۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۷
اخراجی در کار نبود| ۲ نفر از کارگران «نورهان صنایع»  اقدام به خودکشی نموده‌اند، نه پتروشیمی ایلام
پشت پرده خبر خودکشی ۶ کارگر پتروشیمی ایلام چیست؟

اخراجی در کار نبود| ۲ نفر از کارگران «نورهان صنایع» اقدام به خودکشی نموده‌اند، نه پتروشیمی ایلام

خودکشی ۶ کارگر پتروشیمی ایلام که خبرساز شده پشت پرده دیگری دارد؛ بررسی ها نشان می دهدهیچ کارگری از این مجموعه اخراج نشده و دو تن از نفراتی که اقدام به خودکشی کردند تحت مدیریت شرکت نورهان صنایع بودند.

بازار؛ گروه آب و انرژی: « ۶ کارگر پتروشیمی ایلام خودکشی کردند.» خبری دردناک که انتشار آن در دو روز گذشته سرو صدای زیادی به پا کرده اما پشت پرده دیگری دارد که برخی از رسانه ها توجه چندانی به آن نداشته اند.

نخست اینکه در این واحد پتروشیمی هیچ کارگری اخراج نشده است. اما مساله دیگر به ارتباط شغلی افراد نامبرده با پتروشیمی ایلام است. اخبار جهت داری که در ادامه به چرایی انتساب این مدیر عامل این پتروشیمی نیز رسیده است و نشان می دهد که گروهی یا در پی باج گیری رسانه ای هستند و یا خصومتی با مدیران این شرکت دارند.

بررسی پرونده کارگر دارای پرونده انضباطی

گزارش های دریافتی نشان می دهد که از ۶ مورد خودکشی ذکر شده ۲ مورد که ارتباط شغلی مستقیم و یا غیر مستقیم با پتروشیمی ایلام نداشته‌اند و یک مورد خودکشی دیگر در خارج از شرکت و به دلایل غیر شغلی به وقوع پیوسته است. در یک مورد خودکشی فرد جزو نیروی انسانی پتروشیمی بوده، که البته فرد مذکور مشکل انضباطی داشته و رابطه کاری ایشان با شرکت پتروشیمی ایبلام بنا بر تصمیم کمیته انضباطی تعلیق شده بود (و نه اخراج).

اما نکته سوم در اخبار این روزها کمتر به آن اشاره شده، وضعیت عمومی تقریبا مناسب دو تن از کارگرانی است که نام آنها در این فهرست ۶ نفره جای گرفته است. اما اخبار به نوعی در حال انتشار است که گویی تمامی این ۶ کارگر جان خود را از دست داده اند!

پتروشیمی ها تحت نظارت مدیران بالادستی و سهامداران خود است و نمی تواند همه معضل بیکاری یک استان و حتی شهر را برطرف کند و باید بر اساس ظرفیت مورد نیاز جذب نیرو کند و در عین حال نیروی کار مورد نیاز نیز باید متناسب با حجم کار و مطابق با استانداردهای موجود باشد در غیر این صورت حتی بحث ایمنی در محیط کار و کاهش بازدهی و غیر رقابتی شدن محصولات مطرح خواهد شد

نهادهای نظارتی ورود کنند

یک منبع آگاه در این باره که نخواست نامش فاش شود گفت: معضل بیکاری در استان ایلام جدی است به نحوی که بررسی ها نشان می دهد نرخ بیکاری جوانان بین سنین ۱۵ تا ۲۴ و ۱۸ تا ۳۵ به ترتیب ۲۳/۱ درصد و ۱۵/۹ درصد می باشد. این نشان می دهد که جمعیت فعال این گروه های سنی بیکار هستند و لذا از دست دادن شغل با توجه به شرایط اقتصادی فعلی حتما برای خانوارها سخت است با این حال این شرکت تلاش کرده تا نه تنها نیروی انسانی خود را حفظ کند که در سالهای اخیر تا جایی که ممکن بوده نیروی بومی استخدام کنیم.

وی می افزاید: حتما بیکار شدن و خودکشی افراد خبری تلخ است اما فراگیری این خبر حکایت از یک کار رسانه ای با انگیزه های دیگر است و مردم عزیز ایلام و به ویژه خانواده های داغدار، باید نسبت به این موضوع حساس تر شوند زیرا گرفتار کردن یک پتروشیمی با اخبار حاشیه دار که جامعه را جریحه دار کرده در حالی که بزرگترین پتروشیمی غرب در آن نقشی نداشته عملا ضربه به اقتصاد منطقه و حتی بازار کار منطقه است!

این مقام آگاه با بیان این که یک پتروشیمی ها تحت نظارت مدیران بالادستی و سهامداران خود است و نمی تواند همه معضل بیکاری یک استان و حتی شهر را برطرف کند، گفت: پتروشیمی ها هم باید بر اساس ظرفیت مورد نیاز جذب نیرو کند و در عین حال نیروی کار مورد نیاز نیز باید متناسب با حجم کار و مطابق با استانداردهای موجود باشد در غیر این صورت حتی بحث ایمنی در محیط کار و کاهش بازدهی و غیر رقابتی شدن محصولات مطرح خواهد شد.

وی ادامه داد: هم زمان با این خبر غیر واقعی و غیر منصفانه، خبری درباره مدیرعامل این شرکت منتشر شده که نشان می دهد آبشخور این جریان رسانه ای در تلاش برای به حاشیه راندن پتروشیمی ایلام و تحت فشار قرار دادن مدیران و سهامداران عمده آن است در حالی که دستاوردهای این مجموعه در یکسال اخیر قابل تامل بوده است، لذا باید دستگاه های نظارتی در این باره ورود کرده و تا اقناع افکار عمومی نتیجه را به سمع حضور مردم عزیز ایلام برسانند زیرا این انصاف نیست که مجموعه در تلاش برای تولید و حفظ اشتغال تمام تلاش خود را بکند و در مقابل با چنین اخباری گرفتار حواشی شود.

کارگران شرکت «نورهان صنایع» خودکشی کردند

وی می گوید: جدای از این دو کارگری که اخیراً در شرکت پیمانکاری «نورهان صنایع» قصد خودکشی داشتند، ارتباط مستقیم کاری با شرکت پتروشیمی ایلام نداشته‌اند و با اتمام پیمان و پروژه طبیعتاً پیمانکار و نیروهای پیمانکاری بایستی مجتمع را ترک کنند. با این اوصاف می توان ادعا کرد که نفرات تحت مدیریت شرکت «نورهان صنایع» اقدام به خودکشی نموده‌اند، نه پتروشیمی ایلام! ضمن اینکه هر پروژه پیمانکاری روزی به پایان می رسد و نمی توان انتظار داشت که یک واحد تولیدی به صورت مادام العمر با یک پیمانکار همکاری خود را ادامه دهد ویا حتی نمی توان انتظار داشت، پیمانکار رابطه استخدامی خود را به اصطلاح رسمی و مادم الالعمر با نیروی انسانی تعریف کند.

نقش پتروشیمی ایلام در کاهش نرخ بیکاری

بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی سازمان بهزیستی کشور، ایلام یکی از ۵ استانی است که آمار خودکشی در آن بالاتر از میانگین کشوری است. هرچند که پدیده خودکشی متاثر از عوامل مختلفی است که جامعه‌شناسان و روان‌شناسان می‌توانند درباره آن اظهار نظر دقیقی داشته باشند اما بسیاری از کارشناسان در این حوزه این موضوع را بی ارتباط با نرخ بالای بیکاری و فقر در این استان نمی دانند.

مهدی مسکنی معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی که کاهش نرخ بیکاری در این استان را بی ارتباط با توسعه فعالیت واحدهای پتروشیمی نمی داند، خرداد امسال گفته بود که پتروشیمی ایلام سهم بالایی از اشتغال زایی در این استان به خود اختصاص داده است

بر اساس گزارش منتشر شده از سوی مرکز پژوهش های مجلس در سال ۱۳۹۵، بیشتر از ۳۰ درصد جمعیت ایلام زیر پوشش نهادهای حمایتی هستند. البته تازه ترین گزارش ها از بهبود اشتغال در این استان خبر می دهد. طوری که محمود کریمی بیرانوند معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماع در تازه ترین اظهار نظر خود اعلام کرده نرخ بیکاری در این استان از ۱۱.۸ درصد به ۷.۷ درصد کاهش یافته است. در این میان مهدی مسکنی معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی که کاهش نرخ بیکاری در این استان را بی ارتباط با توسعه فعالیت واحدهای پتروشیمی نمی داند، خرداد امسال گفته بود که پتروشیمی ایلام سهم بالایی از اشتغال زایی در این استان به خود اختصاص داده و توانسته به کاهش نرخ بیکاری در ایلام کمک زیادی را بکند.

جالب است که بدانید هم اکنون چیزی حدود ۲ هزار نفر در این واحد پتروشیمی مشغول به کار هستند که حدود ۹۰ درصد آنها بومی هستند. اما نکته قابل تاملی که کمتر به آن اشاره می شود حجم بالای نیروی انسانی مشغول به کار در این واحد پتروشیمی است. گفته می شود که با توجه به سطح تولیدات این واحد تقریبا ۶۵۰ الی ۷۰۰ نفر از نیروهای فعال در آن مازاد هستند. با این وجود تمامی این نیروها در پتروشیمی ایلام مشغول به کار هستند.

پتروشیمی ایلام با اشتغال برای بیش از ۲ هزار نفر نقش پررنگی در کاهش آمار بیکاری داشته است. ضمن اینکه تاکنون این مجتمع در جهت تعدیل نیروی انسانی اقدام به اخراج هیچ کارگری نکرده و موارد مطرح شده در آن رسانه کذب است

به عبارت دیگر در اینکه حجم بالای بیکاری و خودکشی در استان محروم ایلام یک موضوع اپیدمی و نگران‌کننده است، شکی نیست اما نباید فراموش کرد که پتروشیمی ایلام با اشتغال برای بیش از ۲ هزار نفر نقش پررنگی در کاهش آمار بیکاری داشته است. ضمن اینکه تاکنون این مجتمع در جهت تعدیل نیروی انسانی اقدام به اخراج هیچ کارگری نکرده و موارد مطرح شده در آن رسانه کذب است.

کد خبر: ۲۶۳٬۷۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha