۸ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۷
تجارت سبز در قاره سبز؛ درآمد ۷۹ میلیارد دلاری آلمان و ایرلند از گیاهان دارویی
گزارش ویژه « بازار» از تجارتی موفق در اروپا + نمودار

تجارت سبز در قاره سبز؛ درآمد ۷۹ میلیارد دلاری آلمان و ایرلند از گیاهان دارویی

تجارت گیاهان دارویی در این سالها تجارت نسبتا پر رونقی بوده است و اروپاییها سرمایه گذاری زیادی در این بخش کرده اند. مطالعات نشان می دهد در سال قبل آلمان بزرگترین صادرکننده گیاهان دارویی در اتحادیه اروپا بود.

بازار؛ گروه بین المللافزایش تمرکز دنیا روی استفاده از منابع طبیعی و فاصله گرفتن از مواد و محصولات شیمیایی سبب شده است تا توجه به گیاهان دارویی هم افزایش یابد. شمار زیادی از کشورهای دنیا در زمینه تولید و تجارت گیاهان دارویی در دنیا فعالیت می کنند و سرمایه گذاری شرکتهای داروسازی غربی برای تولید  داروهای گیاهی هر روز بیشتر می شود. این که روند کنونی موجود در بازار گیاهان دارویی تا چه زمانی به رشد خود ادامه می دهد هنوز مشخص نیست ولی می توان با اطمینان گفت که دنیا روی استفاده از منابع غیر شیمیایی برای درمان بیماریها تمرکز کرده است و بدون شک این سرمایه گذاریها بدون نتیجه نخواهد بود.

اروپا یکی از بزرگترین مناطق فعال در تجارت گیاهان دارویی در دنیا است و هم در بازار تجارت گیاهان دارویی سهم بزرگی دارد و هم تجارت این دسته از کالاها، سهم بزرگی در مجموع تجارت خارجی این کشور ها دارد.

برای آن دسته از ایرانی ها که در حوزه تولید و صادرات  گیاهان دارویی فعال هستند شناخت این بازار در اتحادیه اروپا و در قالب آمار وارقام می تواند مفید فایده باشد. 

آمارهای ارایه شده توسط وب سایت export نشان می دهد در فاصله سالهای ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۸ میلادی سهم صادرات گیاهان دارویی به صادرات این منطقه برابر با ۵ درصد بود ولی سهم واردات این محصولات به کل محصولات وارداتی روند کاهشی داشت. اما در سال ۲۰۰۹ میلادی سهم واردات گیاهان دارویی به کل صادرات اتحادیه اروپا ۱.۶ درصد و سهم واردات این محصول به کل واردات اروپا ۱.۳ درصد افزایش یافت.

رشد سهم صادرات گیاهان دارویی در اتحادیه اروپا
آمارهای ارایه شده توسط مرکز مطالعاتی اقتصادی اتحادیه اروپا نشان می دهد از سال ۲۰۰۹  سهم صادرات گیاهان دارویی اروپا به کل صادرات این منطقه نوسان داشته است ولی برایند حرکت آن افزایشی بود. از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۹ میلادی  سهم صادرات گیاهان دارویی به کل صادرات این منطقه ۴.۵ درصد رشد کرد و به ۹.۵ درصد رسید و سهم واردات آن با افزایش ۱.۴ درصدی در مرز۴.۷ درصد کل واردات اتحادیه اروپا  قرار گرفت.

 سه کشور اسلوانی، اتریش و بلژیک در سال گذشته بالاترین سهم تجارت گیاهان دارویی به کل تجارت را ثبت کردند. در این سال سهم صادرات گیاهان دارویی به کل صادرات این منطقه برابر با ۹.۵ درصد بود ولی سهم این دسته از کالاها به کل واردات آنها به مرز ۴.۸ درصد رسید ولی در کشور اسلوانی  سهم  گیاهان دارویی به کل صادرات این منطقه برابر با ۲۷.۵ درصد بود و سهم وارداتش به کل واردات کشور به مرز ۱۸.۹ درصد رسید.

در سوی دیگر طیف کشورهای اروپایی قرار داشتند که کمترین سهم از تجارت خود را به گیاهان دارویی اختصاص داده بودند و کشورهای استونی و لوکسامبورگ از جمله این کشورها بودند. در سال گذشته سهم صادرات گیاهان دارویی به کل صادرات لوکسامبورگ برابر با ۰.۴ درصد بود و در بخش واردات هم همین سهم به گیاهان دارویی اختصاص پیدا کرد.

امریکا بزرگترین بازار صادراتی گیاهان دارویی اروپا  است. در سال قبل ۳۲ درصد از درآمد صادراتی اروپا از صادرات گیاهان دارویی به امریکا حاصل شد

 بزرگترین شرکای تجاری اروپا
امریکا بزرگترین بازار صادراتی گیاهان دارویی اروپا  است. در سال قبل ۳۲ درصد از درآمد صادراتی اروپا از صادرات گیاهان دارویی به امریکا حاصل شد. سوییس ۱۱ درصد از صادرات گیاهان دارویی اروپا را به خود اختصاص داد  و بریتانیا سهم ۱۰ درصدی از این بازار داشت. سهم چین از صادرات گیاهان دارویی اروپا برابر با ۶ درصد و سهم کشورهای روسیه و ژاپن  هریک برابر با ۴ درصد بوده است .دیگر کشورهای دنیا در مجموع ۳۳ درصد باقی مانده از صادرات گیاهان دارویی قاره سبز را به خود اختصاص دادند.

 در طرف دیگر ماجرا  واردات گیاهان دارویی از کشورهای دیگر به اتحادیه اروپا قرار دارد. در سال ۲۰۱۹ میلادی ۳۲ درصد از واردات گیاهات دارویی به اروپا از کشور سوییس بود و ۳۱ درصد  واردات از امریکا انجام می شد در حالیکه سهم بریتانیا و سنگاپور از بازار وارداتی اروپا به ترتیب برابر با ۱۲ درصد و ۵ درصد بود. کشورهای اسراییل و چین  هریک سهم ۴ درصدی را از بازار وارداتی گیاهان دارویی داشتند. دیگر کشورهای دنیا ۱۳ درصد از این بازار را به خود اختصاص دادند.

آلمان بزرگترین صادرکننده گیاهان دارویی در این قاره بود و در سال قبل ارزش صادراتی این  کشور برابر با ۴۷ میلیارد یورو بود و ارزش صادرات این محصولات به کل صادرات این کشور برابر با ۷.۵ درصد اعلام شد

بزرگترین صادرکننده گیاهان دارویی در اروپا
آلمان بزرگترین صادرکننده گیاهان دارویی در این قاره بود و در سال قبل ارزش صادراتی این  کشور برابر با ۴۷ میلیارد یورو بود و ارزش صادرات این محصولات به کل صادرات این کشور برابر با ۷.۵ درصد اعلام شد . ایرلند در بازار صادراتی این قاره جایگاه دوم را داشت و ارزش صادراتی گیاهان دارویی از این کشور برابر با ۳۲ میلیارد یورو بود و سهم ۳۳.۴ درصدی صادرات گیاهان دارویی به کل صادرات این کشور را ثبت کرد.  بلژیک سومین صادر کننده بزرگ این قاره بود و ۲۸ میلیارد دلار گیاه دارویی صادر کردو توانست سهم صادرات این گیاهان به کل صادرات خود را به ۱۹.۹ درصد برساند کشورهای  هلند و فرانسه و ایتالیا  از نظر ارزش صادرات گیاهان دارویی در اتحادیه اروپا در رده های بعدی قرار داشتند. از طرف دیگر کشورهای هلند و بلژیک و آلمان به ترتیب سه کشور بزرگ وارد کننده گیاهان دارویی  در اتحادیه اروپا بودند.

بالاترین مازاد تجاری گیاهان دارویی به آلمان اختصاص داشت که برابر با ۳۰ میلیارد یورو بود و ایرلند با دارا بودن مازاد تجاری ۲۷ میلیارد یورویی دومین کشور این فهرست بود.

کد خبر: ۲۶٬۵۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha