۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۲
اجرای قانون «مقاوله‌نامه ایمنی و بهداشت شغلی» از بهمن‌ ماه امسال
معاون روابط کار وزارت تعاون اعلام کرد

اجرای قانون «مقاوله‌نامه ایمنی و بهداشت شغلی» از بهمن‌ ماه امسال

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از اجرایی‌شدن قانون «مقاوله‌نامه ایمنی و بهداشت شغلی شماره ۱۵۵» از ۱۸بهمن‌ماه سال‌جاری خبر داد.

به گزارش بازار، علی‌حسین رعیتی‌فرد، معاون روابط کار وزارت تعاون با بیان اینکه حوادث ناشی از کار در سال ۱۴۰۰ تعداد ۸ هزار و ۹۳۱ مورد بود که این رقم در ۱۴۰۱ به ۷ هزار و ۹۰۰ مورد رسید و حاکی از کاهش ۱۴ درصدی است، گفت: تأثیر حوادث ناشی از کار و بیماری‌های کار بر تولید ناخالص داخلی کشور ۴ درصد است.

وی نخستین کمیته ملّی برنامه‌ریزی و راهبری اجرای مقاوله‌نامه ایمنی و بهداشت شغلی‌ اظهار کرد: ایران به‌عنوان هفتادوهفتمین کشور در ۱۸بهمن‌ماه سال ۱۴۰۱به این مقاوله‌نامه پیوست و قرار است اولین گزارش عملکرد را در ۱۸بهمن‌ماه سال ۱۴۰۳به سازمان بین‌المللی کار (ILO) ارائه کند.

رعیتی‌فرد با اشاره به مراحل تصویب قانون و آیین‌نامه اجرایی مقاوله‌نامه ایمنی و بهداشت شغلی ۱۵۵خاطرنشان کرد: مجلس شورای اسلامی لایحه مقاوله‌نامه را در ۱۵آذرماه ۱۴۰۰تصویب و در تاریخ ۲۱آذرماه ۱۴۰۰رئیس‌جمهور این لایحه را ابلاغ کرد. همچنین این آیین‌نامه در تاریخ ۲۲ فروردین‌ماه ۱۴۰۱در شورای عالی حفاظت فنی و در روز ۲۷اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲در هیئت وزیران به تصویب رسید.

وی، یکی از حقوق بنیادی نیروی کار را داشتن محیط کار سالم و ایمن عنوان نمود و اظهار امیدواری کرد که با اجرای مقاوله‌نامه ایمنی و بهداشت شغلی، فضای سالمی برای محیط و نیروی کار فراهم شود.

معاون روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: امیدواریم با کمک شرکای اجتماعی و دستگاه‌های مربوط در مسیر کاهش بیماری‌های شغلی گام برداریم.

وی همچنین خواستار فرهنگ‌سازی در خصوص کاهش بیماری‌ها و حوادث شغلی شد. براساس آمار سازمان بین‌المللی کار در سال ۲۰۲۳حدود ۳۴۰میلیون حادثه در دنیا رخ داده و ۱۶۰میلیون بیماری شغلی ایجاد شده است.

وی ادامه داد: ۲۰۳میلیون نفر در سال ۲۰۲۳فوت کرده‌اند و بیش از ۳۳۷میلیون کارگر درگیر حوادث غیرفوتی شغلی هستند و روزانه ۶۲۰۰نفر فوت کرده‌اند.

معاون وزیر کار تأکید کرد: آخرین آمارهای سازمان بین‌المللی کار در سال ۲۰۲۳نشان می‌دهد که در تعداد فوتی‌های ناشی از حوادث و بیماری‌های شغلی و حتی غیرفوتی ناشی از کار در ۱۰ سال گذشته تغییر قابل توجهی ایجاد نشده است.

وی با اشاره به حوادث شغلی ایران از منظر اداره‌کل بازرسی کار گفت: در سال ۱۴۰۱ضریب شیوع آسیب شغلی منجر به فوت دارای کاهش ۱۱ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰بوده است.

رعیتی‌فرد، تعداد آسیب شغلی منجر به فوت را در سال ۱۴۰۰حدود ۷۶۸نفر و در سال ۱۴۰۱حدود ۷۱۱نفر عنوان کرد.

وی افزود: ضریب شیوع آسیب شغلی منجر به فوت به ازای ۱۰۰هزار نفر در سال ۱۴۰۰، پنج و یک دهم و در سال ۱۴۰۱، چهار و شش دهم بوده است.

معاون روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، «ایمنی و بهداشت شغلی» را علمی توصیف کرد که به پیش‌بینی، تشخیص، ارزیابی و کنترل خطرات ناشی از کار یا در محل کار می‌پردازد و میزان تأثیرات منفی بر سلامت و رفاه کارگران را بررسی می‌کند.

در ادامه این نشست «احمدرضا پرنده» مدیرکل بازرسی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به تبیین اهداف و تشریح قوانین مربوط به این مقاوله‌نامه پرداخت و هدف از برگزاری این نشست را تبیین بنیادین و برنامه‌ریزی صحیح برای سراسر کشور در زمینه کاهش حوادث شغلی عنوان کرد.

در ادامه این نشست اعضای شرکت‌کننده از دستگاه‌های مختلف، نظرات و پیشنهادهای کارشناسی خود را در زمینه مقاوله‌نامه ایمنی و بهداشت شغلی شماره ۱۵۵اعلام کردند.

کد خبر: ۲۶۳٬۸۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha