۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵
ارز آوری ۱۶ میلیارد دلاری صنعت پتروشیمی در سال گذشته
معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی اعلام کرد

ارز آوری ۱۶ میلیارد دلاری صنعت پتروشیمی در سال گذشته

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی گفت: صنعت پتروشیمی کشور طی سال گذشته ۱۶ میلیارد دلار ارز آوری برای کشور داشت و تلاش می‌کنیم امسال این رقم افزایش یابد.

به گزارش بازار، مرتضی شاهمیرزایی معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: صنعت پتروشیمی پیش از انقلاب اسلامی در بحث تأمین کالا، تجهیزات، دانش فنی و کاتالیست مورد نیاز به‌طور کامل به خارج وابسته بود، اما امروز بیش از ۸۵ درصد نیازهای صنعت پتروشیمی در این بخش‌ها از طریق شرکت‌ها و سازندگان ایرانی تأمین می‌شود.

به گفته او، در حال حاضر ذخایر نفتی کشور ۱۵۶ هزار میلیارد است که این یکی از افتخارات بزرگ برای ما است.

شاهمیرزایی گفت: تا پایان این دولت صنعت پتروشیمی را بومی سازی خواهیم کرد؛ هم‌اکنون ظرفیت تولید سالانه صنعت پتروشیمی به بیش از ۹۲ میلیون تن و تعداد مجتمع‌های در حال تولید نیز به ۷۰ مجتمع رسیده است.

معاون وزیر نفت گفت: در حال حاضر ۱۰۸ طرح پتروشیمی کشور در مرحله دریافت مجوز، مطالعه و اجرا هستند. برای امسال ۱۲ طرح نیمه‌کاره در برنامه افتتاح قرار گرفت، برای نمونه پتروشیمی همدان را پس از حدود ۲۰ سال بلاتکلیفی ماه گذشته به مرحله اجرا رساندیم.

او گفت: صنعت پتروشیمی کشور طی سال گذشته، ۱۶ میلیارد دلار ارز آوری برای کشور داشت و تلاش می‌کنیم امسال این رقم افزایش یابد. برای نخستین بار در ۶ ماه نخست امسال به‌منظور جلوگیری از خام‌فروشی و حمایت از واحدهای تولیدی، بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان عرضه اعتبار داخلی محصولات پتروشیمی انجام شده است.

شاهمیرزایی گفت: ۲۰ طرح مهم پتروشیمی برای توسعه زنجیره ارزش افزوده پتروشیمی برای سرمایه‌گذاری به هلدینگ‌های بزرگ کشور معرفی و پیشنهاد شده است.

کد خبر: ۲۶۳٬۹۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha