۱۵ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۷
۱۴۰۳،سال سخت پتروشیمی قائد بصیر| جم بلای جان شبصیر می شود؟
بررسی بازار از وضعیت و آینده نماد شبصیر

۱۴۰۳،سال سخت پتروشیمی قائد بصیر| جم بلای جان شبصیر می شود؟

پتروشیمی جم با افتتاح پروژه تولید ۲۰۰ هزار تنی گرانول ABS که حدود ۷ برابر ظرفیت پتروشیمی قائد بصیر است، سال ۱۴۰۳ را برای پتروشیمی قائد بصیر سخت خواهد کرد.

بازار گروه بورس: در حال حاضر برای محصول گرانول ABS تقاضا در حدود ۱۲ تا ۱۴ هزار تن مازاد بر تولیدات داخلی وجود دارد که بر همین اساس واردات انجام می شود. از این رو برای خرید گرانول ای بی اس چه در بورس کالا و چه در خارج از آن رقابت زیادی وجود دارد و قیمت ها بیشتر شبیه قیمت های شبه انحصاری هستند. به نحوی که هم اکنون این محصول شبه انحصاری در بازار حدود ۹۰ هزار تومان خرید و فروش می شود. در حالی که تا پیش از حذف ارز ۲۸۵۰۰ تومان و جایگرینی ان برای مواد اولیه به رقم ارز نمیایی یعنی حدود ۳۸۵۰۰ تومان قیمت های زیر ۸۰ هزار تومان در هر کیلو بوده است.

بازار شبه انحصاری که هم اکنون در اختیار دو شرکت قائد بصیر و پتروشیمی تبریز است، حضور بازیگر پر قدرت و با حجم تولید بالا حتما در قیمت های رقابتی و سود قائد بصیر اثر گذار خواهد بود

۱۴۰۳،سال سخت پتروشیمی قائد بصیر| جم بلای جان شبصیر می شود؟

هم اکنون رقیب جدی شبصیر طرح تولید ای بی اس پتروشیمی جم با ظرفیت حدود 7 برابر شبصیر می باشد و پیش بینی می شود فاز اول این طرح در ۱۴۰۳ راه اندازی شود. بدون شک با آغاز به کار این طرح نه تنها کمبود عرضه ای بی اس در کشور رفع می شود بلکه احتمالا نرخ های فروش نیز کاهشی خواهد شد

هم اکنون رقیب جدی شبصیر طرح تولید ای بی اس پتروشیمی جم با ظرفیت حدود 7 برابر شبصیر می باشد و پیش بینی می شود فاز اول این طرح در ۱۴۰۳ راه اندازی شود. بدون شک با آغاز به کار این طرح نه تنها کمبود عرضه ای بی اس در کشور رفع می شود بلکه احتمالا نرخ های فروش نیز در داخل کشور به دلیل عواملی درونی کاهشی خواهد شد. و در آن سو همچنین تقاضا برای مواد اولیه تولید گرانول ای بی اس افزایش یافته که می تواند جریان فشار تقاضا از محصول نهایی به بخش تامین مواد اولیه انتقال یابد و در نتیجه سود سازی با خیال راحت و در بازار شبه انحصاری قائد بصیر و پتروشیمی تبریز را تحت شعاع قرار دهد.

شرکت قائد بصیر معتقد است که به سه دلیل ورود پتروشیمی جم به حوزه تولید در بازار این شرکت خللی ایجاد نمی کند

چرا باید قائد بصیر نگران باشد
شرکت قائد بصیر معتقد است که به سه دلیل ورود پتروشیمی جم به حوزه تولید در بازار این شرکت خللی ایجاد نمی کند که این سه دلیل عنوان شده عبارتند است: کیفیت محصولات به دلیل نوع فراِند، تولید گرید بی رنگ توسط پاد جم و استراتژی صادراتی پاد جم. با این حال ورود این غول پتروشیمی به حوزه تولید گرانول ای بی اس قطعا هم سهم بازار قائد بصیر را کوچک خواهد کرد و هم سهم صادرات این شرکت را نیز تحت شعاع قرار خواهد داد.

لذا چنانچه مدیریت پتروشیمی قائد بصیر از هم اکنون برنامه ریزی درستی در حوزه بازاریابی را در دستور کار نداشته باشد، می توان پیش بینی کرد که روزهای راحت پتروشیمی قائد بصیر و مدیریتی که زمانی بیشتر و تنها بر تولید در بازار بدون رقیب متمرکز بوده رو به پایان است

علاوه بر این، بازار شبه انحصاری که هم اکنون در اختیار دو شرکت قائد بصیر و پتروشیمی تبریز است، حضور بازیگر پر قدرت و با حجم تولید بالا حتما در قیمت های رقابتی و سود قائد بصیر اثر گذار خواهد بود.

پروژه احداث واحدهای ABS & Rubber در اسفند ماه ۱۳۹۳ توسط شرکت پتروشیمی جم به شرکت جندی شاپور ابلاغ گردید. این طرح در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس واقع در بندر عسلویه در زمینی به مساحت ۱۵هکتار، با ظرفیت تولید 200 هزار تن ABS در سال و60 هزار تن Rubber در سال تحت لایسنس یکی از بروزترین تکنولوژی‌های دنیا که در اختیار شرکت Versalis-Eni S.p.A می‌باشد، در حال احداث است و تا پایان مهرماه ۱۳۹۷ بیش از ۷۲ درصد پیشرفت داشته است.

به ادعای پتروشیمی جم ،این پروژه یکی از بزرگترین واحد های تولید ABS و Rubber در سطح خاورمیانه می باشد و بدلیل پیشرفته و بروز بودن فرآیند های تولیدی آن، در زمره واحد های پتروشیمی های تک در سطح کشور بحساب می آید و مهندسی پروژه با همکاری شرکت اروپایی Tecnimont Ltd در حال انجام است.

روند بازار های جهانی ای بی اس چگونه اند؟

همچنین باید توجه داشت که بر اساس اطلاعات موجود حجم زیاد و قابل توجهی از ظرفیت اسمی در تولید ای بی اس در جهان موجود است که خود این موضوع نیز می تواند عاملی برای کند کردن افزایش قیمت ها و یا حتی ادامه روند نزولی قیمت ای بی اس در بازار جهانی را رقم بزند کما این که همبستگی قیمت این محصول با نفت و گاز نیز می تواند حداقل خبر از نبود امید برای افزایش قیمت های جهانی باشد.

لذا چنانچه مدیریت پتروشیمی قائد بصیر از هم اکنون برنامه ریزی درستی در حوزه بازاریابی را در دستور کار نداشته باشد، می توان پیش بینی کرد که روزهای راحت پتروشیمی قائد بصیر و مدیریتی که زمانی بیشتر و تنها بر تولید در بازار بدون رقیب متمرکز بوده رو به پایان است و چنانچه طبق برنامه چند ماه دیگر و در سال 1403، پتروشیمی جم وارد این بازار می شود و باید پیش بینی کرد که نه تنها روند ارزش سهام این شرکت کاهشی و یا متوقف خواهد شد بلکه باید برای حفظ سهم گذشته خود در بازارهای منطقه ای و داخلی بجنگد.

نگاهی به جداول پایین به خوبی موید وضعیت بازار جهانی در سالهای اخیر و سالهای پیش روی می باشد.

۱۴۰۳،سال سخت پتروشیمی قائد بصیر| جم بلای جان شبصیر می شود؟
پیش بینی بازار ABS به میلیارد دلار

۱۴۰۳،سال سخت پتروشیمی قائد بصیر| جم بلای جان شبصیر می شود؟
وضعیت عرضه و تقاضا و بازار ABS در 2022
۱۴۰۳،سال سخت پتروشیمی قائد بصیر| جم بلای جان شبصیر می شود؟
وضعیت ظرفیت اسمی تولید ABS در2021 و 2022

۱۴۰۳،سال سخت پتروشیمی قائد بصیر| جم بلای جان شبصیر می شود؟

۱۴۰۳،سال سخت پتروشیمی قائد بصیر| جم بلای جان شبصیر می شود؟

کد خبر: ۲۶۵٬۲۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha