۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۰
تجربه تلخ پیمان‌سپاری‌ ارزی | مشتری کالای کیفی و بی دردسر می خواهد 
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

تجربه تلخ پیمان‌سپاری‌ ارزی | مشتری کالای کیفی و بی دردسر می خواهد 

گرگان- پیمان‌سپاری ارزی چالشی است که مورد اعتراض صادرکنندگان بزرگ قرار دارد و این قشر معتقدند که این کار باعث تضعیف آنها می شود.

بازار؛ گروه استان ها: سخت گیری در روند پیمان سپاری ارزی، ابلاغ آیین نامه های متعدد، عدم انسجام در مقررات صادراتی، وجود ارز چند نرخی و رسوب کالا در گمرک به عنوان بخشی از مشکلات صادرات است که توسط فعالان این حوزه در کشور مطرح می شود.

رویه سختگیرانه دولت برای بازگشت ارز به شیوه مشخص شده توسط بانک مرکزی اعتراض گاه به گاه فعالان اقتصادی را در پی دارد. تولید کننده توان تولید و صادرات را داشته اما موضوعاتی نظیر پیمان سپاری ارزی و تحریم ها باعث سلب اعتماد مشتریان بازار های جهانی می شود. فعالان اقتصادی، پیمان سپاری ارزی را یکی از مهمترین مشکلات این حوزه عنوان می کنند و می گویند صادرکننده هیچ راهی به جز بازگشت ارز به کشور ندارد و این مسئله موجب استیصال صادرکنندگان بزرگ شده است.

خبرنگار بازار گفت و گویی را با «سید محمد دهقان» مدیر عامل مجتمع کارخانجات سنگ سالار ترتیب داده است. وی معتقد است مشکلاتی که در صادرات کالا وجود دارد سبب شده بخشی از مشتری های خود را از دست دهیم زیرا خریدار خواهان کالایی است که با چالش ها و دردسر کمتری مواجه باشد بنابراین در بازار رقابتی کشوری موفق است که کیفیت محصولات بهتر و شرایط آسان تری را به مشتری ها ارائه کند. مشروح این گفت و گو را در ادامه بخوانید.

* توضیح مختصری درباره مجموعه خود بفرمایید

مجتمع کارخانجات سنگ سالار از سال ۱۳۷۹ تاسیس شد که با بهترین تکنولوژی روز دنیا متعلق به کمپانی BRETON ایتالیا فعالیت می کند. این مجتمع تولیدکننده سنگ های صنعتی، واش بتن آنتیک و نسل جدید بتن اکسپوز است. محصولات این شرکت در چهار طیف واش بتن های آنتیک، سنگ های صنعتی در طرح ها و رنگ ها و ابعاد متنوع، نسل جدید بتن اکسپوز و موزاییک فول تولید می شود.

* آیا تولیدات شما به سایر کشورها هم صادر می شود؟

بخش عمده ای از محصولات شرکت به ۲۳ کشور دنیا صادر می شود. به ۱۵ کشور صادرات مستمر داشته و صادرات به کشورهای اروپایی، آمریکا، کشورهای حوزه سی آی اس و خلیج فارس و همچنین آفریقا، روسیه، کره جنوبی و ژاپن جزو افتخارات سنگ سالار است. با توجه به ویژگی های سنگ تولیدی در مجموعه سالار استقبال از این محصول بسیار زیاد بوده، ضمن اینکه این محصولات مقاومت بالایی در برابر یخبندان داشته و ارزش افزوده خوبی هم وارد می کنند.

* به فکر توسعه فعالیت تولیدی خود و صادرات بیشتر هم هستید؟

ماشین آلات این شرکت در سال ۲۰۰۰ وارد شد که در آن زمان توجیه اقتصادی داشت اما اکنون اگر بخواهیم مجموعه را توسعه دهیم با چالش عدم توجیه اقتصادی مواجه خواهیم بود. افزایش نرخ ارز نکته مثبتی برای صادرات تلقی می شود اما وضع قوانین در موضوعات ارزی(پیمان سپاری ارزی) و وجود تحریم ها صادرات را با چالش مواجه کرده است.

این چالش ها برای بسیاری از مشتری های بازار های خارجی قابل قبول نبوده و به همین دلیل بخشی از مشتری های خود را از دست داده ایم و از سال ۱۳۹۰ به بعد هم به دلیل تشدید تحریم ها این موضوع پررنگ تر شد.

* شناخت بازار های جهانی و کیفیت محصول چه تاثیری در ماندگاری دارد؟

حساسیت ما برای شناخت بازار بسیار زیاد است و سعی می کنیم روی طرح هایی کار کنیم که مورد سلیقه بازار باشد. از سال ۸۲ به بازار کیش ورود کردیم. سنگ و کاشی در این جزیره با توجه به آب و هوایی که دارد پس از حدود سه سال از بین می رود اما محصولات مجموعه «سالار» مقاومت بالایی نسبت به این شرایط دارند که این موضوع باعث شد تا کنون بالغ بر ۲۰ هزار متر مربع پروژه در این جزیره اجرا کنیم.

* مواد اولیه محصولات شما از کجا تامین می شود؟

بخشی از مواد اولیه این صنعت سنگ های دانه بندی است که بخش عمده آن در اختیار دولت بوده و متاسفانه در قیمت گذاری و عرصه دچار چالش است. سیمان هم یکی از مهمترین مواد اولیه برای ساخت محصولات بوده که از زمان ورود به بورس با افزایش قیمت مواجه شده و نحوه خرید آن بسیار دشوار است.

اگر عرضه و تقاضا متناسب باشد نیاز به عرضه محصول در بورس نیست. قیمت سیمان در اجرای پروژه های عمرانی تاثیر چندانی نداشته اما روی قیمت نهایی محصولات صنعت سنگ بسیار اثر گذار است. در واقع فرایند بورس باعث اصلاح قیمت ها نشد و صرفا به نفع کارخانه های سیمان است.

کد خبر: ۲۶۵٬۳۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha