۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۹
مسئولان کشوری تدبیری نیندیشند، سیب زمینی با فاجعه روبه رو خواهد شد
رییس جهاد کشاورزی اردبیل:

مسئولان کشوری تدبیری نیندیشند، سیب زمینی با فاجعه روبه رو خواهد شد

اردبیل - رییس جهاد کشاورزی اردبیل گفت: استان اردبیل با توجه به تنوع تولید محصولات کشاورزی به بازار عرضه مستقیم محصولات متنوع کشاورزی نیازمند است.

نوبخت اژدری در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: با همکاری شهرداری اردبیل قرار است اولین بازار عرضه محصولات کشاورزی استان راه اندازی شود تا مردم به صورت مستقیم خریدهای خود را از این بازار با قیمت مناسب انجام داده و بدون واسطه گوشت، مرغ، لبنیات و محصولات باغی خود را به قیمت مناسب دریافت کنند.

وی به پایین بودن قیمت سیب زمینی و پر بودن انبارها از این محصول استراتژیک اشاره کرد و گفت: قیمت سیب زمینی بین ۶ تا ۱۱ هزار تومان در این استان به فروش می رسد که با سورتینگ و بسته بندی های مناسب می توان تا ۱۱ هزار تومان این محصول را صادر کرده و یا امکان عرضه آن را به بازار مهیا کرد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل تولید ۷۶۹ هزار تن سیب زمینی را در استان یادآور شد و تصریح کرد: کاشت سیب زمینی در استان اردبیل از ۲۲ هزار هکتار اراضی به کمتر از ۱۹ هزار هکتار کاهش یافته است.

اژدری دلیل این امر را رعایت الگوی کشت سیب زمینی عنوان کرد و افزود: ۲۰۰ هزار تن نیاز صنایع و مصرف خوراکی مردم استان است و ۵۶۹ هزار تن مازاد بر مازاد مصرف استان صادر شده و یا به سایر استان ها ارسال می شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: تاکنون ۲۲۰ هزار و ۶۰۰ تن صادرات به جمهوری آذربایجان انجام شده و روزانه ۲۲ کامیون سیب زمینی به سایر مناطق کشور ارسال می شود.

اژدری با اشاره به فعالیت ۱۵ صادرکننده سیب زمینی ادامه داد: در استان اردبیل انبار سرد مکانیزه و استاندارد نگهداری سیب وجود ندارد و بهتر است در این زمینه سرمایه گذاری انجام شود.

وی سیب زمینی کاران را به تهیه بذر از اصفهان و همدان بر حذر داشت و اضافه کرد: بذر سیب زمینی سایر استان ها فاقد مشخصات استاندارد است و امیدواریم سیب زمینی کاران استان از بذر بومی استفاده کنند.

اژدری حل مشکل پیمان سپاری ارزی صادرکنندگان را یادآور شد و بیان کرد: اگر مشکل لغو کارت بازرگانی تجار برطرف شود، امکان صادرات بیشتر به کشور آذربایجان وجود دارد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: در صورت تداوم شرایط جوی موجود، امکان فاسد شدن سیب زمینی وجود دارد و اگر مسئولان کشوری تدبیری نیندیشند سیب زمینی استان اردبیل با فاجعه فساد گسترده روبه رو خواهد شد.

کد خبر: ۲۶۴٬۷۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • محمدی IR ۰۷:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
      5 0
      تولید سیب زمینی برای چیپس سرطان زا است چرا در مدارس ممنوع است بخشی از تولید سیب زمینی برای چیپس در این بحران آبی هدر دادن آب است سیاست ها باید عوض شود صادرات هم اینطور هست یعنی صادر کردن آب
    • علی IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
      5 2
      صادرات سیب زمینی و هنداونه و خیار وگوجه یعنی صادرات آب تو شرایط بی آبی وخشکسالی
    • علی IR ۲۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
      0 0
      کشاورزان سیب زمینی کار استان زنجان اکثرا درمانده شده اند