۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۰
مدیریت بازار ورق‌های فولادی از مسیر فعال‌سازی ظرفیت‌های خاموش تولید و عرضه
دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران مطرح کرد

مدیریت بازار ورق‌های فولادی از مسیر فعال‌سازی ظرفیت‌های خاموش تولید و عرضه

خلیفه سلطانی، دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: تنظیم بازار ورق فولادی با عرضه مستمر همه تولیدکنندگان این رسته میسر است.

به گزارش بازار، سید رسول خلیفه سلطانی با اشاره به افزایش اخیر قیمت‌ها در بازار ورق‌های فولادی، یکی از دلایل آن را ناشی از عدم عرضه ورق گرم سایر واحدهای تولیدی به جز فولاد مبارکه در بورس کالا دانست.

وی ادامه داد: یکی از چالش‌های تنظیم بازار ورق‌های فولادی این است که برخی تولیدکنندگان در حالی که اسلب مورد نیاز خود را از بورس کالا تهیه می‌کنند؛ اما به تکالیف خود در عرضه ورق گرم در بورس کالا عمل نمی‌کنند و محصولات خود را در بازار آزاد به فروش می‌رسانند که همین موضوع باعث التهاب در بازار می‌شود.

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با بیان اینکه شرکت‌های بزرگ فولادی تکالیف خود در عرضه محصولات در بورس کالا را رعایت کرده‌اند، تصریح کرد: راه‌حل مدیریت بازار ورق گرم کاهش تقاضا در بورس کالا نیست؛ بلکه ظرفیت‌های خاموش واحدهای تولیدی باید فعال و عرضه شوند. یکی از راهکارهای پیشنهادی در این خصوص، اصلاح قیمت پایه ورق گرم در بورس کالا است تا علاوه بر فولاد مبارکه، سایر واحدهای تولیدی ورق گرم نیز بتوانند محصولات خود را عرضه کنند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر با دستورالعمل شورای رقابت، حتی در برخی موارد قیمت پایه ورق گرم کمتر از اسلب خریداری شده توسط واحدهای نورد ورق تعیین می‌شود که لازم است این مانع هر چه زودتر مرتفع شود.

خلیفه سلطانی خاطرنشان کرد: اگر دولت به دنبال کنترل قیمت در محصولات میانی و نهایی فولاد است، لازم است قیمت آهن اسفنجی و تفاوت آن با قیمت شمش فولادی نیز از طریق افزایش تولید و عرضه آن کنترل شود چرا که افزایش قیمت آهن اسفنجی، تولید در کارخانجات فولادساز به‌ویژه در بخش خصوصی و مقیاس کوچک و متوسط را فاقد توجیه اقتصادی می‌کند.

کد خبر: ۲۶۳٬۹۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha