

عاملی که این امر را منجر شده توجه ویژه به ایجاد پلتفرم های مخصوص به اقتصاد دیجیتال در زیرساخت های بازار می باشد.وجود سکوهای مورد نیاز تبادل و تعامل و معامله در فضای دیجیتال زیربنای این حرکت بزرگ است که نیازمند وجود برنامه های توسعه ای درگوشه به گوشه کشور است.

فضای به وجود آمده در حوزه کسب و کار باعث ایجاد مشاغل جدید و یا بازآفرینی مشاغل در کنار مشاغل سنتی شده است که به علت استفاده جمعیت بالایی از اینترنت ، این امر را امکان پذیر و سهل والوصول می کند.

فرصت به دست آمده از فضای مجازی و اینترنت، اشتغال زایی را در اقشار مختلف جامعه چه زن و چه مرد و حتی در سنین پایین تر ممکن ساخته و همین امر یک نیروی محرکه فعال در اقتصاد پویا و ارگانیک خواهد بود.

از منظری دیگر توسعه اقتصاد دیجیتال می تواند در کاهش هزینه ها و مخارج دولت و مردم بکاهد به نحوی که می تواند در رفت و آمدهای فیزیکی به صورت کاهنده عمل کند و کاهش عبور و مرور می تواند در کاهش مصرف بنزین و افزایش آلاینده ها بسیار نقش داشته باشد.

در رویکرد دیگر که تاکید بر آن بیشتر است ظهور تکنولوژی و فناوری های نوین و بالا رفتن میزان کارایی و بهره وری نیروی انسانی در بکارگیری از این تکنولوژی ها خواهد بود

یعنی این عدم حضور و یا کاهش حضور می تواند در کاهش مصرف انرژی مفید بوده و هزینه های مردم و کشور را در عرصه حمل و نقل به طور چشمگیری تقلیل دهد. در رویکرد دیگر که تاکید بر آن بیشتر است ظهور تکنولوژی و فناوری های نوین و بالا رفتن میزان کارایی و بهره وری نیروی انسانی در بکارگیری از این تکنولوژی ها خواهد بود.

ارتقای بهره وری نیروی انسانی

شاید بالا بردن بهره وری نیروی انسانی در فضای سنتی مشاغل و اقتصاد امری طولانی مدت و هزینه بردار باشد اما در فضای اقتصاد دیجیتال به علت اینکه می بایست با فناوری های روز دنیا همگام باشد سرمایه های انسانی در حال تکاپو و تلاش برای یادگیری و استفاده از آن هستند و این کار موجب افزایش شاخص بهره وری نیروی انسانی می شود تا بتوانند در عرصه رقابت با همکاران خود توان رقابت داشته باشند زیرا همه می دانیم تکنولوژی با توسعه عجین شده است و هرگز نمی توان یکی را بدون آن یکی تصور کرد و به دست آورد.

اقتصاد دیجیتال نیازمند بستر و زیرساخت برای پیشبرد اهداف توسعه ای کشور است و این امر میسر نمی گردد مگر اینکه سیاستگذران و خط مشی گذاران بر ماهیت رقابتی و مزیتی این اقتصاد تاکید داشته باشند و در برنامه ها و اقدامات عملی خود این مسیر و بستر را فراهم آورند.

تاکید بر وجود زیرساخت از جهت این مهم تلقی می گردد که می تواند در عرصه های بین المللی موجب پیشرفت و توسعه گردد و اقتصاد را بهبود بخشد و قشر بیشتری از مردم هم تولید کننده اقتصاد دیجیتال هستند و هم مصرف کننده یا به بیانی علمی تر هم تقاضاکننده هستند و هم عرضه کننده و زمانیکه این تناسب به حالت تعادل در می آید شاهد اقتصاد در حالت کارا خواهیم بود.

کد خبر: ۲۶۵٬۹۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha