۹ دی ۱۴۰۲ - ۰۷:۱۲
مرمت قلعه تاریخی جزیره آشوراده | عملیات اجرایی احیا آغاز شد
مدیر کل میراث فرهنگی گلستان خبر داد؛ 

مرمت قلعه تاریخی جزیره آشوراده | عملیات اجرایی احیا آغاز شد

گرگان- مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان از اجرای عملیات تکمیل مطالعه، مرمت و احیا قلعه تاریخی جزیره آشوراده خبر داد.

به‌ گزارش خبرنگار بازار به نقل از روابط عمومی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان، محمدجواد ساوری اظهار کرد: اجرای طرح ملی گردشگری و طبیعت‌گردی در تنها جزیره ایرانی دریای خزر یکی از مطالبه‌های مهم مردم و مسئولان گلستان در دهه‌های اخیر بود که خوشبختانه با سفر ریاست محترم جمهور به استان بن‌بست‌شکنی در جزیره آشوراده اتفاق افتاد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان با اشاره به این که یکی از آثار تاریخی شاخص استان گلستان در جزیره آشوراده واقع شده است، بیان کرد: قلعه تاریخی جزیره آشوراده با قدمت دوره قاجاری در زمان اشغال مناطق شمالی ایران توسط سربازان روس احداث شده است.

وی بیان کرد: این اثر که در سال ۱۳۸۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده نیازمند مرمت و احیا است.

ساوری خاطرنشان کرد: با آغاز اجرای طرح طبیعت‌گردی و گردشگری در جزیره آشوراده، عملیات اجرایی مرمت و احیا قلعه تاریخی این جزیره نیز درحال اجراست.

او افزود: ساماندهی محوطه داخلی و پیرامونی بنا، پاک‌سازی، گمانه‌زنی باستان‌شناسی، مستندسازی شامل تهیه نقشه، عکس و فیلم، مطالعه معماری و تهیه اسناد و مدارک تاریخی، رفع خطر بخش‌های در حال ریزش و برچیدن بخش‌های آسیب‌دیده بنا، استحکام‌بخشی سازه و مرمت بدنه بیرونی ظلع جنوبی با مصالح اولیه یا همگون از اهم اقداماتی است که در این مرحله اجرایی می‌شود و برای اجرای آن اعتبار بالغ‌بر ۱۰۰ میلیارد ریال برآورد شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان بیان کرد: تکمیل مطالعات، مرمت و بازسازی بخش‌های تخریب‌شده و تهیه و اجرای طرح احیا این اثر تاریخی ارزشمند از برنامه‌های آتی این اداره کل در خصوص مرمت و احیا قلعه تاریخی جزیره آشوراده است.

وی تاکید کرد: پس از اجرای مرمت و احیا قلعه تاریخی جزیره آشوراده، کاربری‌های مناسب با شأن اثر در حوزه فرهنگی و گردشگری برای آن برنامه‌ریزی و اجرایی خواهد شد.

قلعه تاریخی جزیره آشوراده دارای پلان مثلثی شکل با قاعده ۶۰ متر و دو ساق ۳۸ متری است که در انتهای هر کنج بنا برجک‌های نگهبانی وجود دارد.

این بنا با مساحت ۸۸۷ مترمربع و ارتفاع ۶ متر و ۳۰ سانتی متر دارای تأسیساتی مانند اتاق‌های نگهبانی، سرویس بهداشتی، مخزن آب، اسطبل و غیره بوده است و مصالح ساخت آن از آجر و ملات ترکیبی از آهک و ماسه منطقه تشکیل شده بود.

کد خبر: ۲۶۴٬۶۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha