۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۴
عمده کشاورزان اصفهان به دامپروری روی آورده اند| حمایت از توسعه کشت زعفران در استان
در گفت و گو با بازار مطرح شد؛

عمده کشاورزان اصفهان به دامپروری روی آورده اند| حمایت از توسعه کشت زعفران در استان

اصفهان - مرادمند؛ رئیس سازمان جهادکشاورزی استان اصفهان گفت: به دلیل خشکی زاینده رود و شرایط کم آبی در اصفهان، عمده کشاورزان به دامپروری روی آورده اند و البته تولیدات ارزنده ای نیز داشته اند.

مهرداد مرادمند در گفت و گو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه با توجه به خشکی رودخانه زاینده رود، در سالهای اخیر توجه به توسعه کشت گیاهان دارویی مانند زعفران را مدنظر قرار داده ایم، اظهار کرد: استان اصفهان بیش از ۱۰.۷ میلیون هکتار وسعت و ۵۶۸ هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد و بیش از نیمی از این اراضی به دلیل خشکی و کم آبی دچارعدم کشت شده است.

وی با بیان اینکه کشت زعفران از گذشته های دور در اصفهان رواج داشته است و جزو برترین رقم های زعفران کشور بوده است، افزود: در اغلب شهر های اصفهان مانند گلپایگان، نطنز، نجف آباد، تیران و کرون، شاهین‌شهر، میمه، اصفهان، نائین، اردستان و خوانسار شاهد سطح زیر کشت گسترده‌ تری از زعفران هستیم که در ماه های مختلف سال برداشت می شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان اصفهان تاکید کرد: کاشت زعفران برای استان اصفهان بسیار مطلوب است و به دلیل نیاز اندک به آب بسیار مناسب برای کاشت در مناطق خشک و نیمه خشک است چراکه در دوران خواب زمستانی به طور کلی به آب نیازی ندارد و فصل رویش آن همزمان با شروع بارندگی ها در این مناطق است و یا با تامین آب اندک رویش می کند.

درآمدزایی خوب کشت زعفران برای استان اصفهان

وی ادامه داد: گسترش کشت این محصول بسیار مهم است چراکه ضمن ایجاد اشتغال در استان در شرایط کم آبی به دلیل فروش مناسب، درآمدزایی مناسبی برای استان را به همراه دارد.

مرادمند با اشاره به اینکه مدیریت باغبانی سازمان در راستان حمایت از توسعه کشت و فرآوری زعفران همه ساله اقدام به برگزاری کلاس‌ها، کارگاه‌ها و بازدیدهای علمی و آموزشی می کند، بیان کرد: پرداخت تسهیلات کم بهره و یارانه به متقاضیان کشت زعفران از دیگر تسهیلاتی است که اندیشیده شده است و کارگاه خرید و بسته‌بندی محصول زعفران از زعفران کاران نیز از دیگر برنامه های حمایتی است.

وی اضافه کرد: به طور کلی عملیات برداشت و فرآوری زعفران از اواخر مهرماه سال جاری در مناطق سردسیر استان اصفهان آغاز شده و به مرور به شهرستان‌های معتدل و گرمسیر گسترش خواهد یافت.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان اصفهان گفت: برداشت زعفران در برخی شهرستانهای استان مانند آران وبیدگل اواخر ماه گذشته به سرانجام رسید که در این ارتباط حدود یک و نیم کیلوگرم برداشت از هر هکتار از مزارع مختلف شهرستان به شکل میانگین انجام شد که در مجموع ۵۰ کیلوگرم را شامل می شود.

اصفهان رتبه نخست تولید محصولات کشاورزی و دامی

وی با بیان اینکه استان اصفهان در اغلب موارد رتبه نخست تولید محصولات کشاورزی و دامی را حتی در همین شرایط دارا است، ابراز کرد: عمده کشاورزان اصفهان به دامپروری روی آورده اند و تولیدات ارزنده ای داشته اند به نوعی که این استان سالانه بیش از ۱.۹ میلیون تن شیر تولید می کند و ایجاد واحدهای صنایع تبدیلی و تکمیلی مربوط به آن را نیز برنامه ریزی کرده ایم.

کد خبر: ۲۶۴٬۰۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha