۹ دی ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۳
میزان سیب زمینی مانده در انبارها ۲۵ درصد افزایش یافت
عضو هیات مدیره انجمن سیب زمینی:

میزان سیب زمینی مانده در انبارها ۲۵ درصد افزایش یافت

عضو هیات مدیره انجمن سیب زمینی گفت: با توجه به افزایش تولید و کاهش صادرات، حجم ذخایر مانده در انبارها ۱۵ تا ۲۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است.

به گزارش بازار، رحیم نیازی گفت: بنابر آمار در ۴ سال اخیر به طور متوسط سالانه ۵ میلیون تن سیب زمینی تولید شد که امسال این رقم به ۵ میلیون و ۲۰۰ هزارتن رسیده است.

به گفته او، در سنوات گذشته بیش از ۵۰۰ هزارتن صادرات سیب زمینی داشتیم، اما امسال به سبب افزایش تولید کشورهای اطراف، تقاضا برای خرید سیب زمینی داخل کاهش یافته است.

نیازی ادامه داد: با توجه به افزایش هزینه‌های کارگری، ماشین آلات کشاورزی، افزایش ۶۰ تا ۷۰ درصدی اجاره زمین، حمل و نقل و سموم و بذر قیمت تمام شده هر کیلو سیب زمینی ۸ تا ۱۰ هزارتومان است؛ درحالی که به طور متوسط هر کیلو محصول ۴ تا ۵ هزار تومان از کشاورزان خریداری می‌شود.

عضو هیئت مدیره انجمن سیب زمینی با بیان اینکه ارزش غذایی سیب زمینی با برنج برابری می‌کند، افزود: مصرف آب مجازی سیب زمینی در مقایسه با برنج کمتر است، اما از لحاظ تامین انرژی برابری می‌کند.

او با بیان اینکه مقادیری سیب زمینی روی دست کشاورزان باقی مانده است، گفت: حجم ذخایر سیب زمینی در انبارها به دلیل کاهش صادرات و افزایش تولید، ۱۵ تا ۲۵ درصد نسبت به سال قبل بیشتر است.

نیازی گفت: از مجموع تولید سیب زمینی، سالانه ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزارتن نیاز بذری کشور، بیش از ۵۰۰ هزارتن صادرات داشتیم و مابقی در داخل مورد استفاده قرار می‌گرفت.

کد خبر: ۲۶۴٬۸۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مهدی IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۶
      4 1
      این آمار وارقام چه سودی به حال کشاورز میکنه یه فکری به حال ضرری که کردند بکنید
    • ممد IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
      3 0
      اگر دولت مدیریت کنه هم سیب زمینی کم کاشته میشه و هم آب کمتری حیف و میل میشه منظور همان الگوی کشت هست