۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۹
مالیات، حقوق دولتی، لایحه بودجه و اخبار روز؛ سرعت گیرهای زمستانی بازار سهام
بازار گزارش می دهد؛

مالیات، حقوق دولتی، لایحه بودجه و اخبار روز؛ سرعت گیرهای زمستانی بازار سهام

بورس در شرایطی همچنان در رکود به سر می برد که خبرهای افزایش سرمایه، گزارش های ۹ ماهه و ... هم منتشر شده و این موضوع در نتیجه بروز سرعت گیرهای زمستانی بازار سهام است.

بازار؛ گروه بورس: فضای بازار طی دو هفته آتی اندکی تحت تاثیر رویدادهایی بوده که در کدال در جریان است. شاید برخی کدال را در حد یک قبرستان اطلاعیه‌ها می‌بینند، اما کدال این روزها می‌تواند نقش متفاوت‌تری ایجاد کند.

هرچه این شاخص در مدت زمان طولانی‌تری در این محدوده باقی بماند انرژی جریان نقدینگی برای برگشت به بازار را بیشتر و قدرت پول را قوی‌تر می‌کند، اما در هر صورت در حال حاضر جریان نرخ سود بانکی به عنوان جریانی آزاردهنده در کنار سایر عوامل قرار گرفته و فضای سرد بازار را سردتر کرده است و رفتار سیاستگذار آن هم درست در مواقع حساس به این موضوع دامن زده اند.

کامران ندری معتقد است که دولت سعی دارد با افزایش نرخ بهره بین بانکی سیاست فریز منابع در بانک ها را دنبال کند، در واقع نرخ بهره بانکی بالا در شرایطی که بورس در رکود به سر می رود و خروج پول هم از بورس هم وجود دارد مانع از رشد شاخص کل می شود، اما در مجموع بازار سهام نسبت به سایر بازارها قابلیت بالاتری برای رشد دارد

کامران ندری کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه در شرایط کنونی که تورم بالاست و دولت سعی دارد با افزایش نرخ بهره بین بانکی سیاست فریز منابع در بانک ها را دنبال کند، گفت: نرخ بهره بانکی بالا در شرایطی که بورس در رکود به سر می رود و خروج پول هم از بورس هم وجود دارد مانع از رشد شاخص کل می شود، اما در مجموع بازار سهام نسبت به سایر بازارها قابلیت بالاتری برای رشد دارد.

او با تاکید بر اینکه پیش بینی ها حکایت از افزایش قیمت ارز و تورم در سه ماهه پایانی سال وجود دارد، تصریح کرد: بنابراین بازار سرمایه در مقطع کنونی می تواند یک روند صعودی آغاز کند، اما این به معنی رشد یکسان همه نمادها نیست و برخی از آنها که اصلاح بیشتری داشته یا سودآوری بالاتری نسبت به سال های گذشته ثبت کرده اند رشد بیشتری می تواند داشته باشد.

در حال حاضر دلار در محدوده ۵۰ هزار تومان می چرخد و تقریبا ۲۹ درصد در یکسال رشد کرده است. به نظر می رسد بانک مرکزی در بازار آزاد در حال مداخله است و حتی با انتشار تحلیل تکنیکال از دلار آزاد تلاش می کند در این مقطع نرخ دلار آزاد را پایین بیاورد، اما انتظارات تورمی مانع از افت قیمت دلار می شود و حتی این نگاه وجود دارد که سرکوب قیمت توسط دولت منجر به فشرده شدن فنر جهش ارزی می شود.

تاثیر سیاست های بودجه در بورس

یکی دیگر از عواملی که همچنان می تواند روی بازار سهام تاثیر بگذارد لایحه بودجه است چراکه تا پایان اسفند ماه بررسی آن ادامه دارد. در حال حاضر آرامش در نرخ های بودجه‌ای ثبات موقتی را در بازار به وجود می آورد. نکته دیگر آرامش در اخبار است مثلاً در حوزه مالیات خبر می‌رسد ضربه‌ای که این خبر به بازار می‌زند پس اگر اقبال بازار به سهم‌های کوچک بیشتر می‌شود دلیلش این است که سهامدار هم جایی از این بازی خسته شده به سمت دیگری حرکت می‌کند.

حرکت دولت در افزایش حقوق دولتی و نرسیدن خبرهای تجدید ارزیابی و خاموش شدن اخبار مثبت باعث کم‌رمقی و کم‌حجمی معاملات شده است به طور کلی بدبینی بازار در ارزش معاملات و افت آن قابل مشاهده است.

علی اکبر نیکواقبال معتقد است که در حال حاضر واکنش سرمایه گذاران و سهامداران در بازار تحت تاثیر عوامل بنیادی است، وقتی شرکت های تولید تحت تاثیر قوانین مالیاتی، عوارض صادرات، حقوق دولتی و ... حاشیه سود پایین تری پیدا می کند سهامداران هم نسبت به این سرمایه گذاری خود ناامید می شوند به همین دلیل نتیجه نهایی لایحه بودجه ۱۴۰۳ در تصمیم گیری سرمایه گذاران مهم است

به هر حال بازار در برخی دقایق به واسطه خبرها کمی کنترل شده‌تر رفتار می‌کرد و برخی آن را ناشی از زمزمه‌ها و اخبار دوباره از تجدید می‌دانند. برخی دیگر تحرکات حقوقی‌ها را عامل این شرایط می‌دانستند اما باید به این موضوع اذعان داشت که بازار زیر فشار عرضه قرار داشت و این تا حدودی ذهن بازار را آشفته کرده است.

خبر منفی موضوع افزایش حقوق دولتی معادن بازتاب خوبی در بازار نداشت و کمی بازار را ناامید کرده است. حقوق دولتی در معادن نقش یک نقشه راه را دارد و تغییر آن به یکباره قطعاً به صرف و صلاح بخش معدن کشور نبوده و اثرات زیانبار ناگواری را در حوزه سرمایه‌گذاری دارد. در واقع ثبات سیاست‌گذاری در این حوزه مهمترین رکن اطمینان سرمایه‌گذار بوده که در حال حاضر دولت برای جبران کسری بودجه با افزایش هر ساله حقوق دولتی مغایر آن عمل می کند.

علی اکبر نیکواقبال کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه در در حال حاضر واکنش سرمایه گذاران و سهامداران در بازار تحت تاثیر عوامل بنیادی است، گفت: وقتی شرکت های تولید تحت تاثیر قوانین مالیاتی، عوارض صادرات، حقوق دولتی و ... حاشیه سود پایین تری پیدا می کند سهامداران هم نسبت به این ن سرمایه گذاری خود ناامید می شوند به همین دلیل نتیجه نهایی لایحه بودجه ۱۴۰۳ در تصمیم گیری سرمایه گذاران مهم است.
او با تاکید بر اینکه هم اکنون اقتصاد ایران زیر فشار تحریم هاست، افزود: از این رو دولت برای عبور از مشکلات ناشی از تحریم باید از تولید و اقتصاد داخلی حمایت کند تا کمتر به واردات وابسته باشد، تحقق این موضوع هم تا حدودی به بازار سهام وابسته است، زیرا بخشی از تامین مالی شرکت ها در بورس اتفاق می افتاد و از طرف دیگر بازار سرمایه آیینه تمام نمای یک اقتصاد سالم و متعادل است، به همین دلیل اگر بازار سهام چشم انداز روشنی نداشته باشد نمی توان به رشد و توسعه اقتصادی نگاه مثبتی داشت.

بررسی ها حکایت از این دارد که برخی تک نمادها با کمک گزارش‌ها و شایعات کدال کمی بهتر رفتار کرده اند اما ادامه آن به سیاست های پایدار نیاز دارد. تا امروز بسیاری بر این عقیده‌ بودند که بازی تجدید ارزیابی با اخبار یا شاید هم بازی اخبار با تجدید به پایان رسیده و با پایان موج خبرها بازار دوباره در مسیر اصلاح و رشد تک نمادها قرار گرفته است.

در حال حاضر سهامداران قطعاً همه به این نتیجه رسیدند که دولت به دنبال کار بنیادی و بسترسازی برای رشد بلندمدت بورس نیست و در موضوع حقوق دولتی معادن، مالیات و... هم این رویه را پیش برده که قطعاً در بلندمدت آسیب شدیدی به اقتصاد این بخش وارد خواهد شد. از طرف دیگر تا الان تصور بر این بود که امکان افزایش سرمایه از محل سرمایه‌گذاری بلندمدت خصوصا بلندمدت غیربانکی در بانک ها وجود ندارد و بانک مرکزی این اجازه را نخواهد داد، اما شفاف سازی باعث افزایش خوش بینی به این نوع افزایش سرمایه شد هرچند سکوت حاکم بر بازار درباره این خبرها منجر به جو ناامیدی شده است.

کد خبر: ۲۶۵٬۰۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha